Alzheimer-kór: közelebb a gyógymódhoz?

2013. január 17., csütörtök 17:36

Egy új oltóanyaggal gátolható lehet az Alzheimer-kór kialakulása. Az egérkísérletek sikeresnek bizonyultak: a vizsgált állatok kognitív készségei jelentősen javultak a vakcina beadása után.

A kanadai Laval Egyetem és a GlaxoSmithKline (GSK) gyógyszergyártó kutatócsoportja új módot fedezett fel  az agy természetes védekezési mechanizmusának stimulálására az Alzheimer-kórban szenvedők esetében. A felfedezés, amelyet az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS ismertetett, megnyithatja az utat az Alzheimer-kór kezelésének kifejlesztése és annak az oltásnak a létrehozása előtt, amely meggátolja a betegség kialakulását.

Az Alzheimer-kór egyik fő jellemzője a béta-amiloid fehérjét tartalmazó plakkok kialakulása az agyban. A Serge Rivest professzor vezette kutatócsoport egy olyan molekulát azonosított, amely stimulálja az agy immunsejtjeinek az aktivitását. Az MPL molekulát (monofoszforil lipid A) a GSK már széles körben használja oltóanyag segédanyagaként, biztonságosságát már igazolták.

Sikeres állatkísérletek

Az Alzheimer-kóros egerekkel három héten át folytatott kísérletekben az állatok hetente kaptak MPL injekciókat, amelyek eltakarították a plakkokat az állatok agyából. A kutatók tesztelték az állatok képességét: arra ösztönözték őket, hogy új feladatokat tanuljanak meg. Megfigyelték, hogy az állatok kognitív funkciói a vizsgált időszakban jelentős mértékben javultak.

A kutatók az MPL felhasználásának két lehetőségét látják: Alzheimer-kóros emberek esetében injekcióként alkalmazhatnák a betegség előrehaladásának lelassítására, illetve oltóanyag készülhetne, amely antitestek termelését ösztönözné a béta-amiloid ellen. Rivest professzor szerint a vakcinát olyan embereknél lehetne alkalmazni, akiknél már kifejlődött a betegség, ugyanis az oltás stimulálná a természetes védekezési folyamatot. Megelőzésként is lehetne használni olyan emberek esetében, akiknél magas az Alzheimer-kór kifejlődésének kockázata.

Egy lépéssel közelebb a célhoz

A professzor azt is elmondta, hogy amikor a kutatócsoport egy évtizede munkához látott, a céljuk az volt, hogy jobb kezelési módokat dolgozzanak ki a betegek számára. Rivest szerint a mostani felfedezés egy lépéssel közelebb vezethet az áhított célhoz.