Index Vakbarát Hírportál

Teherautók és motorok a tenger mélyén

2014. január 16., csütörtök 09:19

Mindenki a Thistlegorm fedélzetére!” címmel közölt fotókat a Daily Mail a Thistlegorm brit gőzösről. A hajó 1941-ben süllyedt el Egyiptom partjai mellett, ma világszínvonalú búvárcélpontnak számít, mivel egész rakománya érintetlenül bejárható.

A Thistlegorm teherszállító gőzös 1939-40-ben épült, az általános fegyverhiány miatt csak egy ágyúval és egy gépfegyverrel szerelték fel, melyek még az első világháborúból maradtak meg. A hajó hossza 126,5, szélessége 17,7 méter volt, 10,5 csomós sebességgel tudott haladni. Összesen 1850 lóerős kazánjai a harmadik, Indiába vezető útján hibásodtak meg. A javítást a skóciai Glasgow-ban végezték, a szinte újnak számító hajó innen indult el utolsó útjára Alexandria felé.

A földközi-tengeri hadszíntér a Múlt-kor szerint teljesen német kézen volt:

1941-ben megérkezett Észak-Afrikába Erwin Rommel, hogy az Afrika-hadtest élén visszaszorítsa az angolokat. Ekkorra Németország teljesen ellenőrzése alá vonta a Földközi-tengert, Rommel páncélosai pedig egyre keletebbre szorították a szövetséges erőket. Az Észak-Afrikában szolgáló 8. brit hadtest a második világháború egyik legismertebb alakulata volt. Az ő támogatásukra indult útnak sokadmagával az éppen csak egyéves SS Thistlegorm.

A hajó rakománya főleg fegyverekből, munícióból, aknákból, páncélozott járművekből, dzsipekből, generátorokból állt, de volt rajta gőzmozdony és néhány ezer pár gumicsizma is. Mindez a 8. hadtest utánpótlása lett volna, de hogy Észak-Afrikába jusson, a Földközi-tenger blokádja miatt Afrikát meg kellett kerülnie, így két és fél hónap alatt jutott el a Vörös-tengerig. Mikor végre odaért, a Szuezi-csatorna éppen le volt zárva, így kéthetes kényszerpihenő nézett ki a hajónak.

A hajót 1941. október 6-án hajnalban érte német bombatámadás – a Queen Mary lett volna az eredeti célpont, de a Thistlegorm volt a legnagyobb hajó a közelben. A bomba a másodlagos robbanásokkal akkora pusztítást okozott, hogy még a gőzmozdony is a magasba röpült, és az ellenséges bombázó is megsérült, pár kilométerrel arrébb le is zuhant. A hajó 41 fős legénységéből kilencen haltak meg.

A roncsot Jacques Cousteau fedezte fel 1950-ben, ő néhány tárgyat kiemelt a roncsból (például a kapitányi széfet, egy motort és a hajóharangot), de a koordináták csak a 90-es évek elején kerültek nyilvánosságra. Azóta a roncs a búvárok paradicsoma.

Ha búvár vagy, a Thistlegormot látni kell

Napkeltekor értünk oda, de hiába volt a sietség, a miénk volt kábé a 10. hajó, ami kikötött a roncsnál. Az erős, majdnem viharos szélben a kettővel mellettünk horgonyzó oroszok rosszul rakták le a köteleket, az egyik rácsavarodott a hajó farán lévő létrára – amin a búvárok kimásznak a vízből –, és letépte. Ha méteres hullámok dobálják a búvárhajót, a víz alatt lenni komfortosabb, igyekeztünk mielőbb vízbe menni. A roncs hatalmas, a Thistlegormhoz legalább kettő, de inkább három merülés kell. A búvárhajók általában a farához szoktak kikötni, sajnos, egyértelműen rontja az élményt, hogy itt mindig csúcsforgalom van a víz alatt, ez a búvárleves, ahogy a merülésvezetőnk mondta sokszor. A képek mindent elmondanak, a látvány páratlan, ráadásul a Thistlegorm nem számít nehéz merülésnek, mert nincs mélyen (15-30 méter), és nem jellemző, hogy áramlásokkal kellene megküzdeni. Látni kell.

Rovatok