530 millió éves a világ legöregebb szeme

2017. december 9., szombat 07:40

A világ eddig felfedezett legrégibb szemével büszkélkedhet egy 530 millió éves kövület egy nemzetközi kutatócsoport új tanulmánya szerint. A tudósok akkor fedezték fel a szemkezdeményt, amikor egy trilobita – háromkaréjú ősrák – épségben fennmaradt kövületét tanulmányozták.

A rég kihalt tengeri élőlény fosszíliája olyan szem korai formáját tartalmazza, amilyen egyes mai rákokon, méheken és szitakötőkön látható. A pókok és rákok hajdani őse a paleozoikum idején, 541-251 millió évvel ezelőtt élt a part menti vizekben.

Az Észtországban talált fosszílián felfedezték az összetett szem kezdetleges formáját: a szerv apró látósejtek csoportjaiból, úgynevezett ommatidiumokból áll, hasonlóan a mai méhek szeméhez. Ez azt mutatja, hogy a rovarokra jellemző összetett szem nem változott sokat 500 millió év alatt.

A mai összetett szemekkel ellentétben ennek a szemnek nem volt lencséje. Ezt azzal magyarázzák a tudósok, hogy ennek a fajnak (a Schmidtiellus reetae-nek) hiányzott a vázából az a rész, amely a lencse kialakulásához szükséges. Sok mai állathoz képest gyengén is látott, de a ragadozókat és az útjába eső akadályokat felismerte.

Brigitte Schoenemann, a Kölni Egyetem tudósa, a kutatócsoport tagja elmondta, hogy valószínűleg ez a legkorábbi szem, amely fellelhető.

(MTI)