Új szer a kemoterápiás ártalmak ellen

2013. augusztus 1., csütörtök 17:02

Amerikai tudósok valószínűleg rájöttek, hogy miként lehet megvédeni a rákos betegeket a kemoterápia és a sugárkezelés halálos mellékhatásaitól. Az erős sugárzás vagy a kemoterápia ugyanis, bár elpusztítja a test sok tájára átterjedt rákos áttéteket, olyan agresszív gyógymód, és olyan mértékben károsítja a gyomor-bélrendszer érzékeny szöveteit, hogy a beteg halálát okozhatják.

Egereken végzett laborkísérletek bebizonyították, hogy két, viszonylag egyszerű molekula – az R-spondin1 és a Slit2 – képes a bélrendszer őssejtjeihez kötődni, és ezzel megvédi őket a rákellenes kezelés mellékhatásaitól. Az új szerrel kezelt egerek 50-70 százaléka túlélte a kemoterápia halálos adagját. Azok az állatok, amelyek nem kapták meg a két molekulát, kivétel nélkül elpusztultak.

Jian-Gou Geng, a Michigani Egyetem tudósa, a kutatás vezetője elmondta, hogy bármely szerv vagy szövet rákos daganata elpusztítható nagy dózisú kemoterápiával vagy sugárkezeléssel, de az előrehaladott állapotú, áttétes rák gyógyítása azért kockázatos, mert gyakran a kezelés végez a beteggel, mielőtt elpusztítaná a daganatot. Az új módszerrel a páciens még a halálos adag sugár- vagy kemoterápiát is túlélheti. A Nature-ben megjelent tanulmány arra is kitér, hogy az eljárás lehetővé teszi az áttétes daganat gyógyítását is.

Messze még a cél

Hosszú utat kell még bejárni, mielőtt embereken is segíthetnek az új módszerrel, de a tudósok bíznak abban, hogy az eljárás azokon az emberi bélben lévő őssejteken is használható, amelyek biztosítják a táplálékfelvételt, és megakadályozzák, hogy bakteriális mérgek kerüljenek a véráramba.

Owen Sansom, a Brit Rákkutató Beatson Intézetének igazgató-helyettese szerint Geng és kollégái figyelemre méltó felfedezést tettek; a kemoterápia és a sugárkezelés bélkárosító hatása az egyik legfőbb oka annak, hogy nem emelhetők a daganatot elpusztító dózisok. Sansom szerint a kutatás ugyanakkor nem mutatta meg, hogyan hatnak a vizsgált molekulák a rákos sejtekre, mivel feltételezhető, hogy utóbbiakat is őssejtek irányítják. A kutató úgy látja, hogy az eredmények új perspektívát kínálnak a rákbetegségek kutatásához, de a cél még messze van.