Biztonsági okokból halványulnak a fények leszálláskor
Miért húzzák le felszálláskor és leszálláskor az utasszállítók kabinjában a lámpák fényét? A spórolás kézenfekvő válasz lehet, de a valóság nem ez: biztonsági okokból. A fel- és leszállás a repülés két legkritikusabb része, amikor mindent megtesznek a túlélés növeléséért, még ha az csak annyi is, hogy állítanak a világításon.
A kabinok lámpáit ilyenkor úgy állítják, hogy megfeleljenek a külső környezet fényerejének, így vészhelyzet esetén, főleg, ha a belső világítás tönkremegy, a szemek már hozzászoktak a fényviszonyokhoz, amivel értékes másodperceket spórolhatnak a mentésből. A fentieket tanították a Malév légikísérő-képzésén is.
A kabinok ablakainak sötétítőit is fel kell húzni ilyenkor, így az utasok is észrevehetik, ha valami probléma van, és jelezhetik a személyzetnek. 2013-ban például egy utas jelentette, hogy szivárog egy Dreamlinerből az üzemanyag. Gyorsabb azt is megállapítani, melyik irányba érdemes elkezdeni az evakuálást. Ha pedig megtörtént a baleset, a nyitott ablakon át mentőknek könnyebb megállapítani, mit érdemes először csinálniuk, kiért érdemes gyorsan bemenni.
Ha nem is lenne probléma a világítással vészhelyzetnél akkor is könnyebb a nem olyan erős fények között észrevenni az vészkijáratokat jelző táblákat, illetve a repülőgép kabinjának padlójára felvitt, sötétben is világító csíkokat, ami szintén értékes másodperceket spórolhat a menekülésnél.