Index Vakbarát Hírportál

Tagadta bűnösségét a halálos balesetet okozó pilóta

2012. március 20., kedd 15:00

Tagadta bűnösségét kedden a Dunakeszi Városi Bíróságon az a pilóta, akinek kisrepülőgépe 2009 júliusában a dunakeszi repülőnapon lezuhant, emiatt egy férfi meghalt és egy kisfiú súlyosan megsérült.

A büntetőper első tárgyalási napján P. András vádlott azt mondta: egy hirtelen jött széllökés miatt esett át, majd zuhant a földre a Zlin-142-es típusú kisrepülőgépe; a baleset kivédhetetlen volt.

A ma is aktív, egy fapados légitársaságnál dolgozó pilótát légi közlekedés halált okozó veszélyeztetésével vádolják.

A vádirat szerint Pintér András 2009. július 18-án a dunakeszi repülőtéren tartott repülőnapon kisgépével egy hármas kötelék tagjaként ballonvadászatot hajtott végre, majd az akció befejeztével az oszolj parancsra a tőle elvárható körültekintést elmulasztva, az időjárási körülményeket figyelmen kívül hagyva hirtelen magasságot vesztett, majd lezuhant. A Zlin–142-es a nézőtéren sodródva szárnyával egy 60 éves biztonsági őrt és egy kisfiút elütött. A férfi életét vesztette, a gyermek súlyosan megsérült, a pilótát könnyebb sérülésekkel vitték kórházba.

A tárgyalás elején a vádlott ügyvédje a vádirat pontatlanságaira, illetve hiányosságaira hivatkozva az eljárás megszüntetését kérte, de – miután az ügyész megtette kiegészítést – az indítványnak a Stáhlné Viszmeg Irén bíró vezette büntetőtanács nem adott helyt.

A vádlott vallomását azzal kezdte, hogy rendkívül sajnálja a történteket, egyúttal részvétét nyilvánította az elhunyt hozzátartozóinak. A baleset napján történtekre áttérve arról beszélt, hogy 33-34 Celsius-fokos melegben, szeles időben tartották a bemutatót, s noha az időjárási előrejelzésből tudták, hogy zivatar is lesz, azt csak délután 5 óra tájban várták, amikorra véget ért volna a repülőnap.

P. András elmondta: a ballonvadászat sikeres befejezését, illetve az úgynevezett rózsamanővert követően a hármas alakzat jobb szélső gépének pilótájaként a most jelszóra teljes gázzal jobbra fordult, miközben vetett egy pillantást a többiekre. 130-140 kilométeres sebességgel, egyenesben tartott szárnyakkal haladt a nézőtéren túlra, amikor egy bal forduló közben – egy legalább 40-50 kilométeres széllökés miatt – a kisgép irányíthatatlanná vált, hirtelen a hátára fordult, s zuhanni kezdett. Minden nagyon gyorsan történt, az utolsó percekre nem is emlékszik, mert eszméletét vesztette – tette hozzá

A pilóta – részben a bíró, illetve az ügyész kérdésére válaszolva – többször is hangsúlyozta, hogy az adott helyzetben az adott géppel mindent megtett, amit lehetett, szakmai hibát nem vétett, nem érzi bűnösnek magát. Egy ekkora erejű hirtelen széllökés szinte kivédhetetlen – fogalmazott.

A harmincas éveiben járó P. András részletesen beszélt szakmai múltjáról, egyebek mellett arról, a balesetig 4500 órát töltött a levegőben (ebből 700 órát kisgépen). Elmondta, felépülésétől mostanáig egy fapados légitársaság pilótájaként 2000 órát repült, időközben járatparancsnoknak is kinevezték – ez is szakmai tudását támasztja alá.

A bíró egyik kérdésére adott válaszból kiderült, hogy a vádlott a balesetet megelőzően egy évvel korábban repült utoljára kötelékben, de mint mondta: nem rajta múlott, hogy milyen gyakran jutott hozzá ilyen lehetőséghez a repülőklubban.

Az ügyész és a védő főként a szélerősséggel, a gép sebességével, illetve a széllökés esetleges kivédésével kapcsolatos kérdéseket tett fel a pilótának, majd tanúk meghallgatásával folytatódott a tárgyalás.

Rovatok