Az emberben tuningolja magát a kolera

A szabadban a kórokozó visszalassul

2002. június 12., szerda 10:03

Az emberi emésztőnedvek aktiválják a kolerabaktérium néhány génjét, és a mikrobák fertőzőképessége ezáltal több százszorosára erősödik. Erre az eredményre jutottak a bostoni Tufts egyetem orvosi karának kutatói a bangladesi Dhaka-ban 2001 áprilisában bekövetkezett kolerajárvány idején begyűjtött Vibrio-cholerae baktériumok vizsgálata során.

Az amerikai tudósok a Nature folyóirat hasábjain számolnak be a meglepő felfedezésükről, annak a reményüknek hangot adva, hogy lehetségessé válhat a kolera elleni oltóanyagok és diagnosztikai eljárások továbbfejlesztése.

A kolerával fertőzött betegek székletében a baktérium tíz fontos génje aktív, míg a laboratóriumi mikrobákban inaktív - mondta a kutatást vezető Andrew Camilli. Az újonnan bekapcsolt gének közül néhány abban támogatja a kórokozót, hogy tápanyagokat vegyen fel, mások a mozgását segítik.

Néhány gén a jelek szerint azt okozza, hogy a baktérium fertőzőképessége a 200-700-szorosára erősödjön. Legalábbis erre utalnak az egereken végzett kísérletek. Az erősödés oka még nem tisztázott, de gyanítható, hogy a gének által termelt fehérjék állhatnak a háttérben - mondta James Kaper mikrobiológus, a Baltimore-i oltóanyag fejlesztő központ munkatársa.

Hatástalan oltóanyagok

Ezek a fehérjék ideális célpontjai lehetnének az oltóanyagoknak. Kaper azt gyanítja, a jelenlegi kolera oltóanyagok jórészt azért hatástalanok, mert laboratóriumi baktériumokból fejlesztették őket.

A Bangladesben felbukkant V.-cholerae még öt órával a fertőzött szervezetből kikerülés után is rendkívül fertőző volt. Ezzel maximális annak az esélye, hogy újabb embereket fertőz meg. Az emberek a baktérium számára kiváló növekedési környezetet, és tökéletes szállítórendszert jelentenek - foglalta össze a kolera érveit Andrew Camilli.

A V.-cholerae baktériumok évente mintegy 100-300 ezer embert fertőznek meg világszerte. A hasmenéses és hányásos tünetek minden századik beteg halálát okozzák, a kiszáradás miatt. Bár maga a kiszáradás könnyen kezelhető, a kolera az alacsony higiéniai színvonalú országok egyik legnagyobb problémájának számít.

A jelenlegi oltóanyagok csak részben hatásosak, sőt néhány országban a mellékhatásaik miatt tiltólistán is vannak. A baktérium állóvizekben él, és csak lassan szaporodik. Az emberi szervezeten belül azonban robbanásszerűen szaporodik, a beteg székletének egy milliliterjében akár 100 millió kórokozó is előfordulhat.