A kijárási korlátozások egyik pozitív hozadéka az volt, hogy jelentősen csökkent az ember által okozott környezeti terhelés. Ezt legjobban a nagyvárosokban – Magyarországon leginkább Budapesten – tapasztalhattuk, ahol érezhetően visszaesett a zaj- és légszennyezés a csökkent autósforgalom miatt. Tisztultak a közterek is, mivel jóval kevesebb gyalogos és turista volt az utcákon, így például csökkent a közterületi szemetelés, és a levegőt is károsító cigizés. Képeinken úgy látható a város, ahogy talán száz éve láthatták elődeink – jóformán üresen.
Egészen meglepő élmény volt a korlátozások időszakában sétálni, biciklizni Budapesten. Autózni is persze, de a kocsiból azt nem tapasztalhattuk meg, hogy mennyivel csendesebb és tisztább a város – elsősorban éppen a kisebb autóforgalomnak köszönhetően. Hiszen a városi zaj- és légszennyezés fő okát már régen nem az ipar vagy a háztartások jelentik, hanem a hangos és füstös közlekedés. Az egészségre ártalmas füst mennyisége persze annak köszönhetően is visszaesett, hogy a közterületeken kevesebben cigiztek – eltűntek a munkába vagy szórakozni járó tömegek is.
Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat adatai alapján a nitrogén-oxidok és a szénmonoxid koncentrációja egyaránt a felére, harmadára esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. Épp annyival, mint az autóforgalom a Waze forgalmi adatai alapján, melyekből kiderül, hogy korábban hétköznapokon 20 ezer körül volt az egy időben úton lévők maximuma, a kijárási korlátozások idején ez a szám 6-7 ezer között alakult.
Ennél drasztikusabban csökkent a repülőgéppel utazók száma: a légiforgalom 85 százalékkal esett vissza, míg a Budapest Airport utasforgalma 99,3 százalékkal!
borítókép: Ancsin Gábor / kepszerk.hu
A szinte nullára zuhant járatszámnak Ferihegy környékének lakossága örült talán a legjobban. A repülőtér vonzáskörzete ugyanis zajszennyezés szempontjából a leginkább terhelt területek közé tartozik. Ebben a pár hétben azonban olyan csönd volt tapasztalható a környéken, mint már nagyon régen. A légiközlekedés egyébként is súlyosan terheli a környezetet, a Föld szempontjából jó lenne, ha tartósan csökkenne a járatok száma: egy éve napi 44 ezer utast szállítottak – a vírus időszakában ez 275-re esett vissza.
(Fotó: Tuba Zoltán / kepszerk.hu)Talán kevésbé volt szembeötlő, de a füstölgő autók mellett füstölő emberekből is jóval kevesebbet láttunk a korlátozások időszakában, pedig a füst nem csak az autók esetében zavaró. A cigaretta füstje ugyanúgy bosszantó és káros a dohányzóra és a környezetére egyaránt, mint a kipufogóké. A tudomány mai állása szerint elsődlegesen nem a cigarettában található nikotin, hanem az égés, és az égés során keletkező füst az, ami a dohányzással kapcsolatos megbetegedések fő okozója. A dohányfüst több mint 7000 vegyi anyagot – így arzént, formaldehidet, cianidot, ólmot, nikotint és szén-monoxidot – tartalmaz, amelyek közül 93-ról állapította meg az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer– és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala, az FDA, hogy káros vagy potenciálisan káros az egészségre.
(Fotó: Tuba Zoltán / kepszerk.hu)A levegő tisztasága nem csak orral és mérőállomással érzékelhető, hanem szabadszemmel is. Nappal és éjszaka is nagy élmény volt egy magaslatról körülnézni, ritka látványban lehetett részünk. Amikor a páratartalom is alacsony volt, igazán messze elláthattunk és a város részleteit is tisztán megfigyelhettük. Mivel a zaj is jóval kisebb volt, a természet hangjai – például a madárcsicsergés – és maga a természet is újra a város része lett. Őzzel ugyan kevesen futottak össze a belvárosban , de a tavasszal csicsergő madarakkal annál többen.
(Fotó: Ancsin Gábor / kepszerk.hu)Szinte üres hidak és rakpart fényes nappal? Sokáig fogjuk még emlegetni ezt, például amikor lezárják majd a Lánchidat felújítás miatt. Sok autósban talán csak mostanában tudatosult, hogy a munkába járás nem feltétlenül jelent dugóban ülést. Nagy kérdés, hogy hosszú távon is csökken-e az autók száma, nyeregben maradnak-e például azok, akik alacsony forgalom mellett merték először kipróbálni a kerékpáros közlekedést. Ahogy az autósok alternatív közlekedési megoldások után néztek, és biciklire váltottak, úgy a jelek szerint a cigarettázás kapcsán is előtérbe került az ártalomcsökkentés, elsősorban a rá nem szokás és a leszokás fontossága. Azon felnőtt dohányosok is keresik a kevésbé ártalmas megoldásokat, akik tudják, hogy a dohányzás káros, de valamiért mégsem teszik le a cigit. Nekik is lehetőségük van váltani, hiszen ma már számos különböző füstmentes technológia létezik, melyek hatása teljesen eltérő. A hasonló elven működő technológiákon belül is óriási különbségek vannak – akárcsak, például a benzineshez képest kevésbé káros elektromos autók esetében –, illetve ezek az alternatív technológiák sem kockázatmentesek. Épp ezért fontos a megbízható forrásból történő tájékozódás. „Ezeknek az eszközöknek azonban nem a leszoktatás a célja, hanem egy kevésbé ártalmas nikotinbeviteli alternatíva biztosítása a cigarettázáshoz képest.” – olvashatjuk a Public Health England (PHE), a brit állami egészségügyi hatóság márciusban kiadott közleményében Az ártalomcsökkentés leghatékonyabb módja továbbra is az, ha el sem kezdjük, illetve teljesen abbahagyjuk a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztását.
(Fotó: Ancsin Gábor / kepszerk.hu)A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.