Ők költik a legtöbbet karácsonykor
A karácsonyi időszak a kereskedelem számára kiemelten fontos, hiszen a novemberi és decemberi eladások aránytalanul nagy hatást gyakorolnak az egész éves eredményre.
Az ünnepi szezonban a fogyasztók átlagosan 16 százalékkal többet költenek, 2013-ban a főbb nyugati gazdaságokban a karácsonyi kiadások összértéke elérte a 445 milliárd dollárt.
De kik a nagy költekezők?
Mely nemzet fogyasztói ostromolják a boltokat, és mely vásárlók kerülik inkább a nagy kiadásokat?
A PwC Global Economy Watch egyik elemzése szerint 2013-ban a karácsonyi időszak egy főre jutó átlagos kiadásai a következőképp alakultak a vizsgált gazdaságokban:
- a rangsor élén Írország áll, átlagosan 1200 dollár/fő költéssel;
- a főbb nyugati gazdaságok közül az Egyesült Királyság vezeti a listát, megelőzve az Amerikai Egyesült Államokat is;
- az eurózóna vizsgált tagjai közül a francia, német és olasz fogyasztók egy főre jutó kiadásai emelkednek ki;
- az elemzésben a feltörekvő piacok közül Brazília és Oroszország szerepelnek, ahol az egy főre jutó kiadások alacsonyak, a teljes költési összeg ugyanakkor a fogyasztók nagy száma miatt magas.
Az eredmények a feltörekvő piacok kihasználatlan gazdasági potenciáljára is rávilágítanak. A következő években e gazdaságokban növekedés várható, egyrészt az emelkedő jövedelmi szinteknek, másrészt a fogyasztói réteg számszerű növekedésének köszönhetően.
Még érződik a válság
A gazdasági válság nyomai még felfedezhetőek a karácsonyi vásárlási szokások alakulásában: az amerikaiak átlagos költése reálértéken továbbra is a 2007-es szint alatt marad, ahogy a spanyol és portugál kiadási szint is.
A görög fogyasztóknál az elmúlt hat évben mintegy 60 százalékkal csökkent a karácsonykor elköltött pénzösszeg egy főre vetített reálértéke. A nagy nyugati gazdaságok közül egyedül a német és angol fogyasztók vásárlásai lépték túl reálértéken a válság előtti szintet.