Megoldották a szörnyszülött dinó rejtélyét

2017. augusztus 16., szerda 09:57

Brit kutatók megoldották a Chilesaurus nevű dinoszauruszfaj rejtélyét. A dínót Frankensteinnek is becézték, mert úgy tűnt, mintha az egyes testrészei különböző fajoktól származnának, olyan nagy eltéréseket mutattak. Most viszont rájöttek, hogy valójában ő az eddig hiányzó láncszem a növényevő és ragadozó dinoszauruszok között – írja a BBC.

két éve felfedezett Chilesaurus (pontosabban az ebben a nemzetségben egyedüli fajként ismert Chilesaurus diegosuarezi) megjelenése a megtalálásakor meglepte a kutatókat, mivel látszólag

állt össze, vagyis fogalmuk se volt, hova sorolják.

Most viszont Matthew Baron, a Cambridge-i Egyetem doktorandusza a Royal Society journal Biology Letters szaklapban megjelent tanulmányában azt állítja, hogy

ez a dinoszaurusz volt az egyik első madármedencéjű.

Ebbe a rendbe tartozott az ismertebb Triceratops és Stegosaurus is. A jelenleg is elfogadott családfa szerint a madármedencéjűekről a kutatók mindig azt gondolták, hogy semmi közük a többi dínóhoz, különc csoportnak tartották őket.

Aztán idén márciusban Baron a Nature-ben megjelent tanulmányában átértékelte az eddigi elképzeléseket, és azt állította, hogy a madármedencéjűeknek valójában sokkal több közük lehetett a T. rex féle húsevőkhöz, mint eddig gondolták. Ezt a gondolatmenetet viszi tovább az új tanulmányában, amelyben a Chilesaurust rejtélyes szörnyszülöttből a dínóevolúciós hiányzó láncszemévé emelik Paul Barrett társszerzővel, a londoni Természettudományi Múzeum kutatójával.

"Ötletünk se volt, hogy a madármedencéjűek testterve hogyan kezdett el fejlődni, mert annyira különböznek minden más dinoszaurusztól, olyan sok szokatlan tulajdonságuk van. A madármedencéjűek 130 évvel ezelőtti felfedezése óta soha nem volt elképzelésünk arról, hogyan nézhettek ki az elsők, egészen mostanáig" – mondta Baron.

Most, hogy úgy gondoljuk, a madármedencéjűek és a T. rexhez hasonló ragadozók rokonok, a Chilesaurus pontosan beillik a két csoport közé.

A fiatal kutató alternatív családfája a Baron-fa nevet kapta. Ez több, mint egyszerű átcsoportosítás, arra is rávilágít, hogy a különböző dinoszauruscsoportok hogyan váltak le egymásról és fejlődtek tovább külön utakon.

Az új elképzelésnek vannak persze kritikusai is, az elfogadottsága azon fog múlni, hogy találnak-e a kutatók további igazolásokat az alternatív családfa helytállóságára, esetleg még több olyan eddig megmagyarázatlan jelenséget, amelyeket szintén helyretesz ez az újragondolt modell.