Nem csak a gének határozzák meg a magasságot, a környezet is!

2022. november 3., csütörtök 06:48

Többmilliós mintát vettek az európai magasságért felelős gének vizsgálata céljából.

Egy 2020-as kutatás megállapította, hogy 10 000 gén magyarázhatja az emberi magasság különbségeit. Az eddigi legnagyobb, az emberi genomra kiterjedő új tanulmányban ezt a vizsgálatot egészítették ki további 2111 genetikai változóval és így vizsgálták a magasságot befolyásoló tényezőket.

Európai őseinktől eltérő magasságunk 40 százalékát jól azonosított gének magyarázzák. Rebecca Darrah, a Case Western Reserve Egyetem genetikai és genomtudományi docense azt mondja:

Tévhit, hogy bizonyos tulajdonságokat, például a magasságot, az intelligenciát vagy a szemszínt, egy-két specifikus gén határozza meg.

Genetikai változók ezrei lépnek kölcsönhatásba a környezettel, és így alakulnak ki a jellemzők – például a magasság. Az európai populációban több mint 12 000 különböző genetikai variáns létezik, amelyek meghatározhatják a magasságot.

A magasság nem változik?

A magasság azért jó faktor a gének tanulmányozásához, mert ahogy Eirini Marouli, a londoni Queen Mary Egyetem számítógépes biológusoktatója mondja,

könnyű mérni, nem változik az idő múlásával (mint a súly), és örökletes.

De nem csupán a gének határozzák meg az egyéni testmagasságot.

A környezeti tényezők is (étrend, betegségek, testmozgás, dohányzás) kölcsönhatásba lépnek a génekkel, és befolyásolják az ember növekedését.

Az új tanulmányban 4,1 milliós mintából 5,4 millió vizsgálat készült. A korábbi genetikai kutatások során csak európai ősök genomjából vettek mintát, de most több mint egymillió kelet-ázsiai, spanyol, afrikai és dél-ázsiai származású résztvevőt is bevontak, bár az eredmények többsége európai ősöktől származott.

Az 5 millió DNS-minta alapján a tanulmány 12 111 egyszerű nukleotid-polimorfizmust (SNP) talált, ami egy DNS-szekvencia-variáció, ezek magyarázhatják az európaiak 40 százalékánál a magasságkülönbségeket.

A magasságot befolyásoló megtalált genetikai változatok lehetnek fehérjék is, amik szabályozzák a gének expresszióját. Rebecca Darrah szerint ezek finomabb változásokhoz kapcsolódnak, ezért lehet, hogy a legtöbb ember magassága egy adott tartományba esik.

Egy genetikai mutáció hozzájárulhat óriási vagy kórosan alacsony termethez.

A magasság genetikai magyarázata nem csak megnyugtathat minket, hogy nem mi vagyunk a bűnösök magas vagy alacsony termetünkért, de segíthet a tudósoknak diagnosztizálni és kezelni azokat a genetikai rendellenességeket, amik változásokat idéznek elő az ember magasságában.

(Borítókép:  David Ramos/Getty Images)