Tudósok rájöttek, mi lehet a hosszabb élet titka

2023. január 16., hétfő 19:28

James Kirkland, a biokémia doktora és Tamar Tchkonia, a Mayo Clinic molekuláris biológusa nagy erőkkel kutatják az öregedés megállítására irányuló kísérleteket. Tanulmányaikból kiderült, hogy a régi, már nem osztódó sejtektől való megszabadulás az idős és a fiatal szervezetek regenerációjában is segíthet.

Kirkland és Tamar Tchkonia olyan gyógyszereket vizsgál, amelyek szelektíven elpusztítják az elhalt sejteket az egészséges öregedés elősegítése érdekében. Fő céljuk a krónikus betegségek megállítása, az agyat és a testet az öregedés biológiai következményeitől megvédő módszerek kidolgozása. Fő vizsgálati területük az elhasználódott sejtek, amik az ember öregedésével felhalmozódnak a szövetekben.

Miért rosszak?

Ezek az „öregedő” sejtek károsodás, stressz vagy csak a múló idő miatt már nem osztódnak tovább, de nem is pusztulnak el. A teljes sejtpopulációnak csak egy kis részét teszik ki, egy tanulmány szerint az idősödő egerek egyes szerveiben a sejtek csupán 36 százalékát. De jelenlétük igen káros, mert sok olyan vegyületet szabadítanak fel, amelyek mérgező, gyulladással teli környezetet hoznak létre, amiben a szövetek lebetegedhetnek.

Az öregedő sejteket összefüggésbe hozták a cukorbetegséggel, a szélütéssel, a csontritkulással.

Talán ha megszabadulnánk tőlük, ritkulnának a krónikus betegségek és az öregedés kellemetlenségei. Az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Intézete 125 millió dollárt fektet be a SenNet nevű új kutatásba, amelynek célja első körben az egerekben, majd az emberi testben lévő öregedő sejtek azonosítása és feltérképezése.

Kirkland és munkatársai a potenciális öregedésgátló kezelések előzetes klinikai vizsgálatait végzik. A legígéretesebb jelöltjeik a szenolitikumok, olyan kis molekulák, amik képesek szelektíven kiváltani az elöregedő sejtek halálát. Az ezekkel való kísérletek már folyamatban vannak Alzheimer-kóros, csont- és ízületi gyulladásban és vesebetegségben szenvedőkön.

Nem lesz többé időskori betegség?

Kirkland és Tchkonia feltételezései szerint a szenolitikumok segítségével megelőzhetők, késleltethetők, enyhíthetők vagy akár meg is fordíthatók az időskorral összefüggő betegségek. Ez az úgynevezett szenosztatikus, az öregedést elnyomó hatás, amely során az öregedő sejtek meghalnak, az egészségesek viszont nem károsodnak.

A kutatók szenolitikus tulajdonságokkal rendelkező rákgyógyszereket vontak be egy 46 vegyületet tartalmazó szűrésbe, amiket laboratóriumi tenyésztésű öregedő sejteken teszteltek. A tanulmány nyertesei a dazatinib, egy rákellenes gyógyszer, amely lehetővé teszi az öregedő sejtek önmegsemmisítését, és a kvercetin, egy természetes antioxidáns, ami számos sejtenzim működését is gátolja.

Mindkét gyógyszer a különböző szövetekből származó öregedő sejteken fejtette ki legjobban a hatását, ezért úgy döntöttek, egyszerre, kombinálva alkalmazzák őket egereken.

20 hónapos egerek a koktél után gyorsabbak voltak, kitartóbbak, és a fogási erejük is nőtt. 2 éves egerek esetében a koktéllal való kéthetente történő kezelés körülbelül 36 százalékkal meghosszabbította hátralévő élettartamukat – összehasonlítva azokkal az egerekkel, amelyek nem kaptak szenolitikumot.

Kirkland szerint az öregedés állhat a fiataloknál a térdsérülések után jelentkező ízületi porckopások és a gyermekkori rákot túlélők gyengesége mögött.

(Borítókép: Christopher Furlong / Getty Images)