Ha saját magukról van szó, a magyarok rendkívül racionális emberek, ha azonban szeretteikről, már jóval kevésbé járnak el okosan, már ami a karácsonyi ajándékozás közgazdaságtanát illeti.
A CIB Bank reprezentatív kutatása szerint ugyanis
közülünk. Bár kevés olyan kérdés van, amelyben a világ közgazdásztársadalma egyetért a magyar lakosság elképzeléseivel, e tekintetben ez meglepő módon pont így van. Hiszen a közgazdaságtan is úgy tartja, hogy a legjobb ajándék a pénz, minden más adomány általában inkább kárt okoz a gazdasági hatékonyság szempontjából.
Persze azért vannak szentimentálisabb (vagy csak gazdaságtanilag kevésbé képzett) rétegei is a magyar társadalomnak, hiszen a pénz mellett sokan szeretnének személyes- vagy élményajándékot, könyvet, DVD-t, ruhát, telefont vagy laptopot a megváltó megszületésének évfordulója alkalmából.
Azonban
hiszen valamiért mások vágyait nem nagyon sikerül eltalálnunk. Erről árulkodik, hogy a magyarok több mint ötöde szépségápolási cikket tervez adni, amire senki sem vágyik valójában, készpénzt viszont csak nyolc százalék fog kapni.
A CIB kutatásából amúgy az is kiderült, hogy a felnőtt lakosság fele 25 ezer forintnál kevesebbet költ el a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódóan, míg további 24 százalék 25 ezer és 50 ezer forint között áldoz erre a célra. 75 ezer forint felett ugyanakkor már csak a magyarok 13 százaléka költ a karácsonyi ünnep kapcsán, így átlagban nem egészen 40 ezer forintot tesz ki a válaszok alapján kalkulált átlagos költség.