Drakuláról neveztek el egy ősi kullancsfajt

2017. december 13., szerda 14:11

Drakuláról neveztek el egy most azonosított, mára kihalt kullancsfajt, ami tollas dinoszauruszok vérét szívta 99 millió éve. A fajt a Nature Communications új számában mutatták be.

A Deinocroton draculin, vagyis Drakula kullancsán kívül a szakemberek még jó néhány ősi vérszívó ektoparazitát fedeztek fel az általuk megvizsgált 99 millió éves burmai borostyánkő-töredékekben. Egy kifejletlen példány egy krétakori dinoszaurusz vagy egy primitív madár tollát öleli magához, egy másikat pedig nyolcszorosára duzzadt méretében ejtett rabul a fagyanta.

A szakemberek gyorsan leszögezték, hogy – szemben a Jurassic Park című filmmel – a kullancsokból kinyerhető vérből nem támaszthatók fel a dinoszauruszok.

A modern technológiával nem lehet DNS-t kivonni a borostyánba kövült organizmusokból. A megkövesedett gyantába zárt DNS nem állja ki az idő próbáját.

– mondta Ricardo Pérez-de la Fuente, az Oxfordi Egyetem Természettudományi Múzeumának paleontológusa.

Noha az ősállatok feltámasztásában nem segítik a kutatókat, a borostyánkövekben konzervált apró élőlények lenyűgöző bepillantást nyújtanak a múltba. Idén a valaha talált legrégebbi ép gombamaradványokat és az eddigi legteljesebb madárfióka-fosszíliát fedezték fel a kutatók 99 millió éves burmai borostyánkövekben.

A mostani felfedezés azért is jelentős, mert ez a borostyánkő az első közvetlen bizonyíték a tollas dinoszauruszok és kullancsok közötti parazita-gazdaegyed kapcsolatra. Továbbá ezek a paraziták az eddig felfedezett legrégebbi kullancsfosszíliák közé tartoznak.

A Drakula-kullancsok közül kettő közvetett bizonyítékkal is szolgál arra, hogy ezek a paraziták a dinoszauruszok vérét szívták. Olyan szőrszerűséget találtak rajtuk, amely a porvafélék családjának lárváitól származnak. A modern kori porvafélék különböző állatok fészkeiből lakmároznak, a lakók tollából, bőréből és szőréből csemegézve.

(MTI)