Index Vakbarát Hírportál

Jó ötletnek tűnt, de vajon hosszabb távon is életképes?

2023. június 20., kedd 00:01

A legtöbb sikeres terméket az hívta életre, hogy a tulajdonosa szeretett volna olyasmit adni a leendő vásárlóknak, amit ő hiányolt a piacról, vagy volt egy korszakalkotó ötlete. Sok mikrovállalkozás megmarad a konyhapultja mellett, ha egyáltalán túléli az első néhány évet, azonban néhányan képesek kiugrani és bekerülni akár a nagyobb hipermarketek polcaira is. Három ilyen vállalkozást kérdeztünk meg, hogy nekik milyen kihívásokkal kellett szembesülniük.

Akár pénzügyi-likviditási, akár adminisztrációs, akár termékfejlesztési oldalról felmerülhetnek nehézségek, amikor egy-egy vállalkozás szintet szeretne lépni. A SPAR és a K&H közös termékversenyén, a Hungaricoolon évek óta kapnak lehetőséget a hazai élelmiszereket, egyéb fogyasztási cikket gyártó hazai vállalkozók.

Különlegességek gombákból - Trufo

Rose András, a Trufo magyarországi képviselője arról számolt be, hogy vállalkozásuk már jó néhány éve foglalkozik prémium szarvasgombás és vargányás termékekkel, melyeket éttermek és nagykerek részére értékesítenek. Mostani céljuk az volt, hogy a kiskereskedelmi forgalomba is betörjenek kínálatukkal, ezért jelentkeztek a versenyre.

„Két korábbi termékünket már nagyon régóta készítjük és nagyon sikeresek is, ezek az extra szarvasgombás olaj és vargánya peszto. Újdonságunk a gomba antipasto termékcsalád, mely nemcsak számunkra vadonatúj, hiszen nincs hasonló termék a piacon. Az antipastik (előételek) inkább a napi fogyasztású élelmiszerek közé tartoznak, termékeink nagyon pikánsak és különlegesen jól sikerültek” – meséli.

Azonban nem indult ilyen könnyen a történetük.

„Hat terméket neveztünk be a Hungaricoolra, melyek közül négy friss, egyedi fejlesztésű antipasti, a kidolgozásukat körülbelül fél éve kezdtük meg. A termékek koncepciója, költségvetése stabil lábakon állt, de mire elkészültünk a végleges formájukkal, addigra minden alapanyag, csomagolóanyag - az energiáról nem is beszélve - legalább a duplájára, sok esetben a triplájára emelkedett. Lett egy termékcsaládunk, aminek az árát nem lehetett kifizetni.

A Hungaricoolon ezeket a termékeinket is beválasztották a győztesek közé, majd a

SPAR beszerzői visszaszóltak, hogy rendben van, hogy kiválasztottak, de ezzel az árral nem lesz működőképes. Sajnos egyet is kellett, hogy értsek velük, ezért hozzáláttunk átdolgozni az antipasti termékeket, hogy közelítsünk valamilyen módon az általuk elképzelt árhoz.” Ezért újabb három hónapos termékfejlesztési időszakba vágtak, mely költséges befektetést és rengeteg munkát jelentett.

„Az átdolgozott variáció remekül sikerült, hasonlít az eredeti elképzelésünkre.Nyilvánvalóan vannak különbségek, de mindenekelőtt arra törekedtünk, hogy minőségben ne adjuk alább. A bio minősítés erre ráment, hiszen a nem bioból sokkal nagyobb a választék, és ezért árban is kedvezőbb. A fontos összetevőket úgy cseréltük ki, hogy a termék élvezeti értékét igyekeztünk megőrizni, továbbra is mindenmentesek, egészségtudatosak maradjanak.”

A Trufo termékek között olyan ínyencségeket találunk, mint a zöldfűszeres és pikáns laskagomba, shiitake és a szarvasgombás olaj, valamint a vargánya peszto.

Pálinkából gin-tonic - Carly's gin&tonic

A Zimek Pálinka tulajdonosai, Czomba Bianka és Beliczay Zsolt, egy dobozos soft drink termékkel szerettek volna piacra lépni. Hamar belátták, hogy az alaptermékük, a pálinka, kevésbé alkalmas erre a célra, így először is saját gint fejlesztettek, majd ebből készítették el a gin-tonic variációikat. Az országos értékesítést a Hungaricool győzelmük után már nem nehéz kivitelezni, de azért nekik is adódtak felemás pillanataik.

