Index Vakbarát Hírportál

Mit tegyünk, hogy ne verjenek át a használt autóval?

2017. december 20., szerda 07:39

Szakértőket kérdeztünk arról, mikre figyeljünk oda, ha használt autót szeretnénk vásárolni, és milyen jellemzők segítenek kiszúrni, ha simlis eladóval van dolgunk.

Grétsy Lászlót és Vágó Istvánt idézve:

álljunk meg egy szóra, 

mielőtt megérzések mentén impulzusvásárlásba kezdenénk a használtautó-piacon.

Mert azt nyilván el tudjuk képzelni, hogy milyen autóban látnánk magunkat szívesen, de ha a reális igényeket nézzük, vajon azt is tudjuk, valójában mire van szükségünk?

Tényleg kell az 500 literes csomagtér? Biztos fontos, hogy milyen márkájú autóval villantunk a szomszédok előtt? Jellemzően garázsban fog állni a járgány, vagy hosszú távokat fogunk megtenni vele? Mit írnak róla a Totalcar.hu tesztjeiben és mit a Népítéleten? Az előzetes mérlegelésen kívül azzal is jó tisztában lenni, hogy nagyon ritka a teljesen hibátlan használt autó, vagyis ha nem új autót keresünk, el kell fogadnunk, hogy lehetnek rajta kisebb-nagyobb esztétikai hibák, illetve a felszereltség sem mindig olyan, mint amilyet elképzeltünk.

Kereskedőtől vagy magánszemélytől?

Nem csak az a fontos kérdés, hogy milyen autót vásárlunk, hanem az is, hogy kitől. Ezzel kapcsolatban létezik egy viszonylag elterjedt előítélet, miszerint használtautót csak magánszemélytől érdemes venni.

De vajon tényleg olyan rosszak a kereskedők?

A szakemberek szerint kár általánosítani, valójában ugyanis az a fontos, igazat állít-e a hirdető, vagy sem? Ennek eldöntésében pedig nagy segítségünkre lehetnek az olyan oldalak, mint a JóAutók.hu, ahol szakértők vizsgálják meg az összes hirdetést – függetlenül attól, hogy azt magánszemély, vagy kereskedő töltötte-e fel.

Náluk a hirdetők csatlakozási feltétele egy személyes találkozás az oldal szakértőivel, akik a kereskedőket a hivatalos céginformációs adatbázisban ellenőrzik. Olyan fontos háttérinformációkat vizsgálnak, hogy bejegyzett, jogszerűen működő vállalkozásról van-e szó, nem áll-e csőd- vagy felszámolási eljárás alatt, vagy hogy jól áttekinthető-e a tulajdonosi szerkezete, de annak is utánanéznek, hogy hány éve van a szakmában, rendelkezik-e állandó telephellyel, vagy hogy mikor változtak utoljára a cégadatok. Náluk így Jelenleg 6500 autó közül lehet válogatni, de ez a szám 15 ezer lenne, ha szűrés nélkül a kevésbé megbízható eladók hirdetéseit is engedélyeznék.

Hogyan ismerhető fel egy inkorrekt hirdető?

Ha a hirdetésben sem az autó rendszáma, sem az alvázszáma nem szerepel és ezeket telefonon feltett kérdésünkre sem árulja el a hirdető, már gyanakodhatunk. És akkor is, ha a mellékelt fotók nem mutatják meg teljes egészében az autót és annak esetleges sérüléseit, illetve, ha nem kapunk teljes körű tájékoztatást a szerviztörténetéről, korábbi sérüléseiről, esetleg arról, hogy még nincs magyarországi forgalomban, érdemes másik autó után néznünk. Persze a felsoroltak közül bármelyik lehet csupán tévedés, vagy hanyagság eredménye is, de nehéz úgy autót vásárolni, ha az eladótól később sem kapunk pontos válaszokat.

Mi a fontosabb: a kilométer vagy az állapot?

