Mióta szinte mindenünk gyárakból származik, minden egyes termék, amit használunk, megszámlálhatatlan hasonmással rendelkezik. A telefonjaink közel egyformák, de a ruháink, ékszereink is egyre gyakrabban jönnek szembe velünk másokon, ahogy az otthon használt kozmetikumaink, lakberendezési tárgyaink, tisztítószereink is tucatáruk. Kivéve, ha odafigyelünk arra, hogy ez ne így legyen.
A különféle áruházláncok és tömegtermelésre építő márkák egyszerű és gyors megoldást kínálnak, legyen szó öltözködésről, lakberendezésről, vagy éppen szépségápolásról. A gyorsaság kulcsfontosságú, mert a legtöbb esetben azonnali megoldást keresünk, függetlenül attól, hogy hosszú távon mennyire járunk jól; a lényeg az, hogy az adott pillanatban megoldjuk aktuális problémánkat. Nyilvánvalóan minél komolyabb beruházásról van szó, az ember annál inkább hajlik arra, hogy mégis lassítson egy percre és átgondolja, hogy egy többszázezres kiadást jelentő elektronikai cikk, vagy bútordarab vajon mennyire éri meg hosszú távon, de az apróbbnak számító kiadások esetén mindenki hajlamos az egyszerűbb megoldásokat választani.
Holott jogos lehet a kérdés, hogy ruhából tényleg a 36-os és a 38-as méret közül kell választani? Nem lehet, hogy a mérettáblázatokban ismeretlen 37-es lenne a legjobb, legcsinosabb megoldás? Kozmetikai cikkek terén is felmerülhet, hogy vajon tényleg a jól ismert bőrtípusok léteznek-e csupán, és mindenképpen a száraz-kombinált-zsíros, vagy esetleg normál bőrtípusra javallott készítmények között van-e a számunkra megfelelő, vagy teljesen ki kell szakadnunk ebből a körből ahhoz, hogy megtaláljuk a leghatékonyabb készítményeket.
Sitku Bernadett másfél éve lett egy divattervező pályázat különdíjasa, ekkor indította el saját márkáját Berbloom néven. Mivel főként alkalmi ruhákat tervez, esetében leginkább szezonális műfajról beszélünk, a fontosabb időszakok a báli szezon, illetve a nyári esküvői időszak: ilyenkor a különleges menyasszonyi és koszorúslány ruhák mellett a meghívottak közül is többen szeretnék elkerülni, hogy a saját ruhájuk hasonmásával együtt töltsék az estét. “Egyre erőteljesebben tapasztalható, hogy sokan vágynak valami új, friss megoldásra, így az egyedi tervezés mellett döntenek. Amellett, hogy stílusában a személyiségüket tükröző ruha születik meg, van egy másik nagy előnye is: méretre készül.
Sokan szembesülnek a konfekcióméretek korlátaival, így a tervezés során igazán hozzájuk tud idomulni a ruha olyan tervező segítségével, akinek a stílusával azonosulni tudnak. A megrendelések is legfőképp eszerint alakulnak. A legtöbbször egy már meglévő, ihletet adó ruhával kapcsolatban érkezik kérés, mely apró változtatással - kicsit rövidebb, vagy éppen hosszabb változatban, vagy zártabb, mélyebb dekoltázzsal- abszolút személyre szabva készül el, melynek köszönhetően olyan ruhát tudhatnak magukénak, amiből nem lesz még egy ugyanolyan.”
Bár egy-egy ilyen ruha bárkinek beleférhet a büdzséjébe, az nem realitás, hogy egy átlagos fiatal minden ruhája méretre szabva készüljön el. Az is nagyon fontos tehát, hogy az a néhány darab, amivel lehetőségünk van igazán kifejezni az egyéniségünket, jól kombinálható legyen a meglévő ruhadarabjainkkal, illetve ne okozzon problémát az ezekhez passzoló darabok vásárlása a későbbiekben sem.
