2018. június 18., hétfő 06:55
A régi kirakatok gyakran többet mondanak egy letűnt világról, mintha tanulmányokat olvasnánk az adott időszakról. Fotósaink olyan, rendszerváltás környéki enteriőröket kerestek, melyek alapján egy eltűnő világra és az UV-sugárzás roncsoló hatására is rácsodálkozhatunk.
A nap a barátunk. Megérleli a növények termését, áramot biztosít a napelemes számológépünknek és megoldja, hogy nappal ne kelljen zseblámpát használnunk. Ugyanakkor az ellenségünk is, hisz az UV-sugárzás káros hatással lehet a bőrünkre, a szemünkre, vagy éppen az autónk műszerfalára. Olyan budapesti kirakatokat kerestünk, melyekben ez a romboló hatás is jól látszik és kicsit a közelmúltunk is. Lassan eltűnő tárgyak, foglalkozások és képek.
De mi az az UV-sugárzás, ami embert barnít, kirakatot fakít?
Az ibolyántúli, ultraibolya vagy ultraviola (tehát UV) sugárzás a napfény számunkra láthatatlan része. Elektromágneses sugárzás, aminek hullámhossza kisebb, mint a látható fényé (400-780 nm), de nagyobb, mint a röntgensugárzásé (0,01–100 nm).
Az ibolyántúli sugárzás a bőrünknek és a szemünknek is árthat, ezért is érdemes minőségi szemüveget használnunk - tudhatjuk meg a Zeiss honlapján.
A kirakatokról készült totál és közeli képek között a csúszka mozgatásával válthat!
Az "Órások Szövetkezetének" egyik régi üzlete a Rákóczi út 78. alatt. Az üzlet ezen a helyen 70-80 éve létezhet. A mostani tulajdonos a profilt meghagyva néhány éve vette át. A kikatban lévő prospepktus 20-25 éve biztosan ott van.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
Autósbolt a Szív utcában, ami 28 éve itt található. A napszítta Ferrari pontos kora nem ismert, annyi biztos, hogy több mint 20 éve a kirakatban van.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
Szűcs a Pozsonyi úton. Az 1934 óta folyamatosan itt lévő üzlet, az államosítást azért élhette túl, mert a kezdetektől bérleményként működött. A kirakatban lévő plakát 30 éves.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
Az időközben már megszűnt Forte mintabolt a mérleg utcában. Így múlik a régi szép analóg világ dicsősége.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
Dankó utca 36. A Manszo csemege Kisbolt a 80-as evek közepén nyílt. A Coca-Cola felirat minimum 10-15 éve fakul a homlokzaton.
Fotó: Képszerkesztőség / Adrián Zoltán
TV-Video-Hifi szervíz a Keleti Károly utcában. 1978-ban nyílt meg az üzlet, a képek a 80-as évek elején kerültek ki, hisz akkoriban a fő profilt a nyugatról behozott készülékek átkalibrálása jelentette. Állami szervízekbe nem szívesen vitték ebből a célból a készülékeket, mert sokan féltek hogy poloska kerül a szerkezetbe. A képek azt sugallták hogy a mester ért a modern készülékekhez, akinek egyébként, talán nem véletlenül, sok diplomata ügyfele volt akkoriban.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
Kárpitos a Kiss József utcában. Sajnos nem sikerült kiderítenünk, hogy hány évvel ezelőtti karácsonyi vásárra utal a kirakat.
Fotó: Képszerkesztőség / Adrián Zoltán
A Titanic kölcsönző kirakatában a következő beszédes szöveg áll: Tisztelt Kölcsönzőink! Sajnálattal értesítjük Önöket hogy üzletünk technikai okok miatt 2008. október 31-én bezár. Köszönjük 15 évig tartó bizalmukat.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
A Bőr és cipőkellék bolt 1957 óta létezik, ugyanezzel a profillal, a fapapucs pánt 2-3 éve lehet a kirakatban. A nosztalgikus üzlet nem piaci alapon működik, sok művész és kreatív hajlamú bütykölő ember jár ide.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
A 100 éve működő bolt a kezdetekben a Lövőház utcában, 1962 óta a Margit utcában található. A kirakatban lévő cérnák mindegyike Magyarországon készült, 1989 előtt.
Fotó: Képszerkesztőség / Ancsin Gábor
Laci bácsi lemezboltja, Kertész utca. 2009-től működik itt a bolt, kirakatát akkor festették át, a lemezborítók is ebben az évben kerültek ki. Hogy miért ezek? Mert ezek a lemezek voltak kéznél.
Fotó: Képszerkesztőség / Adrián Zoltán
Fodrászat, Népszínház utca. A 60-70 éve itt lévő üzlet kirakatában lévő plakátok "legalább 100 évesek". Az üzemeltetők szerint is kiszívta őket a nap, akartak is újakat néhány éve, de nem találtak jókat.
Fotó: Képszerkesztőség - Adrián Zoltán
BRAND & CONTENT
A cikket a
Brand & Content készítette a
ZEISS megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom,
itt olvashat részletesebben.