Még a vakok agyának is jót tesz a fény

2013. október 29., kedd 13:08

A Montreal Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint még azoknak az agyi aktivitását is serkenti a fény, akik teljesen vakok. Mindez arra utal, hogy a fény erősen befolyásolja az egyes személyek kognitív készségeit.

Steven Lockley, a tanulmány társszerzője szerint meglepő, hogy a fény még azoknak az agytevékenységére is kihat, akiknek nincs tudatos látásuk. Mint elmondta, a fényre nemcsak a látás miatt van szükség: az agy a fény segítségével állapítja meg, hogy nappal vagy éjszaka van, és a fény is befolyásolja az olyan fiziológiai folyamatokat, mint az emésztés, a viselkedés vagy az időérzék. Az embernél a fény stimulálja az agyi aktivitást, az éberségérzetet és a hangulatot, és, mint a kísérletek igazolták, a kognitív készségeket is.

Világosban okosabb az ember

Hogy a vakok agya is érzékeli a fényt, az valószínűleg a retina ganglion sejtrétegében található fotoreceptoroknak köszönhető. Ezek más elven működnek, mint a látásért felelős csapok és pálcikák; a csapok az éles látásért, a pálcickák a kis fényerőnél történő látásban játszanak szerepet. A kutatók szerint a szóban forgó receptorok még akkor is érzékelik, de legalábbis felfogják a fényt, ha az illető teljesen vak.

Egy korábbi tanulmány már utalt rá, hogy létezhetnek ilyen receptorok, de a kutatók szerették volna igazolni a hipotézist. Ezért három vak emberrel tesztelték, hogy észreveszik-e, amikor felgyullad egy kék lámpa. Gilles Vandewalle, a tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy a kísérletben részt vevő vakok nem tudatosan, de észlelték a fényt: még úgy is meg tudták mondani, hogy mikor világít a lámpa, ha nem látták annak a fényét.

A k utatók MRI-vizsgálatokat is végeztek; ezek során a halláshoz kapcsolódó feladványokat végeztettek a vak önkéntesekkel. Ha a feladatmegoldás közben kék fénnyel világítottak a vakok szemébe, olyan agyterületek aktiválódtak, amik a kognitív készségekért felelősek, így jobb eredménnyel végezhették el a kiosztott feladatokat.

Lockley úgy látja, hogy ha helyesek az idegrendszer felépítésére vonatkozó ismereteink, az eredmények arra utalhatnak, hogy a fény kulcsszerepet játszik a tartós figyelem fenntartásában. Ez magyarázatot adhat arra, hogy fény esetén miért javul az agy teljesítménye.