Asztalos Babett stylistként, dolgozik, de divat- és textiltervezés szakon végzett, így amellett, hogy ő is készít megrendelésre ruhákat, gyakran találkozik az egyéniség-büdzsé-kombinálhatóság problémájával is. “Sokan vannak, akik elbizonytalanodnak, ha különböző fazonokat, mintákat szeretnének kombinálni, így végül mindig leragadnak a jól bevált, ám kissé unalmas kombinációknál. Egy közös bevásárlás a barátnőkkel jó ötlet, de ha valakinek abszolút nincs kihez fordulnia az ismeretségi körén belül, akkor egy stylist sokat segíthet abban, hogy kialakuljon a magabiztosság az öltözködés terén is. Az árak talán borsosnak tűnnek, de egy ilyen találkozó során rengeteg lehet tanulni arról, hogy kinek mi áll jól, ez pedig hatalmas segítség lesz a későbbiekben.“
A kozmetikumoknál is erős a csábítás, hogy a szépen csomagolt, jó illatú, a kozmetikusunk által korábban meghatározott bőrtípusunknak megfelelő termékeket válasszuk, de ne feledjük: ebben az esetben konkrétan a bőrünkre megy a játék. Bár a drogériák polcain sorakozó termékek valószínűleg hatékonyan tisztítanak, tonizálnak és hidratálnak - illetve tesznek mindent, amit a leírásuk ígér - tény, hogy a bőrünk épp annyira egyedi, mint az ízlésünk a divatban.
Érdemes tehát tudni, hogy a bőrápolás terén is számos különféle metódus létezik, és nem árt, ha kicsit jobban megismerkedünk ezekkel - ha az öltözködésben már fontolóra vettük a sorozatgyártott ruháktól való elszakadást, akkor a bőrünkre kent készítmények esetén is jó, ha tovább nézünk a drogériák kínálatán. Az utóbbi években egyre több natúr-bio-vegán termék jelent meg, és olyan márkák is akadnak, amik nem állnak meg a terméknél, hanem összetettebb módszert kínálnak a bőrápolás terén.
Feller Adrienne márkája remek példa erre: filozófiájuk értelmében nem hagyományos kozmetikáról, hanem szépségterápiáról beszélhetünk, ami túlmutat a bőrtípuson, illetve a bőr állapotának felmérésén: holisztikus szemlélettel, az általános lelki és egészségi állapotra tekintettel segít eligazodni a termékek sokasága között. A különböző illóolajok és természetes esszenciák nem csak a külső, tüneti kezelésre alkalmasak - ez tulajdonképpen másodlagos szempont ahhoz képest, hogy a megfelelően kiválasztott hatóanyagokat tartalmazó termékek a lelki blokkok oldásában is segítenek, és a szervezet egészséges működéséhez hozzájárulva a bőrön is jól látható pozitív változásokat okoznak.
Fontos tudni, hogy a testünk, és így a bőrünk is folyamatosan változik, attól függően, hogy épp milyen élethelyzetben vagyunk, így közel sem biztos, hogy a korábban tett megállapítások még mindig érvényesek. Épp úgy, ahogy a különböző orvosi vizsgálatokat is rendszeresen beiktatjuk a programunkba, célszerű, ha kozmetikushoz is rendszeresen járunk. A szépségterapeuták által alkalmazott érintéstechnika ellazít, ráadásul egy-egy kezelés során arra is fény derül, ha esetleg szükséges változtatni az otthoni szépségápolási rutinon.
A termékkínálat a márka filozófiájának megfelelően nem csupán bőrtípusokra szabott. A webshopban megtalálhatók ugyan a szokásoshoz hasonló kategóriák, találunk például száraz, fakó bőrre ajánlott termékeket, fontosabb azonban az egyes készítmények leírása; van, ami feloldja a haragot és segít az elengedésben, vagy éppen növeli az önbizalmat, és nyugtatja a lelket. A leírásoktól függetlenül azonban ebben az esetben is fontos, hogy a megfelelő szakemberek segítsenek a számunkra leghatékonyabb készítmények kiválasztásában.
Hiába szeretnénk növelni az önbizalmunkat, ha olyan blokkok vannak bennünk, amiket előbb fel kell oldanunk - az alaposan képzett szépségterapeuták pedig épp abban tudnak segíteni, hogy megtaláljuk a legégetőbb problémákat, amik a bőrünkre is hatással vannak. Ehhez a már említett, speciális érintéstechnikát alkalmazzák, amellyel olyan problémákra is fény derülhet, melyek egy egyszerű kozmetikai kezelés során rejtve maradnának. Így azonban lehetőség van rá, hogy a megfelelő termékek alkalmazásával, és ezek otthoni rutinba való beillesztésével hatékonyan számoljunk le számunkra akár ismeretlen problémákkal.
A cikket a Brand & Content készítette az Adrienne Feller megbízásából, nem az Index szerkesztősége.
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.