Hogyan lehet megfékezni a koronavírust egy rágógumival?

2022. július 28., csütörtök 08:35

Egy új tanulmány szerint az orvosok által megalkotott rágógumi csökkentheti a Covid–19 világjárványt okozó vírus, a SARS-CoV–2 terjedését.

A Pennsylvaniai Egyetem Fogorvosi Karának kutatói felfedezték, hogy a „növényi eredetű fehérjét” tartalmazó rágógumi „csapdaként” működik a koronavírus számára.

A SARS-CoV–2 a nyálmirigyekben szaporodik, és tudjuk, hogy amikor valaki, aki fertőzött, tüsszent, köhög vagy beszél, a vírus egy része kilökődhet, és másokhoz is eljuthat

– mondta a  Henry Daniell, a Molecular Therapy című folyóiratban megjelent tanulmány vezetője. Hozzátette, hogy az újfajta rágógumi lehetőséget kínál arra, hogy semlegesítsék a vírust a nyálban, és ezzel egy egyszerű módot adnak arra, hogy esetleg visszaszorítsák a betegség átvitelének egyik forrását.

Kimutathatatlanná tette a vírust

Míg a maszkok megakadályozhatják a másokra való átvitelt, nem védik meg a fertőzött egyének újrafertőződését – írták a szerzők a tanulmányban. „Ezért a rágógumi mint bioanyag újszerű és gyakorlati alkalmazásokat kínál a jelenlegi világjárvány idején”.

A szervezetben az angiotenzin-konvertáló enzim 2 fehérje (ACE2) vérnyomás-szabályozóként működik, de a tanulmányhoz a csapat kihasználta, hogy a SARS-CoV–2 vírus hogyan kötődik az emberek ACE2-receptoraihoz. A rágógumi teszteléséhez a kutatók ACE2-fehérjéket termesztettek növényekben – más, a sikeres kötődéshez hozzájáruló vegyületekkel együtt –, és fahéjjal ízesített rágógumit elegyítettek az anyaggal, majd koronavírusra pozitív betegek orrtamponjain tesztelték.

Megállapították, hogy semlegesítette a vírust.

Ezután a csapat a New York Post szerint a rágógumit más, a Covid–19-nél kevésbé fertőző, de a vírus tüskefehérjéhez hasonlóan módosított vírusokon tesztelte. Azt is megfigyelték, hogy a rágógumi megakadályozta az ilyen vírusok, illetve vírusrészecskéik sejtekbe jutását azáltal, hogy blokkolta az ACE2-receptorokat, illetve a vírus spike-fehérjéhez kötődött.

Végül a csapat nyálmintákat tesztelt a rágógumival, és azt tapasztalták, hogy a vírus szinte kimutathatatlan volt.

(Borítókép: Eva Katalin / Getty Images)