Elhappolják a gazdagok a dinócsontvázakat a tudósok elől

2018. június 3., vasárnap 17:21

Hétfőn egy párizsi aukciós ház egy csaknem 9 méteres, húsevő dinoszaurusz nagyjából 154 millió éves csontvázát fogja áruba bocsátani, és bár a paleontológusok nagyon örülnének, ha kutatásokat végezhetnének rajta, a csontváz jó eséllyel egy gazdag magánszemélynél köt majd ki.

A Nature legfrissebb számában megjelent cikk szerint ráadásul egyre gyakrabban fordul elő, hogy a tudósoknak és a múzeumoknak nincs elég pénze, hogy a kutatásaikhoz elengedhetetlen ősleletekhez hozzáférjenek. A hétfőn árverésre kerülő csontváz a várakozások alapján nagyjából 1,2-18 millió euróért (350-480 millió forintért) fog elkelni – írja a Quartz.

"Minden magas vételi árral végződő aukció problémás a mi szempontunkból, mert a tudomány általában szűkös költségvetéssel működik, és egyszerűen nem tudunk eleget fizetni, hogy ősleleteket gyűjtsünk, vagy hogy a piacról szerezzük meg őket" - mondta a Nature-nek David Polly, a Gerinces Paleontológiai Társaság elnöke, aki arra kérte a francia aukciós házat, hogy ne tartsák meg az árverést.

A május 17-én elküldött levél érvelése alapján az ősleletek az emberiség kollektív természeti örökségének részei, ezért közösségi tulajdonban kellene tartani őket. Ennek ellenére az amerikai törvények alapján ha valakinek a magántulajdonát képező területen találnak ősleleteket, akkor a csontok a tulajdonost illetik: így kerülnek aukciós házakhoz a tudományos szempontból fontos leletek. Más lelőhelyeken, Kínában, Argentínában és Mongóliában törvény tiltja a csontvázak exportját.

A paleontológusoknak viszont elég fontos lenne, hogy megszerezzék a leleteket, ugyanis a tudományos konszenzus alapján még több száz felfedezetlen dinófaj van. A Quartznak nyilatkozó paleontológusok között ugyanakkor olyan is van, aki szerint problémás, hogy nem tudnak hozzáférni a leletekhez, de ő az országok jogalkotásra vonatkozó szuverenitását is tiszteletben tartja, és elfogadja, hogy az USA-ban ennyire komolyan veszik a magántulajdont. Egy amerikai paleontológus a lapnak azt mondta, nem várható, hogy az USA-ban a közeljövőben könnyebbé tegyék a múzeumoknak az ősleletekhez való hozzáférést.