A kulturális hátrány okozhatta a neandervölgyiek vesztét

2016. február 10., szerda 09:52

Miért haltak ki a neandervölgyiek negyvenezer évvel ezelőtt? Erre a kérdésre valószínűleg soha nem kapunk megfelelő választ, de elméletek folyamatosan megjelennek a legújabb kutatási eredmények ismeretében. Most a Stanford Egyetemen kutató biológusnak, Marcus Feldmannak van egy új teóriája erről.

Az új elmélet szerint a neandervölgyiek nem a járványok vagy a klímaváltozás miatt haltak ki, hanem azért, mert korlátolt kultúrájuk nem tudta felvenni a versenyt a modern ember kultúrájával. A homo sapiens ugye nagyjából 45 ezer évvel ezelőtt lett konkurense az akkor élő neandervölgyieknek.

A matematikai modellek azt mutatják, hogy amikor a két csoport találkozik és versengeni kezd, akkor a fejlettebb kultúrával rendelkező felülkerekedik még akkor is, ha kevesebb tagból áll. A kultúra ebben az esetben olyan tulajdonságokat jelent, hogy ügyesebben vadásznak, jobban kommunikálnak, jobban alkalmazkodnak a környezethez és ki tudják használni annak előnyeit, magyarázza Feldman.

És persze nem zárhatjuk ki a fizikai kapcsolatot sem, amikor a Homo sapiens és Homo neanderthalensis tagjai összecsaptak egymással. Ekkoriban eléggé jellemző lehetett ez, ekkoriban találták fel az első fegyvereket, amelyeket nem csak vadászatra használtak.

Jelentheti-e ez azt, hogy a neandervölgyiek kevésbé voltak intelligensek, merül fel a kérdés. De Feldman szerint ez nem genetikai felsőbbrendűség kérdése. Több más tanulmány arra enged következtetni, hogy a két faj agyi kapacitása hasonló lehetett.

A modern ember megjelenése azonban a neandervölgyiek végét jelentette, akik egyébként több százezer évig éltek háborítatlanul. Ugyanakkor más tanulmányokból azt is tudjuk, hogy a neandervölgyiek kihalása nem jelentette azt, hogy a génjeik is eltűntek. Az Afrikán kívül élőknél ugyanis fel tudnak mutatni némi rokonságot a neandervölgyiekkel, náluk megtalálható a neandervölgyiek DNS-e.