Az autó, amiben több náci tiszt halt meg, mint a háborúban
A szövetségesek csak a titkos fegyverükként utaltak rá, mert több magas rangú náci tiszt halálát köszönhették neki, mint bármi másnak a második világháborúban
– ha ennek a mondatnak az elolvasása után valamilyen sci-fibe illő lézerágyút vagy óriásrakétát képzelt volna maga elé, gyorsan felejtse is el. A nácigyilkos rémgépezet ugyanis egy csehszlovák autómodell volt. Pontosabban kettő: a Tatra 77a és 87.
Persze nem valamiféle ördögi terv eredményeként ritkította ilyen hatékonyan az ellenfél tisztjeit a Tatra, a dolog a véletlennek volt köszönhető. A németek ugyanis nagyon rákaptak a gyors és dizájnos autóra, Hitler a jövő autójának tartotta, ilyen autókat akart a német utakon is látni. Csak éppen azzal nem számoltak, hogy borzalmasan nehéz irányítani.
Az 1935-ben megjelent Tatra 77a a népszerű Tatra 77 utóda volt, Hans Ledwinka és a magyar származású Járay Pál tervezte. A léghűtéses, 3,4 literes V8 farmotorral hajtott modell 75 lóerős volt, nagy testvére, a Tatra 87 pedig 95 lőerős.
A két modell 160 kilométer per órás sebességre is képes volt, Csehszlovákia német megszállása után pedig gyorsan népszerű is lett a náci tisztek körében. A nehéz kezelhetőség miatt azonban egy-egy élesebb kanyarban könnyen elvesztették az irányítást a száguldó autó fölött, és sorban szenvedték el a halálos baleseteket.
1934-ben a Porsche megbízást kapott Hitlertől egy német tömegautó tervezésére. Talán nem véletlen, hogy az ebből 1938-ra megszülető bogárhátú Volkswagen olyannyira hasonlított a két évvel korábban piacra dobott Tatra 97-re, hogy 1961-ben a német cég hárommillió német márkás kárpótlási díjat volt kénytelen fizetni utána a csehszlovákoknak.