A karácsonyt megelőző napok nem csupán a szaloncukorról, a csillagszórókról és a bejgliről szólnak. Ezek a hetek hagyományosan a jótékonykodás időszakának is számítanak, a civil szervezetek rendszerint ilyenkor adománygyűjtő kampányokat szerveznek, hiszen az ünnep közeledtével mi is hajlamosabbak vagyunk támogatni a rászorulókat. De mégis milyen gyökerei vannak a szokásnak, és hogyan érdemes adományozni? Írásunkban ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg, illetve két olyan kampányra is felhívjuk a figyelmet, amelyeken keresztül egy picivel mi is hozzájárulhatunk egy szebb világhoz.
Benne járunk a novemberben, sokan már most a karácsonyra készülnek, fejben tervezik az ünnepi menüt vagy a karácsonyfa díszítését. Az üzletek, bevásárlóközpontok is számítanak a megnövekedett forgalomra, hiszen december 24-én este megajándékozzuk szeretteinket. De nem csupán a családtagok, a barátok kapnak meglepetést ilyenkor, hanem az emberek adományozási hajlandósága is megnő, az időszakban sokan állnak a jó ügyek mellé.
Ennek elsősorban kulturális gyökerei vannak, a november végével kezdődő adventi időszak a keresztény hagyományok szerint az elcsendesedés, a magunkba nézés és ezzel együtt a jótékony cselekedetek, így a másokon való segítés időszaka is. Nem közismert, de az ajándékozás-adakozás szokásának kereszténység előtti, pogány gyökerei is vannak. A régmúltban a tél beálltával nehéz időszak elé néztek az emberek, a rideg időjárás kihívások elé állított mindenkit, de elsősorban a szegényeket. Sok pogány kultúrában az emberek úgy vélték, hogy a sötétség és a hideg elleni védekezés érdekében össze kell fogniuk. A közös lakomák és az élelem megosztása azért volt fontos, mert így biztosították a közösség túlélését a legnehezebb időszakban.
A karácsonyt megelőző hetek adományozási hullámának volument jól jelzi, hogy egy tavalyi jelentés szerint az Egyesült Államokban működő jótékonysági szerveztek közül sokan ilyenkor szerzik meg az adományokból befolyt bevételeiknek 30-50 százalékát. Az országban külön nap is létezik az adományozásra, a „Giving Tuesday” idén december harmadikára esik majd, és az elmúlt évekhez hasonlóan feltehetőleg több milliárd dollár fog adományként érkezni a jó ügyeket felkaroló egyesületek számlájára.
Hazánkban nagyon hasonló a helyzet, a novemberi időszaktól kezdődően sokan gondolják úgy, hogy az ünnepek előtt segíteni szeretnék a náluk kevésbé szerencsés helyzetben lévőkön. Magyarországon hagyományosan a szociális jellegű, nehéz helyzetben lévő emberekkel foglalkozó szervezeteknek adományoznak a leginkább. Az ünnepi időszakban pedig nem egy olyan kampány indul, ami ilyen téren kéri az emberek segítségét.
Viszont érdemes végig gondolni, hogy melyik szervezetnek utaljuk azt az összeget, amit jótékony célokra szánni tudunk, miként tudunk „jól” adományozni. Érdemes olyan egyesületeket részesíteni előnyben, akiknek átlátható a gazdálkodásuk. Ezek a civil szervezetek, jótékonysági alapítványok beszámolnak a támogatásaikról és azok felhasználásáról, így megbizonyosodhatunk arról, hogy az adományaink megfelelő helyre jutnak el. A tárgyadományok esetében nagyon fontos, hogy használható, jó állapotú ruhákat vagy egyéb eszközöket juttassunk el a rászorulók részére, olyanokat, amiket mi magunk is hordanánk vagy használnánk. Illetve szempont a helyi közösségek, a helyben dolgozó civil szerveztek támogatása. A nehéz helyzetben lévő emberekkel közvetlen kapcsolatban álló egyesületek tudják igazán, hogy miként lehet támogatni klienseiket, milyen tényleges igényeik vannak.
