Pirinyó békát találtak az Andokban

2009. április 8., szerda 08:04 | aznap frissítve

Német, amerikai és perui tudósok új békafajt fedeztek fel. Az állat olyan pici, hogy elfér egy ujjbegyen, csak néhány petét rak és nem fejlődik ebihallá.

A Noble-törpebéka (Noblella pygmaea) nevű békafaj létezését eddig is sejtették, mert a brekegését többször hallották már. Az Andokban élő állatot végül terepmunkán találta meg egy amerikai, német és perui herpetológusokból (kétéltűkkel és hüllőkkel foglalkozó biológusok) álló kutatócsoport a perui Manu Nemzeti Parkban. Edgar Lehr, a drezdai Senckenberg Természettörténeti Gyűjtemény és Alessandro Catenazzi, a kaliforniai Berkeley Egyetem munkatársai a Copeia című szaklapban publikálták felfedezésüket – írja a LiveScience.

A Noble-törpebéka átlagos testhossza alig valamivel több mint egy centiméter (11,4 milliméter), és barna rejtőszíne van, ezért nem volt könnyű megtalálni. Az állat az Andokban valaha felfedezett legkisebb béka, és a világ egyik legkisebb kétéltűje. A béka a hegyvidéki bozótos-füves térségben él szárazföldi életet a tengerszinttől nagyjából 3025 és 3190 méteres magasságban. A nőstények csak két, négy milliméter átmérőjű petét raknak, többnyire mohába és avarba, és ezeket védik a rovaroktól. A peték nem fejlődnek ebihalakká, rögtön apró békák kelnek ki belőlük.

Lehrék szerint a törpebéka mellett még több hasonló békafajt rejt a Manu Nemzeti Park, bár a klímaváltozás és a térségben honos gombafertőzések veszélyeztetik ezeket az élőlényeket.