Egyedülálló lehetőséget kínál a hazai kisvállalkozásoknak a SPAR és K&H közös, Hungaricool nevű termékversenye, amelynek győztesei felkerülnek az ország összes INTERSPAR áruházának polcaira, és finanszírozási támogatást is kapnak a termékfejlesztéshez. Hosszú az út azonban a zsűrizéstől a győztesek kihirdetéséig: az alapvető élelmiszerbiztonság feltételeken túl a SPAR saját márkás feltételeinek is meg kell felelni, pénzügyileg is rendben kell legyen a versenyző, és természetesen az összes, gyártáshoz szükséges engedéllyel rendelkezni kell, amely csupán a startmezőt jelentik a versenyben. A győztesek kiválasztásában részt vevő szakemberekkel beszélgettünk az átvilágítás és a minőség-ellenőrzés folyamatáról.
Az Index-olvasók szeretik a minőségi hazai termékeket, gazdasági és fenntarthatósági szempontok alapján is szívesen vásárolják ezeket, derült ki a hazai termékekkel kapcsolatos kérdőívünkből. Az előbbiekre a SPAR Magyarország Kft. Hungaricool pályázata kapcsán voltunk kíváncsiak, amely a minőségi, magyar termékek felkarolását és népszerűsítését helyezi fókuszba.
2022 decemberében lezárult a jelentkezés a legutóbbi versenyre, és lezajlott a zsűrizés is olyan közreműködők részvételével, mint Fördős Zé, de az INTERSPAR-ok polcain egyelőre csak a korábbi befutók termékeit láthatjuk. Ennek oka, hogy jelenleg a háttérben a versenybe beválogatott 20 legjobb vállalkozás „átvilágítása”, termékeik minőségének ellenőrzése folyik.
A Hungaricool egy olyan termékverseny, amelyben hazai kistermelők vehetnek részt magas minőségű, izgalmas termékekkel. Azok a termékek, amelyek megfelelnek a verseny szigorú szabályainak, bekerülnek az ország összes INTERSPAR áruházába, a kiemelt Hungaricool polcokra, a vásárlók pedig nagyívű reklámkampány keretében ismerhetik meg ezeket. A családi manufaktúrák, egyéni vállalkozók részt vehetnek a SPAR Beszállítói Akadémiájának mentorprogramjában, a K&H-tól pedig a szintlépéshez szükséges finanszírozási lehetőséget és személyre szabott pénzügyi tanácsadást kapnak.
A termékek folyamatos gyártásához többek között pénzügyi stabilitás szükséges, ezért az első szűrő a kiválasztásnál az alapos pénzügyi átvilágítás, amit a K&H szakemberei végeznek el.
A kiválasztás során fontos szempont az is, hogy a vállalkozás nyitott legyen a tudatos üzleti- és pénzügyi tervezésre. Az INTERSPAR polcokra való bekerülés óriási lehetőség és egyben kihívás is, hiszen jóval többet kell gyártani, amihez nagy valószínűséggel kapacitást kell bővíteni ezért nagyon fontos, hogy előre megtervezzük a várható kiadásokat és ehhez biztosítani is tudjuk a szükséges pénzügyi forrásokat.
A mennyiségi szint lépés mellett a termék magas minőségének folyamatos fenntartása is fontos tényező.:
„A jó minőségű termék alapeleme a sikeres működésnek, a fogyasztók megtartásának. Az „csak” az első lépés, hogy a termékek elérhetőek az INTERSPAR üzletekben, a fogyasztókat meg is kell nyerni és meg is kell tartani, ami óriási kihívás, sok egyéb tényező együttese, de ha ennek nincs minőségi alapja, szinte lehetetlen küldetés”
– emeli ki Rammacher Zoltán, a K&H Bank kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.
Az élelmiszerbiztonsági hatóság előírásai mellett a SPAR is nagyon szigorú feltételeket támaszt a forgalmazott élelmiszerekkel szemben. „Csak olyan élelmiszerekkel foglalkozunk, amelyek teljesítenek minden jogszabályi előírást, ezen túl pedig a Hungaricool programban szereplő termékekkel szemben ugyanazokat a minőségügyi követelményeket támasztjuk, mint a cég saját márkás termékeivel szemben” – mondja Tollas Attila, a SPAR regionális beszerzési csoportvezetője.
Vannak olyan minőségbeli problémák, amelyek megléte kizárást jelent a projektből. Olyan termék be sem kerülhet például, ahol a termék előállításához nincsenek meg a megfelelő engedélyek, magyarázza a szakember.
