Index Vakbarát Hírportál

Új Árkád épülhet Óbudán. Ha felmentést kap a plázastop alól, 2015-re elkészülhet a 140 ezer négyzetméteres Aquincum

2012.02.21. 12:57
137 hozzászólás
150442[1]

Az ECE egyik bevásárlóközpontja - sajtófotó - ece.com

"Három épületből álló, nagyméretű áttörésekkel tagolt, multifunkcionális kereskedelmi és szolgáltató központot" terveznek Óbudán, 5 (+2 térszint alatti) szinttel a Szentendrei út és a Filatori gát HÉV-megálló között - derül ki a III. Kerületi Önkormányzat képviselő-testületi anyagaiból. A létesítmény bruttó szintterülete összesen 140 287 négyzetméter lesz.

 

Puskás Péter, alpolgármester úgy nyilatkozott az Urbanistának, ha a beruházó ECE felmentést kap a plázastop alól, akkor még idén megkezdődhetnek a munkálatok és 2015-ben átadhatják az új létesítményt. A szomszédos ipari emlékeket - a Harisnyagyár régi épületeit és a kéményt - nem érintik a bontások/fejlesztések.

Az ECE az egyik legnagyobb európai plázafejlesztő/-üzemeltető Európában, övé a budapesti, a szegedi, a pécsi és a győri Árkád mellett a debreceni Fórum is. A tervezett épület(csoport) elhelyezkedését a piros vonallal keretezett rész jelöli a térképen. Ennek északi (zöld színű) része eredetileg önkormányzati terület volt, melyhez ingatlancsere során jutott az ECE.  A kék színnel jelölt csereingatlanon kívül 100 millió forint különbözetet is fizetett érte a cég.


Urbanista nagyobb térképen való megjelenítése

A zölddel színezett rész jelentősége nem pusztán a terület növelésében rejlik, de közvetlen kapcsolatot biztosít a Filatorigát HÉV-megálló felé. Ennek ellenére is merész vállalkozásnak tűnik a bevásárlóközpont építése, hiszen metrómegálló nélkül sikeres városi pláza nem nagyon épült még Budapesten.

Igaz, hosszú távú tervek közt szerepel a szentendrei és a csepeli HÉV összekapcsolása (ez az ún. 5-ös metró), ám az a legkedvezőbb forgatókönyv szerint is csak a Csepel-Astoria szakaszon készülhet el 2020-ig. Igaz ugyanakkor, hogy a Szentendrei úton (sőt akár az M0-án keresztül) az agglomeráció is célcsoport lehet, nem beszélve a környék hatalmas lakótelepeiről.

Nehezen érthető ugyanakkor a fejlesztők optimizmusa, hiszen nem csak a piaci környezet kedvezőtlen a kiskereskedelmi és irodafejlesztéseknek, de ott van az alig néhány hete életbe lépett plázastop is - ami alól persze lehet felmentést kérni. 

Az önkormányzattól mindenesetre megszerezték az Aquincum név használatának jogát (ennek fejében vállalták a "Nagyszombat utcai Amfiteátrum díszkivilágításának saját költségén történő megtervezését és kivitelezését").

Természetesen kíváncsi lettem volna az ECE álláspontjára is, de tőlük csak annyit tudtam meg, hogy...

 

"habár az előkészületek folynak a tárgybani projektet illetően, társaságunk jelenleg ennél több információt nem szeretne nyilvánosságra hozni."

 
 
 
Így aztán csak tippelgethetjük, hogy fog kinézni a négyemeletes, 270 méter hosszú, 90-120 méter széles komplexum. Mint ahogy azt sem tudni, hogy (a külföldi és hazai példáknak megfelelően) vajon Aquincum Fórumnak, Árkád Aquincumnak vagy valami másnak hívják-e majd.
 
Annyi mindenesetre kiderül a mellékelt szabályozási tervből*, milyen lesz az elhelyezkedése. Nyílik a területen egy új út a Szentendreivel párhuzamosan, ez a Budai promenád. Illetve keresztbe is eggyel több helyen lehet majd áthaladni a tömbön.
 
Nem kapcsolódik a szóban forgó projekthez, de a szabályozási terven több izgalmas ötlet is van.
 
A legkülönösebb mindenképpen a HÉV esetleges föld alá bújtatása. Mint Puskás Péter elmondta, korábban felmerült, hogy lakóingatlanok épülnek a HÉV mellé, és a beruházó vállalta volna, hogy megteremti a gyalogos kapcsolatot a Dunával a sínek lesüllyesztésével.
 
 
Ennél sokkal egyszerűbbnek, de nagyon hasznosnak tűnik a közvetlen gyalogoskapcsolat megteremtése a HÉV-megálló és a Hajógyári-sziget között vagy épp a helyi védelemre javasolt épületegyüttes délkeleti sarkának megnyitása a közforgalom előtt.
 
 
*A mellékelt PDF szabadon hozzáférhető az önkormányzat honlapján. De mivel egy 52 MB-os, Előterjesztés zip-ben van tárolva, egyszerűbbnek láttam kiemelni és közvetlenül elérhetővé tenni. Ha valakinek ez gondot okoz, vagy időközben közvetlenül is elérhetővé válik a fájl, természetesen eltávolítom innen. - dá

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!

Rovatok