„A Carly's gin&tonic termékcsalád fejlesztése nagyjából két évet vett igénybe. Elég messziről indultunk neki, mivel úgy akartunk gin-tonic-ot gyártani, hogy még ginünk sem volt” – kezdi Beliczay Zsolt a termék előéletével a történetet.

„Bár a prémium pálinkák készítésében már otthonosan mozogtunk, de ez a termék egészen más. Úgyhogy azt lehet mondani, hogy az üzemünk és az ötletünk megvolt, de minden mást nulláról kellett megalkotnunk, legyen szó brandépítésről, gin gyártásról, az ehhez szükséges összes engedély megszerzéséről, alapanyagok lokalizálásáról, beszerzéséről, logisztikáról, és a sort még folytathatnánk.”

„Ez természetesen komoly kihívást jelentett finanszírozási oldalon is, de végül minden kirakós darab a helyére került, és két év után elkészült a Carly's gin&tonic Lazy lemon és a Carly's gin&tonic Mis/fit mango” – számol be a tulajdonos.

Az INTERSPAR üzletek polcain az elkészült üveges ginnel és a két dobozos variációval is találkozhatunk, így akár a kész koktélokat – klasszikusan, citrommal és a mangósat -, akár saját ízesítésű keverést is kipróbálhatunk a magyar ginből.

„Amikor először szembesültünk azzal, hogy mekkora mennyiséget kell legyártanunk és leszállítanunk, rögtön elkezdtünk számolgatni, hogy tudjuk-e vállalni a határidőt. Rábólintottunk és „jó egyetemistaként” az utolsó utáni pillanatra el is készültünk. Végül hibátlanul sikerült a beszállítás, ami már önmagában is büszkeséggel töltött el bennünket.

Mivel először dolgoztunk együtt ekkora partnerrel, számtalan olyan beszállítási feltételnek kellett megfelelnünk, amikkel mi még nem találkoztunk korábban. Ez azt is jelentette, hogy rengeteg új dolgot kellett megtanulnunk, amire mindennel együtt volt tíz hetünk, de mivel kiváló kollégákkal dolgozunk, ráadásul sok segítséget is kaptunk a partnerünktől, mindent meg tudtunk oldani.

Ma már a beszállítás gyorsan és gördülékenyen megy, ami azt is jelenti, hogy a vállalkozásunk szintet tudott lépni, hiszen, ha egy ekkora partnert gond nélkül ki tudunk szolgálni, akkor bárki mást is.”

A nosztalgikus sajtos ropogós - Zucker

Egy soproni cukrászda, a Zucker tulajdonosa úgy gondolta, hogy egyre nagyobb igény van a klasszikus, finom, házias sütemények iránt, ez adta a sajtos ropogós termékcsalád ötletét. Háromféle borkorcsolyát gyártanak: szezámos, köményes és sajtos szórással.

„A termék nagyon ízletes, roppanósnak tartják és egyáltalán nem zsíros” – foglalja össze a cégtulajdonos, Dr. Huszár Henrik.

Dr. Huszár Henrik és üzlettársa, Bóka Norbert arról számolt be, hogy a Hungaricool győzelem után fejlesztésbe kellett fogniuk, hogy kis üzemük ki tudja szolgálni a SPAR sokkal nagyobb volumenű megrendeléseit. Újabb üzemet nyitottak, emellett „fel kellett fejlesztenünk a csapatot” – teszi hozzá Bóka Norbert, ezért több helyi munkaerőt is alkalmaztak, hiszen termékeik részben kézi munkafázisokkal készülnek.

„Nosztalgikus ízként érdemes visszahozni nagymamáink receptjeit, ami alapján elkészítettük ezt a sajtos ropogós terméket is” – mondta Dr. Huszár Henrik.

A fejlesztésben segítségükre volt a K&H, hiszen egy tőkeigényesebb fejlesztést, gépesítést és nagyobb likviditást igénylő beruházást is végig kellett vinniük a megrendelések teljesítése miatt.

Az INTERSPAR üzletek pocain – a többi győztes termék mellett - már mind a három sós finomságot megvásárolhatjuk.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette a Spar Magyarország megbízásából, nem az Index szerkesztősége. 
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Rovatok