Élő macskából építettek telefont a tudomány nevében

GettyImages-97608533
2019.06.22. 07:25

Jóval az előtt, hogy az emberek kiálltak volna az állatkísérletek ellen, a kutatók képesek voltak meglehetősen extrém elképzeléseiket is ilyen kísérlettel bizonyítani. Például amikor 1929-ben a Princeton Egyetem egyik professzora hosszasan előkészítette és megtervezte,

hogyan fog egy elő macskából telefont építeni.

Ernest Glen Wever professzor és segédje, Charles William Bray  fogott egy macskát, elkábította, majd felnyitották az állat koponyáját - mindezt a tudomány nevében, hogy közelről megfigyelhessék, hogy a hangot hogyan érzékeli a hallóideg.

A hallóideghez egy telefonzsinórt csatlakoztattak, aminek a másik végén volt a telefonvevő. Az elképzelés az volt, hogy Wever a macska fülébe beszél, míg Bray nagyjából 15 méterre a kisállattól egy hangszigetelt szobából hallgatja a hallóideghez csatlakoztatott  telefonkagylóban, miket mond a macskának a főnöke.

Az volt a teóriájuk, hogy az érzékszervi ideg reakciója korrelál az inger intenzitásával. A hallóideg esetében ez azt jelenti, hogy ha hangosabban beszélünk, a fül által kapott hang frekvenciája és azzal a hangmagassága is magasabb lesz. Amikor Bray egy bizonyos frekvenciával adta a hangot, Wever ugyanolyan frekvencián hallotta azt a macskatelefon túlsó végén. Ahogy Bray növelte a hangmagasságot, az Wevernél is nőtt. Vagyis bebizonyították a macskatelefonnal a teóriájukat, de itt nem álltak meg.

Más szövetekhez, és a hallóidegtől messze lévő idegekhez is hozzákapcsolták a telefonzsinórt, de úgy már nem lehetett hallani a túloldalon, hogy mit mond a tudós a macska fülébe. Sőt, azt is tanulmányozták, hogy ha a macska fejében korlátozzák a vérkeringést, szintén rosszabb lesz a vétel, és nem továbbítja a telefonnak befogott macska a hangot. A két tudós a munkájáért 1936-ban elnyerte a Kísérleti Pszichológusok Társaságának Howard Crosby Warren-érmét.

Mint elmondták, a felfedezésük eredménye különösebben nem foglalkoztatta őket, inkább magát a kísérlet módszertanára és metódusára voltak büszkék. A kísérletük később nagyon sokat segített azoknak a kutatóknak, akik az emberi hallást tanulmányozták.

Ezek az eredményeik alapozták meg a cochleáris implantátumok kifejlesztését. Ezek az implantátumok a sérült belső fül feladatait végzik el, és továbbítják a hangokat az agy felé.

Az elismerés után Bray professzorsegéd lett a Princeton Egyetemen, később az amerikai Légierőnél szolgált. A második világháború alatt a polgári pszichológiai kutatás egyik vezetője lett, dolgozott a védelmi hivatalnak és a tengerészetnek is. Wever a Princeton Egyetem pszichológia tanszékének vezetői címét kapta meg, és a Lempert Otológia Intézettel közösen kutatta az otoszklerózoist. Ez a belső fül csontosodási zavara, ami halláskárosodáshoz vezethet amiatt, hogy a fül nem tudja felerősíteni a hangot. A második világháború alatt a haditengerészet tengeralattjáró flottájának segített azzal, hogy egy kísérletben azt bizonyította, hogy azok a legalkalmasabbak a szonárok működtetésére, akiknek van zenei előképzettségük, mindegy milyen hangszeren játszanak. A kísérletben résztvevő, telefonként használt macskákról nincsenek információink, de nagyon valószínű, hogy az életüket adták a tudományért.

Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM