Pécsi rákkutatók publikáltak Európa neves szaklapjában

2013. március 20., szerda 16:59

A pécsi Rákkutató- és Gyógyszerfejlesztő Központ kutatóinak az emberi test természetes tumorellenes védelmével és az aktív ráksejtpusztító keverékkel kapcsolatos legújabb eredményeinek összefoglalóját jelentette meg márciusi számában az International Journal of Cancer folyóirat (pdf). Kulcsár Gyula biokémikusnak és munkatársainak publikációja Európa negyedik legrangosabb tudományos szakfolyóiratában a magyar rákkutatás eredményeinek nemzetközi szintű elismerését jelenti.

Az 1987 óta folyó kutatásai során Kulcsár Gyula bizonyította, létezik a szervezetnek egy, az immunrendszertől független természetes tumorellenes védelme. "Az immunrendszer korlátozott működésekor vagy teljes összeomlásakor nem nő meg sokféle daganat gyakorisága, ami azt jelenti, az immunrendszernek nincs kizárólagos szerepe a daganatellenes védelemben" - közölték a kutatók.

Mivel mindenkiben folyamatosan keletkeznek ráksejtek, a szervezetben működnie kell egy, az immunrendszertől független daganatellenes védelmi mechanizmusnak, természetes tumorellenes védelemnek is, amely meggátolja a tumorsejtek elszaporodását. A kutatás további fázisaiban megállapította, hogy ezt a védelmet, vagyis az aktív ráksejtpusztító keveréket a vérkeringésben lévő aktív ráksejtpusztító molekulák alkotják. Ezek aminosavak, egyes vitaminok és egyéb aktív anyagok. A keveréket állatkísérletek révén tesztelték.

Mivel a rákos sejtek felhalmozzák a keringésben lévő kismolekulákat, a szervezetben lévő ráksejtpusztító molekulák is nagy mennyiségben jutnak a daganatos sejtekbe, ezzel azok programozott halálát okozzák. Amellett, hogy az aktív ráksejtpusztító keveréknek a szervezetbe juttatásával több ráksejt pusztítható el, és így növelhető a természetes tumorellenes védelem teljesítőképessége, a kutatók bizonyították azt is, hogy a keverék fokozza a kemoterápiás kezelések hatását.

A kutatóközpont gyógyászati eredményeit termékfejlesztés és 16 országra érvényes szabadalmi bejegyzés követte. A hazai piacon 16 éve elérhető az a speciális gyógyászati célra szánt tápszer, amelynek tavalyi életminőségi, klinikai vizsgálati eredményei azt mutatják, a betegek fizikai, értelmi, érzelmi és szociális funkciói javultak, fáradtságérzetük, fájdalmuk, nehézlégzésük csökkent, továbbá mérséklődtek náluk a kemoterápia, a sugárkezelés egyes kellemetlen mellékhatásai.