Ha nem lennének anyagi korlátaik, az Index-olvasók többet költenének a gyerekek iskoláztatására, egy hosszabb utazásra és otthonuk csinosítására is. Kérdőívünk eredményeiből az is látszik, hogy a költéseket főleg a szükség határozza meg, gyakran kell lemondani a megvásárolható élményekről. Pedig a több élmény, mint tudjuk, boldogabb életet jelent.
Kutatások igazolják, hogy az élmények maradandóbb örömöt nyújtanak, mint az újonnan vásárolt tárgyak, hisz utóbbiakat olyan gyorsan megszokjuk, hogy nem kell hozzá sok idő és már egy újabb, egy jobb után áhítozunk. Thomas Gilovich, a Cornell University pszichológiaprofesszora által elvégzett húszéves kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az a baj a tárgyakkal, hogy nagyon gyorsan elmúlik a boldogság, amit okoznak, ráadásul folyamatosan hasonlítgatjuk őket a másokéval.
Az élmények ezzel szemben hosszú távú boldogságot adnak, az identitásunk részévé válnak, ráadásul az idő múlásával az emlékük megszépül, felértékelődik. Az amerikai Cornell Egyetem kutatásában egyébként 1200 online vásárlási értékelést vizsgáltak meg. Az értékelések fele élményekről, mint például éttermi vacsoráról, színház előadásról, nyaralásról készült, a másik fele pedig tárgyakról. Többek között az is kiderült a kutatás során, hogy sokkal több hálaérzet alakult ki az emberekben az élmények hatására. Ráadásul az élmények rendszerint nem magányos tapasztalatok, általuk megismerünk új embereket, vagy a már meglévő kapcsolatainkat segítenek megerősíteni.
“Az élményeink nagyobb részét jelentik önmagunknak, mint anyagi javaink” – állítja Gilovich. „Tényleg szeretheted az anyagi dolgaid. Azt is gondolhatod, hogy az identitásod kapcsolódik ezekhez a dolgokhoz, de ennek ellenére elkülönülnek tőled. Ezzel szemben az élmények tényleg a részünkké válnak."
"Élményeink összessége vagyunk”
- mondja a kutató, és ha a belegondolunk, ez tényleg így van, hiszen egy jól sikerült nyaralásról még évekkel később is jókat anekdotázunk, míg a tavaly megvásárolt - és akkor még szuper menőnek számító - kanapéról nem igazán tudunk sztorikat mesélni.
Érthető, hogy manapság az emberek egyre inkább élményalapú szolgáltatásokra költenek, vagyis a sokadik ékszer és kütyü megvásárlása helyett a kikapcsolódás, a feltöltődés élményével ajándékozzuk meg magunkat, vagy épp másokat. Egy magyar felmérés szerint egyre többet költenek a magyarok is élményalapú szolgáltatásokra: az utazások, wellness szolgáltatások mellett népszerűek az extrém lehetőségek is, mint a sportautó-vezetés, a tandemezés, vagy a szélcsatorna-repülés.
A fiatalabb generáció számára ez már egyre inkább természetes, egy 2014-es országos felmérésből látszik, hogy az Y generáció tagjainak 72%-a jobban szeret élményekre költeni, mint materiális javakra. A szakértők szerint ez a kamaszokra még inkább érvényes: hozzászoktak az állandó élményhez, szórakozáshoz, és ezekhez kapnak kedvet a social media hatására is.
Mint felmérésünkből kiderült, az Index-olvasók életében is prioritás az élményszerzés, a kitöltők több mint 70%-a fontosnak találja, hogy minél többet gyűjtsön belőlük. 48% azzal érvelt, hogy az élményektől érzi igazán, hogy él, 40% gondolta úgy, hogy a tárgyakkal ellentétben időtállók és nem lehet őket elveszíteni, míg 32% szerint az élmények összehozzák az embereket.
A kérdőívből kiderül, hogy ha tehetnénk, többet költenénk élményekre: a megkérdezettek 62%-a például álomnyaralásra, 12% lakásfelújításra, 11% hobbira, 11% a gyerekek külföldi tanulmányútjára, 4% pedig szórakozásra áldozna több pénzt. A válaszok rímelnek egy korábbi kérdőívünk eredményeire is, ezekből többek között az derült ki, hogy az utazás egyre fontosabb az életünkben, és ha tehetjük, gyakrabban próbálunk kiszakadni a mókuskerékből. Azonban financiális okokból gyakran a háttérbe szorulnak azok a tevékenységek, szolgáltatások, amelyek a saját örömünket szolgálnák.
Talán ön is került már olyan helyzetbe, hogy bár nagyon szeretett volna egy koncertre, kiállításra elmenni, vagy egy utazásra befizetni, egyéb kiadások miatt le kellett mondania róla. A kitöltők 64%-a legalább egyszer már átélte ezt az érzést, 24%-kal ez gyakran meg is történik, míg csak 11% mondhatta azt el magáról, hogy ilyen még nem fordult vele elő.
51% arra költ, amire a leginkább szüksége van, nem pedig vágyott dolgokra, így élmények helyett sokszor hasznos, praktikus, a hétköznapokhoz szükséges tárgyakat vásárol. Vagyis a problémás élethelyzetek - egy tönkrement mosógép, egy elöregedett számítógép - felülírják a belső igényeinket, vágyainkat. Anyagi okokból a megkérdezettek 60%-a kénytelen volt elengedni egy hosszabb utazás lehetőségét, 20% a szórakozásról, 14% lakásának csinosításáról, 6% pedig valamilyen továbbtanulási lehetőségről mondott le.
A válaszokból az is kiderült, hogy egy saját élményről hamarabb mondunk le, mint egy fontosabb életeseményről.
Prioritást élvez a gyerekek taníttatása, 43% többet áldozna erre, ha tehetné, míg 34% lakásfelújításra, 16% esküvőre, 6% nyaralásra.1% pedig nászútra költene többet.
Érdekes, hogy saját élmény esetében a megkérdezettek több mint 70%-ának eszébe sem jutott a személyi kölcsön lehetősége, míg a megkérdezettek 30%-a vett már fel személyi hitelt valamilyen életesemény miatt.
Azok, akik a kölcsön mellett döntöttek, zömében nem bánták meg a befektetésüket, 48% ítélte úgy, hogy boldogabb lett tőle, 31% szerint megérte, mert később profitált belőle, és csak 20% gondolta azt, hogy nem tenné meg még egyszer, mert nehéz volt visszafizetni.
Magyarországon úgy tűnik, hogy nem igazán számolunk azzal, hogy egy élményre befektetésként tekintsünk. A leggyakoribb ugyanis még mindig az, hogy műszaki cikkekre, autóvásárlásra, lakásfelújításra és élethelyzeti problémák, krízisek kezelésére veszünk fel hitelt. Természetesen érthető, ha egy élethelyzet megkívánja, hogy így döntsünk, viszont, amikor egy nagyobb, vékonyabb TV vásárlását tervezzük, érdemes arra is gondolni, hogy lelki egészségünk tekintetében jobb befektetés, ha élményekre, és ezzel a boldogságra költjük azt a pénzt, amiért minden hónapban megdolgozunk, mint tárgyakra, melyek által nyújtott öröm illékony.