Azonnali hatállyal távozik a BKV vezérigazgatói posztjáról Kocsis István – írja a Magyar Nemzet. A hírt lapunknak több forrás megerősítette, de hivatalosan hétfőn jelentik be.
Úgy tudjuk, Kocsis hétfőn bemegy még a BKV-hoz megkezdeni az átadás-átvételt, de már pénteken búcsúzkodott munkahelyén.
Mint azt megtudtuk, a vezérigazgatónak azért kell távoznia, mert elfogyott körülötte a levegő. Kocsis Istvánt a Magyar Villamos Művek (MVM) korábbi vezérigazgatójaként hűtlen kezeléssel gyanúsítják. Az NNI szerint az évente közel ezermilliárdos forgalmat bonyolító vállalat vezetőjeként 2007-2008-ban több céggel különböző megállapodásokat kötött, amelyek az állami vállalatnak milliárdos veszteséget okoztak, és amelyekhez az MVM igazgatósága nem járult hozzá.
Okleveles gépészmérnök, 1985-ben egyetemi doktori fokozatot szerzett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Dolgozott iparpolitikai helyettes államtitkárként 1993-ban, majd 1993 és 1995 között az Állami Vagyonkezelő Rt. vezérigazgató-helyettese lett, 1996-tól pedig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. vezérigazgatója volt öt hónapig. Az ÁPV-től a Tocsik-ügy miatt kellett távoznia. Ezután 2002-től 2005-ig a Paksi Atomerőmű Rt. vezérigazgatója lett, majd 2005-től 2008-ig vezette a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt.-t, innen került a BKV élére.
A fővárosi cégvezető, aki a rendőrségen a Gyurcsány-kormány tagjaira tett terhelő vallomást, azonnali hatállyal, közös megegyezéssel távozik, és a főpolgármesterrel kötött egyezség alapján nem kap végkielégítést.
Tarlós István főpolgármester egy bő héttel ezelőtt, de az igazgató kihallgatása után még azt mondta Kocsis Istvánról, hogy nem védi őt, de nem is fog kapkodni az ügyben.
Hozzátette: nem időszerű a felmentés, mert Kocsis István egyértelműen pozitív szerepet játszott a BKV-s ügyek tisztázásában, még ellenzéki időszakukban, de sokat segített a júliusi Alstom-megállapodás létrejöttében is.
Kocsis István pozíciója a választások után sokat gyengült. A BKV-t besorolták az újonnan alapított Budapesti Közlekedési Központ alá. A BKK számos feladatot átvett, például az összes fejlesztést.
Információink szerint a BKV vezérigazgatója az utóbbi hónapokban azt mondogatta, hogy őt már csak egy dolog érdekli igazán: sikerrel végigvigye a 4-es metró befejezését, de úgy tűnik, ez sem sikerül neki.
Kocsis Istvánnal kapcsolatban nemcsak MVM-es ügyekben folyik nyomozás. Az Indexen számoltunk be elsőként arról, hogy a Kocsis újdonsült BKV vezérigazgatóként többek között két offshore céggel is furcsa szerződést kötött 2008 végén.
A ciprusi Dandy Trading Ltd.-vel a devizapiaci változások hatásainak elemzésére, 78 ezer 500 euróért (jelenlegi árfolyamon mintegy 23 millió forintért), a svájci székhelyű Everest Capita S.A.-val pedig a BKV hitelfelvételi lehetőségeinek felmérésére (a pénzügyi válság tükrében), 81 ezer 900 euróért (közel 24 millió forintért) szerződött a közlekedési társaság.
A tanulmányokba beletekinthettünk, és kiderült:nagyrészt úgy vannak összeollózva KSH-jelentésekből, az akkori kormány konvergenciaprogramjából, sőt egy Index-cikk válságügyi kiskátéjából. Az ügyben cikkünk alapján egy svájci magyar állampolgár tett feljelentést, a nyomozás folyik.
Kocsis vezetése alatt pattant ki a BKV-ügyként elhíresült, végkielégítésekkel kapcsolatos botránysorozat. Ekkor derült fény arra, hogy a BKV-nál három év alatt 3,3 milliárd forintot fizettek ki végkielégítésre. Szalainé Szilágyi Eleonóra volt humánpolitikai igazgató például 86 millió forintot kapott, majd visszafoglalkoztatták. Az üggyel kapcsolatban előzetes letartóztatásba helyezték mások között Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettest is.
A BKV-nál több szerződéssel kapcsolatban is Kocsis idejében merült fel a gyanú, hogy vagyoni hátrányt okozhatott a BKV-nak. Ezek általában kommunikációs és pr-szerződések voltak. Hasonló szerződések miatt hallgatták ki Regőczi Miklós volt vezérigazgató-helyettest és Fuzik Zsolt volt informatikai igazgatót is.
Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója az MTI-nek azt mondta, hogy Tarlós István főpolgármester hivatalában fogadta Kocsis Istvánt, és „közös megegyezéssel a vezérigazgató munkaviszonyának megszüntetésében állapodtak meg. A főpolgármester a tömegközlekedési társaság vezérigazgatói teendőinek ellátásával Várszegi Gyulát, a BKV igazgatótanácsának elnökét, a Metróber Közlekedésfejlesztési ás Beruházási Vállalat és a MÁV volt vezetőjét bízta meg.