A SPAR ellenőrei valamennyi cégnél a helyszínen ellenőrzik a gyártás körülményeit, a használt gépeket, eszközöket, a gyártási folyamatokat. Váratlanul azonban soha nem jelennek meg a szakemberek, az üzemek ellenőrzését minden esetben bejelentik, hiszen a cél az együttműködés, hogy az esetleges hiányosságokat segítsenek feltárni és javítani, meséli Tollas Attila.
Ilyen javítható hiányosság pl. a HACCP dokumentáció hiánya, a gyártási termékminták tárolása, az alapanyagok címkézése és tárolása, illetve visszakövethetőségi dokumentációja. Jellemző probléma még a nem megfelelő termékcímke, ami a fogyasztói tájékoztatást tartalmazza, de arra is volt példa, hogy a SPAR szakemberei kevésnek ítélték meg a variánsok számát.
Az is követelmény, hogy a csomagolás megfeleljen az általános és mindenki számára elvárt megjelenésnek, folytatja a beszerzési csoportvezető. A csomagolásnak egyrészt védenie kell a terméket, másrészt attraktívnak kell lennie a fogyasztó számára. Szükséges a tájékoztatói címke, a vonalkód és természetesen dézsmabiztosnak kell lennie.
„Ha a pályázó a győztesek között van, akkor a helyszíni ellenőrzés és a termék laborvizsgálata tárhat fel problémákat és hiányosságokat. Amennyiben ezek javíthatók, akciótervet készíttetünk és ellenőrizzük a változást. Azokkal a szállítókkal azonban nem tudunk együtt dolgozni, akik nem javítják ki, amit kértünk, vagy nem módosíthatók a feltárt problémák.”
Ebben a szakaszban jó pár, egyébként izgalmas terméket előállító vállalkozás elvérzik minden évben, mert nem tudják végrehajtani a megfogalmazott fejlesztési javaslatokat. Bár a termékeik így nem kerülhetnek az áruházlánc polcaira, az átvilágítás során a cégek nagyon értékes tapasztalatokra tesznek szert. Amennyiben pótolják a feltárt hiányosságokat, sokkal jobb eséllyel indulnak a piaci versenyben, vagy akár a következő Hungaricool pályázaton.
A szakember azt is elárulta, hogy a Hungaricool projekten minden évben közel 70 fő dolgozik a SPAR csapatából változó intenzitással. A mindennapi munkát egy szűk, kb. 8 fős stáb végzi, amit a beszerzési projektcsapat tagjai, a marketinges és a minőségüggyel foglalkozó kollégák alkotnak, a többiek mindig csak az adott projektekben kapcsolódnak be.
Nem elég, hogy a zsűrizett termék megfelel a fenti elvárásoknak, a győztes vállalkozásoknak képeseknek kell lenniük arra, hogy folyamatosan hozzák ezt a szintet. A K&H személyre szabott pénzügyi szaktanácsadással, képzéssel és finanszírozási megoldással támogatja a győzteseket a szintlépésben, mondja Rammacher Zoltán.
„Azért vállaltunk finanszírozási támogatást is, mert sok vállalkozó számára a szintlépés lehetősége egyben likviditási kockázatot is hordoz, hiszen sok esetben a megszokott gyártási mennyiség sokszorosát kell vállalni a SPAR felé, amelyet nem feltétlenül tudnak a vállalkozások saját erőből megfinanszírozni. Ezért van annak nagy jelentősége, hogy finanszírozási segítséget tudunk nyújtani, így a biztos pénzügyek mellett jobban tudnak koncentrálni a beszállítói kötelezettségük többi feltételének teljesítésére” – fejti ki a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.
A program nyerteseinek nyújtott anyagi segítséget a nyertes pályázók olyan fejlesztésekre is fordíthatják, amelyek elengedhetetlenek a megfelelő minőség eléréséhez és annak garantálásához – akkor is, ha a korábbi darabszám sokszorosát kell előállítani.
„Ez hatalmas kihívás, hiszen teljesen más egy termelői piacon árulni, mint egy országos élelmiszerüzlet-láncba kerülni, ahol folyamatosan tartani is kell a minőségi elvárásokat”
– vallja a szakember.
A sikersztorik mögött rengeteg munka, ötletelés és egyeztetés áll, a több szintű átvilágítás pedig hosszabb időt vesz igénybe. Ez alapvető ahhoz, hogy egyre több olyan minőségi, finom, hazai termék közül válogathassunk, mint a Tikkadt Szöcske kóla, a Simon Gyümölcs üdítői, vagy az Eden Premium gluténmentes tésztái.