Index Vakbarát Hírportál

Stabil a sérült katonák állapota

2011. május 19., csütörtök 16:32 | tizenkét éve frissítve

Ma hajnalban szállították haza azt a négy magyar katonát, akik múlt hét kedden egy közúti balesetben sérültek meg Afganisztánban. A katonák állapotáról Zsíros Lajos a honvédség fősebésze sajtótájékozatón elmondta, a legkönnyebb sérült agyrázkódással került a Honvédkórház idegsebészetre. A baleseti sebészetre két katonát vittek. Az egyikük mellüreg- és tüdőzúzódással, a másik katona váll-, mellkas-, gerinc- és lábszárcsont sérüléssel került a kórházba. A két könnyebb sérült várhatóan hétfőn elhagyhatja a kórházat.

A legsúlyosabb sérült a központi intenzíven fekszik, lélegeztető-géppel lélegeztetik, a délelőtt folyamán műtétet hajtottak rajra végre. „Kábító fájdalomcsillapító hatása alatt áll, ezért nehéz megítélni az állapotát, de stabil” – tette hozzá. A sajtótájékoztatóval egy időben Hende Csaba honvédelmi miniszter tett látogatást a sérülteknél.

A két elhunyt katonát szombaton szállítják Németországba, onnan vasárnap előreláthatóan 10 órakor érkezik meg a gép Kecskemétre, ahol kegyeleti rendezvény keretében fogadják őket.

„A baleset miatt a 19 darab M-RAP típusú gépjármű műszaki felülvizsgálatát elrendelték. Eddig nincs arra utaló jel, hogy műszaki hiba okozta a balesetet, amennyiben kiderül, hogy mégis, ezeket a gépjárműveket kivonjuk a forgalomból. Ez idáig jó tapasztalatok voltak ezekkel a járművekkel kapcsolatban” – mondta Benkő Tibor vezérezredes, hozzátette, a a jövőben a katonák oktatását kell erősíteni és szigorítani.

A vezérezredes elmondta, az amerikaiak képezték ki a magyarokat ilyen gépjárművek vezetésére, illetve az afán terepen is levizsgáztak. A speciális kialakítású páncélozott gépjárműveket az iraki háborúra fejlesztették ki, amelyeket aztán később korszerűsítettek. A 3 méter magas, 2,5 széles és 6 méter hosszú, 17 tonnás gépjárműveknél mivel magasan van a súlypont, jóval borulékonyabbak. A közúti menetoszlopok kisérésére kifejlesztett járművek elsősorban aknarobbanások ellen védenek. „Ha a mozgásban lévő jármű alatt robbantanak, kisebb „problémát” jelent, mint ez a baleset, amikor 2-3-szor megpördült az autó - mondta Benkő. Arra a kérdésre, hogy miért szenvedtek ilyen súlyos sérüléseket a katonák, még mindig vizsgálat tárgyát képezi. Ahol a baleset bekövetkezett, ott jó minőségű, aszfaltozott volt az út. Korábban is borultak már fel más típusú gépjárművek, de súlyosabb sérülés eddig nem volt.

A legsúlyosabban sérült katona Magyarországon korábban már 500 ezer km-t vezetett nehézgépjárműn. Benkő bízik abban, hogy meg tudja majd mondani, miért történt a baleset.

Rovatok