Hétköznapi változtatásokkal is meg lehetne menteni a világot

2018. június 5., kedd 15:50

Másfél Celsius-fokban lehetne korlátozni a globális felmelegedést, ha olyan hétköznapi dolgokon változtatnánk, mint az utazás módja, a házak fűtése és hűtése – ismerteti az MTI egy új nemzetközi kutatás fő megállapításait.

Ez a tanulmány az első, amelyik megmutatta, hogyan lehet elérni a 2015-ös párizsi klímavédelmi megállapodásban kitűzött célt – a felmelegedés mértékének 1,5 Celsius-fok alatt tartását – kísérleti technológiák használata nélkül. (Utóbbiak közül a tudósok többek között a szén-dioxid-leválasztást és tárolást – CCS, carbon capture and storage – említik, amikor a légkörből vegyi eljárással kivonják a szén-dioxidot és tárolóba sajtolják.)

Az amerikai IIASA kutatóintézet tudósai számos létező újítást vizsgáltak meg, amelyek segítenének csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ha elterjednének. Részletesen tanulmányozták a közlekedésben, a házakban, a munkahelyeken és a fogyasztási cikkek előállításában lévő lehetőségeket. Azt találták, hogy

2-4-szeres csökkenést lehetne elérni az emberek és az áruk szállítása, az épületek kényelme és a növekvő népesség igényeinek kielégítése miatti energiafelhasználásban.

Nature Energy szaklapban megjelent tanulmány többek között az alábbi megállapításokra jut:

A kutatók ugyanakkor azt is hangsúlyozták, hogy ennek a forgatókönyvnek a megvalósításához eddig példátlan erőfeszítésekre lenne szükség mind a törvényhozók, mind az üzleti élet és a egyes emberek részéről.