Nemcsak az étel íze, a kanálforma is fontos
Nem mindegy, hogy mit eszünk, de az is majdnem ugyanilyen fontos, hogy mivel – állítják brit tudósok friss kutatások eredményei alapján. A Telegraph cikke szerint ugyanis az ízeket, amiket evés közben érzünk, nagyban befolyásolják az evőeszközök, amikkel a szánkba vesszük például a joghurtot. Számít a súly, a forma, és a szín is.
Egy nehezebb ezüstkanálból például sokkal tartalmasabbnak és krémesebbnek érződik a joghurt, mint mondjuk egy hagyományos rozsdamentes acél evőeszközből. Ez nyilván a műanyagnál is jobb, de ha mégis műanyagból kellene ennünk, válasszuk a könnyebb darabokat. A tesztek szerint ugyanis ezek határozottan jobban növelik az élvezeti értéket, mint a súlyosabbak, vastagabb műanyagból készült társaik.
A színek szintén fontosak. Ha a joghurthoz hasonlít a kanál színe, akkor édesebbnek érezzük azt. A fekete kanál határozottan rossz hatással van a tejtermékre, de a rózsaszín étel a kék kanálból a legkevésbé édes.
A pszichológusok arra is adtak egy újabb jó okot, hogy miért ne csak késsel együnk (esetleg éjjel a hűtő előtt állva): a kizárólag késsel és kézzel fogyasztott sajtot a tesztalanyok sósabbnak érezték, mint azok, akik villát is használtak elfogyasztásához.
A szakemberek szerint a kutatás eredményei arról árulkodnak, hogyan fordítja le az agy a különböző érzékszervek jeleit. Az új információkat állítólag az étkezési zavarokkal kapcsolatban is fel lehet majd használni, legalábbis az olyan problémáknál, ahol számít az ételek mennyisége és a sósság érzete.
De az ipar is rámozdulhat az új eredményekre. A kutatás nyomán Anglia egyik legjobb étterme, a Fat Duck máris olyan evőeszközök kikísérletezésébe kezdett, amelyekkel növelni lehet az ételek élvezeti értékét. Charles Spence, az Oxford professzora szerint a különböző evőeszközök csak pszichológiai hatással változtatják az ízeket, a Fat Duck próbálkozása mégis az ízlelőbimbókkal való játékról szól.
Ami viszont az evőeszközgyártóknak most új lehet, az az üvegpoharak terén nem mai dolog. A Riedel már rég kikísérletezte, hogy minden egyes borfajta, és néhány dűlő vagy konkrét borászati termék más formájú pohárból esik a legjobban. Ugyanez igaz például a grappára, a martinire, a brandyre, a tequilára vagy a pezsgőre: a cég minden italra kínál optimális megoldást annak, aki meg tudja fizetni.