A növényeknek jólesik a dicséret

2013.05.09. 16:13

A Nyugat-Ausztráliai Egyetem kutatói szerint a növényvilágban is megfigyelhető, hogy a palánták gyarapodására jótékony hatással vannak a közvetlen környezetből érkező biztató, barátságos szavak.

A tudományos vizsgálatot kertészek gyakorlati tapasztalata támasztja alá; megfigyelték, hogy a csilipaprika növekedésének kifejezetten jót tesz, ha bazsalikom mellé ültetik. A kísérletben azonban a palántákat elszigetelték a felnőtt bazsalikomok kémiai, fénnyel vagy érintéssel közvetített jelzéseitől. A tanulmányban ismertetett kísérletben a kutatók nyomon követték, hogy a csilimagok gyengén csíráznak, ha nincsenek mellettük más, barátságosan duruzsoló növények, de rögtön gyarapodásnak indultak, ha  felnőtt csilipaprikák vagy bazsalikomok társaságát élvezhették, még ha azokkal csak rezgések útján érintkezhettek is.

Monica Gagliano, a tanulmány vezető szerzője szerint az eredmény azt sugallja, hogy a növények egy ismeretlen mechanizmus segítségével képesek kedvezően befolyásolni a magok és palánták fejlődését. A kutatók feltételezik, hogy a növények olyan akusztikus jelzéseket vesznek igénybe, amelyeket valószínűleg a sejteken belüli nanomechanikai rezgésekkel keltenek, és ezek révén kommunikálnak a szomszédjaikkal. hogy azok révén kommunikáljanak szomszédjaikkal.

A vizsgálat a csoport szerint újabb bizonyítékot szolgáltat arra, hogy a növények hang útján is kommunikálnak egymással. Az ausztrál tudós már kimutatta, hogy az ánizskapor-palántákra károsan hat, ha elvágják őket a felnőtt növények kémiai jelzéseitől, pedig azokat a rosszindulatú vegyi anyagokat a felnőtt növények azért bocsátják ki, hogy fékezzék a versenytársak szaporodását. Több jele is van a növények és a rovarok között működő jelzésrendszernek: az orchideák például csak egy bizonyos méhfajta magas frekvenciájú zümmögésére bocsátanak ki virágport.

A kutatók eddig is tudták, hogy a növények kémiai jelzésekkel kommunikálhatnak. A jelzőrendszerükkel arra is figyelmeztethetik egymást, hogy hol nem szabad magot elszórni, vagy riadót fújhatnak, ha tehén közeledik. Monica Gagliano szerint a növények hang útján is teremthetnek hasonló kapcsolatot.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM