Béla, aki pesti volt és a gödöllői dombok között is kiismerte magát, így emlékszik vissza. De mire emlékezik Karcsi?
Béla:
Bécsben dolgoztunk, feketén, Debrecenből. Hetente jártunk. Akkor az a nagyritka eset volt, hogy "beteg" volt a gépem, ezért utasként éltem át. És ebből lett a dráma. Délután 4 körül indultunk Karcsi kőműves Szamarájával. Én képviseltem az elektromosságot, mint villanyszerelő, az anyósülésen, hátul még egy Karcsi, ő is kőműves. Nem sejtettünk semmit. Vagyis talán, ma már. Ugyanis Karcsi sofőr, számomra érthetetlen vezetési stílusa kihozta belőlem az "anyósülésszindrómát". A stílus: látjuk előttünk a bécsi nagykőrút hömpölygő, piros jelzőlámpához érkező kocsisorának felénk kúszó féklámpa sorát. Vagy csak én látom? Karcsi nem. Lába a gázon. Robogunk az álló sorvég felé. Meg tudtunk állni, nem mondom, de miért így vezet? Megkérdeztem. "Ha állandóan beleszólsz a vezetésbe, inkább ülj hátra", volt a válasz. Jó, jó, én szeretek elöl ülni, nem fogok többet szólni. Hétvége, nagy forgalom, dugó Hegyeshalomnál. Átjövünk. Akkor még az M1-es, a mai első győri bevezetőig volt kész. Jövünk a "halál útján" (ez volt Győrig az 1-es neve). Karcsi vezetése a "régi". Közeledünk Lövő-höz. Jobb oldalon távolban a falu szélén benzinkút. Az előttünk érkezők megállnak, hogy beengedjenek pár szomjas verdát, mert a Bécs felöl jövő sortól igencsak várhatnának. Szóval áll előttünk a sor. Karcsi és (a) szamara még nyomul. Aztán látja, áll a sor előttünk. Sötét van már, este kilenc is elmúlt. Fékez redesen, ahogy illik. Megállunk. Mit hallok, mit hallunk? Nnyinyinyinyíííííííííííí, BUMMMM ! A fejtámla megvédett. Hátulról, ahogy ilyenkor kell, úgy igazán, belénkvágódott egy másik szamara. Húzodott lefelé, de nem volt hely, így a jobb hátsó felünket elkapta, de keményen. Úgy, hogy beszorult a kerék. Szegény, jobbra próbált menekülni, baloldalt volt egy teljes sávnyi forgalomtól elzárt terület. Arra nem szabad ráhajtani. Mondom este kilenc múlt. A kölcsönös megegyezés papírmunkája után, egy betondarabbal éjfélre sikerült a kerékjáratot újra járattá nyílvánítani. ÉJFÉLRE! Győrig viszonylag hamar eljutottunk. Négy óra várakozás után jutottunk tovább. Reggel értünk Budára. Már majdnem a Skálánál voltunk. Egyhelyben négy és félóra ácsorgás. Elballagtam a Skálához. Ott kérdeztem meg, hogy minden híd le van zárva? "A Margit hidat nem engedték lezárni, az az egy járható". Pesti gyerek voltam, kikecmeregtünk a lassan-lassan araszoló sorból, és átjöttünk az egy szabad hídon. Irány az M3-as. Blokád. Kerepesi út, 3-as főút. Gödöllőnél gond nélkül fel a pályára. Gyöngyös, blokád. Itt voltam villszer tanuló, a szölőskertek alatt kerültünk, így bejutottunk a városba. Innen már nem volt gond. Mire Debrecenbe értünk lassan oldódott a blokád. Az én Bécs-Debrecen csúcsom akkoriban Zsigulival, kevesebb pályán, határátlépéssel 6 óra 15 perc volt. Ehelyett szombaton délután 2-re értünk haza. 22 óra. Ha Karcsika nem úgy vezet, valószínűleg éjjel 1, de legkésőbb 2-re hazaértünk volna. Nem mindegy a stílus. Ma már egy kedves emlék, valyon a többiek emlékeznek még? Karcsi!
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
,,A benzináremelés által kiváltott politikai válság döntő pontjához érkezett. Itt az utolsó pillanat, amikor még mód van a tárgyalásos rendezésre. Holnap már csak a karhatalmi erőszak vagy a zűrzavar között lehet választani,, - hangzik a Szabad Demokraták Szövetsége ügyvivői testületének nyilatkozata, amelyet vasárnap juttatott el az MTI-hez.
A dokumentum leszögezi: "A szabad demokraták felhívják mind a kormányt, mind a tiltakozó mozgalom résztvevőit, hogy ne szalasszák el a békés rendezés utolsó lehetőségét. Megnyugvással vesszük tudomásul, hogy az úttorlaszok őrzői tanújelét adták felelősségérzésüknek, és
számottevően enyhítettek a blokádon. Kívánatos, hogy a kormány is
hasonló felelősségtudattal járjon el.
Megengedhetetlennek tartjuk, hogy ismét elhangzott a karhatalom
bevetésével való fenyegetőzés. A kormánynak tudnia kell: ha
erőszakkal próbál véget vetni a tiltakozó mozgalomnak, olyasmibe
sodródik bele, amit a kommunista diktatúrának a gazdasági válság 12
évében mindvégig sikerült elkerülnie. A következmények végzetesek
volnának. A végsőkig elkeseredett társadalom jóvátehetetlenül
elidegenednék nemcsak a válság kezelésére képtelen kormánytól, de
magától a demokratikus rendtől is. Ellenséges társadalommal szemben
pedig a demokráciát megszilárdítani, a gazdasági hanyatlást
megállítani nem lehet.
Tárgyalni, tárgyalni és tárgyalni kell. Felhívjuk a kormányt,
hogy biztosítsa a mai tárgyalások teljes nyilvánosságát. Felhívunk
minden tárgyaló felet, hogy a legnagyobb komolysággal keressék a
lehetséges megegyezést. Felhívjuk a tiltakozó mozgalom résztvevőit,
hogy mihelyt az egyezség létrejöttéről meggyőződtek, lássanak hozzá
az úttorlaszok teljes felszámolásához." (MTI)
Kecskemét északnyugati peremén a vasárnapra virradó éjszaka a rendőrség közbeavatkozására volt szükség. Fekete József, a városi rendőr-főkapitányság helyettes vezetője elmondta, hogy a taxisok kérték a rendőrség segítségét, mivel a helyi lakosok egy kis csoportja - a rendőrség szerint garázda, részeg személyek - a kamionok el állva, feküdve meg akarták akadályozni, hogy a teherfuvarozók bontsák a blokádot. A taxisok képviselői megerősítették, hogy a rendőrség segítségét kérték, de nem arra, hogy embereket bántalmazzanak - mint azt szemtanúk állítják. A rendőrök négy embert távolítottak el a helyszínről azért, hogy ne akadályozzák a blokád szétbontását. Az érintetteket egyébként már elengedték, ellenük a közbiztonság helyreállításának akadályozása miatt büntetőeljárás indul.
A reggeli órákban egyébként ugyanezen a kritikus pontok a tömeg
újra gyülekezik. A taxisok tartják a rendet, de néha már vita robban
ki a taxisok és a lakosok között. Az utóbbiak a rendőri beavatkozás
hírére újabb blokádot akarnak. (MTI)
Göncz Árpád péntek éjjeli nyilatkozatát-felhívását a taxisok támogatásként fogták fel, s a köztársasági elnök - túllépve hatáskörét - ily módon egy szinte kész megállapodást robbantott fel, jóllehet, ismerte a kormány álláspontját - közölte Csengey Dénes az MDF sajtótájékoztatóján . (MTI)
"Rendet akarunk", "Nem lesz puccs", "Éljen a kormány", "Taxik haza", "Alkotmányos rendet", "Mi vagyunk a többség" - ezek a kiáltások hallatszottak leggyakrabban a Parlament előtt vasárnap délután rendezett kormánypárti tüntetésen. A résztvevők meglehetősen fűtött hangulatban követelték, hogy a barikádot állítók immár haladéktalanul számolják fel az úttorlaszokat, állítsák helyre az ország normális rendjét. Aláírásokat gyűjtöttek ezzel kapcsolatban, és szélsőséges megjegyzésektől sem mentes kisebb csoportok szerveződtek. Néhányan enyhén szólva is nehezményezték a televízió szerintük részrehajló tudósításait: ,,Kormánysajtót akarunk,, - skandálták többen. A több ezres tömeget rendőrkordon védte a más véleményen lévő ellentüntetőktől, akik ugyancsak megjelentek a Kossuth téren, s akiket szintén a rendőrök védtek.
Az állampolgári kezdeményezésre szerveződött kormánypárti
tüntetéshez csatlakozott az MDF, az Ifjúsági Demokrata Fórum,
valamint a Bajcsy-Zsilinszky Társaság is.
Az Érdekegyeztető Tanács (ÉT) vasárnaptartott rendkívüli ülésén viszonylag hamar közel kerültek az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy mintegy 12 forinttal kellene csökkenteni a benzin fogyasztói árát. A részletekben kidolgozásánál azonban jelentős nézeteltérés alakult ki a kormány, valamint a munkavállalók és a munkaadók álláspntja között.
A tüntetőkhöz Für Lajos, honvédelmi és Horváth Balázs belügyminiszter is szólt. Utána a tüntetők elénekelték a Himnuszt és háromnegyed 3-kor a Szózatot énekelve a Munkaügyi Minisztérium épülete elé vonultak, hogy az Érdekegyeztető Tanács ottani ülésének résztvevőivel tudassák
véleményüket. (MTI)