November hónaptól a Tesco áruházlánc a maga eszközeivel igyekszik a jó ügyek mellé állni, karöltve a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, illetve az Ökumenikus Segélyszervezettel. Mindkét szervezet stratégiai partnere a vállalatnak és állandó, egész éves együttműködésben vannak, közös akciókat szerveznek.
Az Élelmiszerbank munkája egyszerre szolgál szociális és környezetvédelmi ügyeket. Nem eladható, de emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszert gyűjtenek össze és adományoznak rászorulóknak helyben működő szociális szervezeteken, intézményeken keresztül. Céljuk egyrészt, hogy nehéz anyagi helyzetben lévő embereken segítsenek, de ezzel párhuzamban a világviszonylatban is jelentős élelmiszer pazarlása ellen is küzdenek.
Az Élelmiszerbank egész évben ment a Tesco áruházakból termékeket, elsősorban ennivalót.
A november 15 és 17. közötti hétvége azonban a tartósélelmiszer-gyűjtésről szól, amikor a segíteni vágyók 150 Tesco áruházban adhatnak le tartós élelmiszert a szervezet önkéntesei számára. Aki esetleg bizonytalan abban, hogy milyen termékek, tartós élelmiszerek hasznosulnának a legjobban, azok több mint száz hipermarketben vásárolhatják meg az előre előkészített adományvacsora csomagokat. Az így összegyűlt élelmiszerek értékének a 20 százalékával a Tesco még pluszban támogatja az Élelmiszerbankot pénzadomány formájában.
Tavaly az áruházlánc vásárlóinak a segítségével 134 tonna élelmiszer-adomány gyűlt össze 125 millió forint értékben.
„Köszönjük mindenkinek, aki akár csak egy szelet csokival vagy egy üveg lekvárral segített szebbé és boldogabbá tenni a nehéz sorsú emberek karácsonyát. Megható, hogy azok közül is sokan támogatnak ilyenkor, akik láthatóan maguk is segítségre szorulnak. Több mint 125 millió forint értékű termékadomány gyűlt össze a Tesco áruházakban, amit az áruházlánc plusz 25 millió forint támogatással egészít ki, további hatalmas segítséget nyújtva egész éves munkánkhoz. Az összegyűjtött élelmiszerekből 27 ezer élelmiszercsomagot tudunk eljuttatni főként időseknek, nagycsaládosoknak, családsegítő szolgálatok és gyermekotthonok ellátottjainak, fogyatékkal élő embereknek, hajléktalanoknak és az ország legelmaradottabb településein lakóknak az ünnepeket megelőző időszakban, illetve a leghidegebb januári hetekben” – Nyilatkozta tavaly Cseh Balázs, az Élelmiszerbank elnöke.
A Tesco idén is csatlakozik a nagy múltú Ökumenikus Segélyszervezet és a Tesco karácsony előtti immár hagyományosnak mondható szeretet.éhség adománygyűjtő kampányához. Az áruházlánc kasszáinál november 18-ától adománykuponokat vásárolhatnak a vevők, az így befolyt összeg pedig a Segélyszervezethez kerül majd. Segélyszervezet jószolgálati nagykövete Kovács „Kokó” István és elkötelezett önkéntese Gyurta Dániel olimpiai bajnokok is mindig a jó ügy mellé állnak. Tavaly a december 24-én lezáruló adventi gyűjtés során 85 millió forint gyűlt össze a kuponokból.
Idén december 18-án indul a gyűjtés minden hazai Tesco áruházban és egészen az év végéig, december 31-ig elérhetőek lesznek a kasszáknál a 250 forint értékű adománykuponok.
A cikket a Dialogue Creatives készítette, a Tesco megbízásából, nem az Index szerkesztősége.
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.