“Egy tíz évnél idősebb autónál már nem sokat számít, hogy mit mutat a kilométer-számlálója, inkább az a fontos, hogy korrodáltak-e a küszöbök, a kerékjárati ívek, beázik-e az utastér, vagy hogy milyen általános műszaki állapotban van az autó, milyennek találjuk a próbaút során, illetve milyen javítási költségekkel kell számolnunk a megvásárlást követően” – mondja Juhász Márk, a JóAutók.hu autószakértője.

Az újabb, 2000 után gyártott típusoknál már nehezebb szimplán a műszerfalon végrehajtott óratekeréssel manipulálni az autó futásteljesítményét: „Ezekben az autókban már nemcsak a műszerfali számláló tárolja a futásteljesítményt, hanem más elektronikai berendezések is.”

A szakember szerint, ha mindenképpen kíváncsiak vagyunk a valós futásteljesítményre, azt egy márkaszervizben elvégzett állapotfelmérés segítségével tudhatjuk meg. A 2012 után Magyarországon forgalomba helyezett autóknál pedig a Belügyminisztériumtól is lekérhető kilométeróra-állás segíthet leleplezni a csalókat.

A futásteljesítménnyel kapcsolatban érdemes azt is végiggondolni, hogy mennyit megyünk évente az autónkkal. Évi 20 ezer kilométert? Ha igen, akkor mennyi a valószínűsége annak, hogy egy nagyobb és gazdagabb országban ennél kisebb átlagos futásteljesítményű autót kínálnak? Az is gyanús, ha egy használtautó-kereskedő minden autója nagyon régi, kopottas, de mindegyik keveset futott.

És ha törve volt, azonnal meneküljünk?

A rengeteg helyrepofozott roncsról szóló történet miatt bizalmatlanok vagyunk a korábban sérült autókkal szemben. Természetesen, ha egy autó váza vagy biztonsági utascellája sérült, azt már valószínűleg a legprofibb lakatos sem fogja úgy megjavítani, hogy az hozza a gyári utasbiztonsági értékeket. Sőt, sokszor egy kisebb ütközés során is kinyílnak a légzsákok, ám ezeket nem mindig pótolják a javítás során, mert az alkatrész drága.

Más esetekben viszont túlzottak a korábban enyhén sérült autókkal kapcsolatos félelmeink, mivel egy szakszerűen javított, vagy cserélt sárvédő, illetve ajtó nem befolyásolja döntő mértékben az autó biztonságát. 

Kapcsolatfelvétel

Ha megtaláltuk a megfelelő autót, következhet a kapcsolatfelvétel. Mielőtt felhívjuk a hirdetőt, mentsük el a hirdetést a gépünkre, mert az abban szereplő állítások fontosak lehetnek a későbbiekben. Akár telefonon is megkereshetjük az autó gazdáját, de jól tesszük, ha e-mailben is feltesszük neki kérdéseinket, és a beszélgetés során is igyekszünk minél több lényeges információra rákérdezni. Ha az eladó hezitál, vagy nem akar bizonyos kérdésekre válaszolni, keressünk másik hirdetést. Telefonon viszont alkudozni nem érdemes, mert joggal gondolhatja az eladó, hogy komolytalan érdeklődővel van dolga.

Figyelje az értékeléseket!

Nincs biztos recept, a használtautó-vásárlás örökké tartogat kockázatokat, azonban józan gondolkodással, a vásárlás előtti alapos tájékozódással és a megfelelő szűréssel százezreket spórolhatunk. Még így is számolhatunk azzal, hogy sok minden csak a helyszínen fog kiderülni az autóról. Azonban, ha az internetes felületeken figyeljük a kereskedőkkel kapcsolatos vásárlói visszajelzéseket és az eladók értékeléseit, megelőzhetjük a kellemetlen meglepetéseket.

Brand & Content Brand & Content
A cikket a Brand & Content készítette a Jóautók.hu megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Rovatok