Index Vakbarát Hírportál

Reptéri kifutópályára hasonlít, de a nagyobbik baj, hogy a gyalogosokra életveszélyes

2014.10.09. 09:10 Módosítva: 2014.10.09. 19:40

Néha a szomszédba is érdemes ellátogatni hülyeségért, annak ellenére, hogy odahaza is akad éppen elég.

Felújították Zágráb egyik hangulatos, macskaköves belvárosi utcáját. A Mesnička utca alatti közművezetékek cseréje indokolta a felújítást, és ha már mindenképp fel kellett túrni, akkor kissé újragondolták a felszínt is.

A hatalmas sajtóvisszhanggal övezett, ünnepélyes ceremónián maga a horvát főváros polgármestere, Milan Bandić adta át a megújult közterületet.

A múlt pénteki átadást követően nem sok jót hallani a felújításról. A járdát jelentősen leszűkítették. Egyes szakaszokon 65 centiméteresre. Emellett nem festették vissza a zebrákat, csupán az autós sáv szélén jelzik a gyalogátkelőhelyeket útburkolati lapokkal.

Egy közúti közlekedési szakértő, Goran Husinec álláspontja szerint mindkét megoldás törvénysértő. Amellett, hogy Zágrábban szokatlan az ilyen gyalogátkelőhely-jelölés, az autósokat nem is kötelezi megállásra.

A járdaszélesség is az előírás szerint legalább százhatvan centiméteres kellene, hogy legyen. Különösen indokolt esetben leszűkíthető egy méterre, de semmiképp sem hatvanöt centisre. Ráadásul ebben az utcában az is fokozza a balesetveszélyt, hogy a járda több szakaszon nincs az úttest síkjából kiemelve.

A hatóságok ugyan csökkentették az autósok megengedett sebességét óránként 30 kilométerre, ám a szakértő elmondta, hogy a megfigyelései alapján továbbra is minden autós ötvenessel megy.

Az utcában gyalog, felnőtt felügyelete nélkül közlekedő nagyobb iskolások szülei élőlánc szervezésébe kezdtek azért, hogy haladéktalanul szélesítsék ki a járdákat és válasszák el karókkal az úttesttől, valamint fessék vissza a zebrákat.

A zebrák hiányát a városi önkormányzat illetékesei azzal indokolták, hogy az útburkolat műemlék jellegű, tilos rá útburkolati jelet festeni. A Jutanji List napilap újságírója által feltett kérdésre: akkor a felújítás előtt az ugyanolyan burkolaton mégis, hogyan festettek fel járdát? – nem adtak választ.

A felújítást annak szakmai-szellemi atyja, Branko Silađin építész is megtagadta.

Ez nem az én tervem

– mondta kurtán, és az ünnepélyes átadásra se ment el. Ő ugyanis nem szűkítette le a járdát, hanem ellenkezőleg; az autósok által használt közutat tervezte karcsúbbnak. Emellett a korábbi, járdát szegélyező karókat is visszarakatta-, valamint a zebrát is újrafestette volna.

Sőt, azon esztétikai kifogás sem az ő kontójára írandó, amivel a kéken villózó burkolatvilágítást illetik. Emiatt már a megnyitón háborogtak a helyi lakosok, mondván: sötétben úgy fest az utcájuk, mint egy repülőtéri leszállópálya.

A felújított zágrábi Mesnička utca éjjel
Boris Stromar

Az építész ugyanis állandóan világító útburkolati szegélyt tervezett. Annyit azonban pozitívumként megjegyeznék, hogy legalább nem díszkővel burkoltak.



Rovatok