Index Vakbarát Hírportál

Öt emberből egy nem bírja letenni a mobilt

2017. március 23., csütörtök 06:33

Egy családi ebéd végéig sem bírja ki anélkül, hogy ránézzen a leveleire? Kétségbeesik, ha nincs otthon internet? A hatékony munkához, a sportoláshoz vagy életünk megszervezéséhez ma már létfontosságúak a mobileszközök, de vajon otthon meddig bírjuk anélkül, hogy elővegyük az okostelefont? Olvasóinkat kérdeztük, íme az eredmények.

Egy átlagos okosmobil tulajdonos naponta több mint két órán keresztül nyomkodja a készülékét, a telefont sokan nem csak hasznos tevékenységre, hanem unaloműzésre, vagy éppen stresszoldásra is használjuk. Mindez nemcsak akkor jellemző, amikor várakozunk vagy épp unatkozunk, hanem akkor is, amikor a hozzátartozóinkkal töltjük az időt.

A mobil a kapcsolattartás legfontosabb eszköze, de néha hajlamosak vagyunk arra, hogy túltoljuk a használatát. Egy ebéd, vagy jó hangulatú kávézás közben előkerülő, magának figyelmet követelő kütyü el tudja rontani a szánk ízét, miközben szinte biztos, hogy a találkozó létre sem jött volna mobil és net nélkül. Közel 4500 Index-olvasó töltötte ki a kérdőívünket, amiben arra voltunk kíváncsiak, otthon, családi körben is általános-e a mobilnyomogatás.

Családi események: a mobilozás feszültségforrás is lehet

A mobilok világában már a család összehívása sem mindig a „hagyományos” módon történik. A válaszadók 14 százaléka a kiabálás helyett inkább cseten ír a többieknek – lehet, hogy ez a játékokba és a macskás videókba belefeledkező családtagoknál hatékonyabb, mint a verbális jelzés. Mindenesetre ez még nem nevezhető általánosnak, 86 százalék ugyanis a „nem, ennyire nem vagyunk kényelmesek” választ jelölte meg.

A felmérésből az is kiderült, hogy a legtöbben nem viszik magukkal étkezéshez a telefonjukat. 35 százalék 3 méternél messzebb tartja el a készüléket, 26 százalék 1,5 méteres, 18 százalék pedig 0,5 méteres körön kívül hagyja. Bár egyszerre enni és mobilt nyomkodni nem egyszerű, 21 százalék tartja a keze ügyében, fél méteres távolságon belül a mobilját a családi ebédek idején is.

A mobil állandó simogatása persze nemcsak az étkezéseknél lehet potenciális feszültségforrás, hanem a különféle családi eseményeken is.

Egy 2015-ös, az USA-ban készült felmérés  résztvevői közül 2 százalék vallotta be, hogy volt már rá példa, hogy temetés közben vásárolt valamit a neten. 

Ez talán kicsit extrém példa, de egy kevésbé szomorú családi összejövetel, egy lagzi vagy egy rokonlátogatás alkalmával viszont gyakran előkerülnek az okostelefonok. Készülnek a szelfik, van, akit nem köt le a sokadszorra hallott családi sztori, ráadásul a mobilnyomogatás már automatikus viselkedés, amit sokszor nem is veszünk észre. Kérdőívünkben a „mennyire jelent feszültségforrást nálatok a mobilnyomkodás egy családi eseményen?” kérdésre egy tízes skála segítségével válaszolhattak a kitöltők (a 0 azt jelentette, hogy egyáltalán nem, a 10 pedig azt, hogy szinte mindig). 10 százalékuk szerint egyáltalán nem lesz családi perpatvar abból, ha a mobilok a családi eseményeken is a kézben vannak, 7 és fél százalékuknál pedig szinte mindig van valamilyen összefeszülés emiatt. A legtöbben (17 százalék) egy 10-es skálán 5-össel jelölték ennek a valószínűségét. A telefon nyomogatása tehát az esetek nagyobbb részében zavar valakit a családból, és okoz némi konfliktust.

Ha már a gyakori feszültségforrásoknál tartunk, a mobiltelefon egy dologban biztosan nagy segítség lehet. Ez pedig a családi ünnepekről való megemlékezés. Néhány beállítás, és nincs több elfelejtett évforduló, last minute ajándékvásárlás, és a sok éve nem látott rokont sem felejtjük el egy felhívni a szülinapján. Kiderült azonban, hogy erre a funkcióra alig használjuk a mobilt: a megkérdezettek alig több, mint 5 százaléka hozott létre, vagy tart szemmel a családtagokkal megosztott online naptárat. 8,7 százalék a Facebookra bízza ezt, 83 százalék pedig azt a választ jelölte be, hogy „mindenki megoldja magának (vagy nem)”, a többiek pedig nem is foglalkoznak ezekkel az ünnepekkel.

A gyerekek negyede bármennyit netezhet

A 2-3 évesek már simán kezelnek egy tabletet, és a képességeket fejlesztő, tanulást segítő alkalmazások rengeteg előnnyel járnak, és le is kötik a gyerekeket, ugyanakkor az online tér számos veszélyt is tartogat. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a mobilhasználó felnőttek korlátozzák-e, hogy mennyit netezhetnek a kiskorú családtagok. A gyermekes válaszadók 76 százaléka igen, 24 százalék viszont nem vezet be mennyiségi szigorítást a „tágítsa csak a világképét” jelszóval. Ma már a család nyugdíjasai is aktív felhasználók, 56 százalékuknak már alap a hírolvasás és az emailezés, 9 százalékuk pedig kiérdemelte „az új geek nemzedék” címet, legalábbis a válaszadók szerint. A többiek egyelőre az analóg világban maradtak, és esetükben nem kell aggódni a mobil- és netfüggőség miatt.

20 százalék mindig nyomkodná

Rákérdeztünk arra is, hogy hányan tartoznak azok közé, akik mobileszközt is használnak filmnézés közben. A felmérésben résztvevők negyedére jellemző, hogy kézben van a mobileszköz, 41 százalékuknál „néha előkerül” a mobil, 28 százalékuk pedig nem használ ilyet, amikor filmet néz. 6 százalék nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem is néz filmeket.

Felmerül a kérdés, hogy mi lenne egy családi hétvégével, ha valamilyen okból nem lenne internet. A válaszadók fele úgy véli, hogy a család ezen könnyen túllendülne, a harmada pedig úgy, hogy „akár még jól is elsülhet”. 18 százalék a „Lenne baj!” választ jelölte meg. Arról már nem szólt a kérdőív, hogy ezt a netfüggőségük vagy a családi viszonyok miatt gondolják így, mindenesetre jelzésértékű, hogy mennyien nem tudják feltalálni magukat otthon, ha nincs internet.

Talán ők azok, akik a „mindennapos” választ jelölték be az „Előfordul, hogy egy helyen vagytok, de mindenki nyomkodja a kütyüjét? kérdésnél (20 százalék). A kitöltők fele vallja azt, hogy „néha van ilyen”, 28 százalékuk pedig a „hagyományos kommunikáció (beszéd) hívének” vallja magát.

A kutatás adatai természetesen nem reprezentatívak, de az látszik, hogy kb. minden ötödik válaszadóhoz olyannyira hozzá nőtt a mobilja, hogy a családi ebédek és a családdal töltött más időben sem bírja abbahagyni a nyomkodását, és nem igazán tudna mit kezdeni egy offline családi hétvégével.

Brand & Content Brand & Content
A cikket a Brand & Content készítette a Telekom megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Rovatok