Index Vakbarát Hírportál

Élje át a kalandot! Kempingezzen hazánk festői vízpartjainál!

2023. augusztus 25., péntek 00:08

Lassan véget ér a nyár, de még vár ránk egy kis jó idő. Hazánk bővelkedik szebbnél szebb vízpartokban, amelyek közelében kempingeket is találunk, ahol igazán kalandos, természetközeli élményeket élhetünk át.

Vadregényes kempingezés a Tisza partján

A Tisza, azaz a „legmagyarabb” folyó bővelkedik látnivalókban. Gazdag halállománya és változatos növény- és állatvilága turisták sokaságát vonzza minden évben. Vadregényes tájai nemcsak a vízitúráknak kedveznek, de partján megannyi kemping és strand található. Emellett számos látnivaló, kerékpárút és programlehetőség várja az idelátogatókat.

Ha vízparti kempingbe készülünk, nem árt felszerelkezni szúnyog-és kullancsriasztó szerekkel, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket. Ma már számos megoldás létezik az irritáló élősködők távoltartására, semmiképp se induljunk úgy útnak, hogy nem gondoskodunk védelemről.

Fontos azonban, hogy kempingezés esetén is kiemelten figyeljünk oda a szemetelésre. Itt is gyűjtsük szelektíven a hulladékot és ne hagyjunk szemetet magunk után. Ügyeljünk arra is, hogy ne dobáljuk el a cigicsikket sem. Egyetlen darab cigarettacsikk ugyanis 1000 liter vizet képes beszennyezni. Így a legjobb megoldás, ha egyáltalán el sem kezdünk dohányozni. Ha mégis, akkor mielőbb szokjunk le róla. Már az első cigarettamentes naptól jelentősen csökkennek a dohányzás okozta ártalmak. Amennyiben ezt nem tesszük meg, tájékozódjunk az ártalomcsökkentés lehetőségeiről.

Sástó a Mátra szívében

Különleges helyszínen verhetjük fel a sátrunkat, ha az ország legmagasabban fekvő tavának, Sástónak a szomszédságát választjuk, ahol csodálatos erdei környezetben tudunk kempingezni. A mesterséges tó Mátrafüred és Mátraháza között található. A környék ez esetben is számos kirándulási lehetőséget tartogat. Itt található például az 53 méter magas kilátó, ahonnan lélegzetelállító panoráma nyílik. A túrázókat a Béka-tanösvény, a kalandra vágyókat a közeli kalandpark élményei várják.

Ha a szabadban sátorozunk, annak kötelező eleme a tűzrakás és a szalonnasütés. Legyünk azonban nagyon óvatosak és körültekintőek ezzel. Bár a tábortűz igen hangulatos tud lenni, egyben nagy veszélyforrás is. Elég egy apró szikra, amely lángra kapva hatalmas területet képes elpusztítani. Az égés során felszabaduló füst rengeteg káros anyagot tartalmaz. Gondoljunk csak az erdőtüzekre, autók kipufogójából kiáramló füstre, a fűtésre vagy akár a dohányzásra. A dohányzás kapcsán sokan tévesen főként a nikotint tartják a betegségek okozójának. A tudomány mai állása szerint nem elsősorban a nikotin, hanem az égés során keletkező füst és kátrány felelős a dohányzással kapcsolatos betegségek kialakulásáért. A cigaretta égése során keletkező füstben közel 7 ezer vegyi anyag található, amelyek közül 93-ról megállapította az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala (FDA), hogy káros vagy potenciálisan káros az egészségre.

Ma már vannak olyan égés nélkül működő, füstmentes technológiák, amelyek a cigarettánál lényegesen kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. Ilyen a dohányt nem tartalmazó nikotinpárna, az e-cigaretta vagy a dohányhevítéses technológia. Ezek használata során nem keletkezik füst sem, amely az égés során keletkező káros anyagok miatt a dohányzással összefüggésbe hozható betegségek fő oka. Mivel ezek az eszközök égés nélkül működnek, nem is tűzveszélyesek. Azonban ezek a füstmentes alternatívák sem veszélytelenek, hiszen tartalmaznak például nikotint, amely függőséget okozó anyag, valamint egyéb negatív hatásai mellett megemeli a szívfrekvenciát és a vérnyomást. Ezen füstmentes technológiák hosszú távú hatásait még vizsgálják, és fontos tudni, hogy a céljuk nem a leszoktatás, hanem a dohányzásról le nem szokó felnőtt dohányosok számára elérhető ártalomcsökkentés, ahogy arra a brit állami egészségügyi hatóság (PHE) egy állásfoglalásában rámutatott. Ezért egészségünk megőrzése érdekében az az egyetlen jó megoldás, ha semmilyen dohány- és nikotintartalmú terméket sem fogyasztunk!

Retró életérzés a Balatonnál

Tegye fel a kezét, akinek a gyerekkorából kimaradt a gyerekkori balatoni kempingezés! Bizony, a legtöbbünk számára kötelező családi program volt. Ültünk a kempingszékeken, ettük a sajtos-tejfölös lángost, pingpongoztunk, tollasoztunk, átéltünk jó néhány vihart. Ma is számos kemping található a Balaton északi és déli partján. Vannak nyüzsgőbb helyek és nyugisabbak, vagy éppen saját stranddal és úszómedencével rendelkezők, így mindenki megtalálhatja a kedvére valót.

Romantikázás a Szigetközben

Aki még nem járt a Szigetközben, ne hagyja ki! Hogy miért? Az öreg Duna és a Mosoni-Duna által ölelt terület túlzás nélkül hazánk egyik legszebb vidéke, ahol a vízitúra mellett számtalan látnivaló és kirándulási lehetőség vár ránk. Az itt található kisebb-nagyobb szigetek, nádasok sokasága egyedülálló élőhelyet biztosít számos különleges növény és állatfajnak. A területen számos kemping közül válogathatunk, így akár egyedül, akár társasággal élvezhetjük a természetet.

A sátrazás nagyon hangulatos tud lenni, de érdemes előtte alaposan felkészülni és minden olyan eszközt magunkkal vinni, amire szükségünk lehet. Gondoskodjunk például az árnyékolásról, amelyhez akár egy napernyő, akár egy napvitorla nagy segítséget tud jelenteni. Vigyünk magunkkal kempingszékeket és asztalt, ezzel az étkezés is hangulatos és természetközeli környezetben történhet. Ne feledkezzünk meg az esti világításról sem. Ma már kaphatóak olyan biztonságos kempinglámpák, amelyek garantáltan nem okoznak balesetet. Legyen nálunk elemlámpa is, ha sötétben kell eltalálnunk a mellékhelyiséghez.

Hazánk vízparti kempinghelyei kellemes és izgalmas kikapcsolódást nyújthatnak. Ne feledkezzünk meg azonban arról, hogy vigyázzunk a tisztaságra, ne szemeteljünk és ne hagyjunk magunk után szemetet. Magunk és környezetünk megóvása érdekében nem csak, hogy ne dobjuk el a csikket, hanem egyáltalán ne is dohányozzunk. A legjobb, ha el sem kezdjük, ha pedig már cigarettázunk, akkor minél előbb leszokunk róla. Ha valamiért ezt mégsem tesszük meg, tájékozódjunk az ártalomcsökkentés lehetőségeiről.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.