A Nap magja négyszer gyorsabban forog, mint a felszíne

2017. augusztus 2., szerda 17:18

A Napunk belseje és külseje nem csak a hőmérsékletében különbözik egymástól, hanem a forgási sebességében is, derült ki egy új, az Astronomy and Astrophysics folyóiratban megjelentetett nemzetközi kutatásból - írja az MTI.

A Nap magja csaknem négyszer gyorsabban forog, mint a felszíne, írja egy kutatócsoport felfedezése alapján. A tudósok korábban azt feltételezték, hogy a mag ugyanolyan sebességgel forog, mint a felszín.

A legvalószínűbb magyarázat, hogy a mag tengely körüli forgásának sebessége még abból az időszakból őrződött meg, amikor a Nap kialakult, tehát mintegy 4,6 milliárd évvel ezelőttről

– mondta Roger Ulrich, a Kaliforniai Egyetem Los Angeles-i intézményének (UCLA) csillagásza, aki több mint negyven éve tanulmányozza a Nap belsejét.

A kutatók a felszíni akusztikus hullámokat vizsgálták a Nap légkörében, azokat, amelyek közül néhány behatol a magba. Ott gravitációs hullámokkal lépnek kölcsönhatásba, ami olyan lötyögő mozgást eredményez, "mint ahogy a víz mozog egy félig töltött tartálykocsiban egy kanyargós hegyi úton" – írják a kutatók a UCLA honlapján. A Nap magjának forgása segíthet információkat szerezni arról, hogyan alakult ki a Nap. Miután kialakult, a napszél valószínűleg lelassította a külső rész forgását.

A kutatók a különleges mozgást az amerikai NASA és az Európai Űrügynökség (ESA) közös projektében működő SoHO (Solar and Heliospheric Observatory) napfigyelő műhold műszerének 16 éven át tartó megfigyeléseiből származó adatok segítségével fedezték fel. A SoHO 1995 decemberében indult útnak, jelenleg is működik. Bár több mint húsz éve létezik az az elmélet, hogy a Nap magja gyorsabban foroghat, mint a felszíne, korábban soha nem végeztek erre vonatkozó méréseket.