Index Vakbarát Hírportál

Navracsics benyújtotta javaslatait a járásokról

2012. március 30., péntek 17:41

Egyes jegyzői hatáskörbe tartozó feladatok, az okmányirodák és ügyfélszolgálati kirendeltségek kerülnének a járási hivatalokhoz a járási rendszer kialakításával összefüggő első törvényjavaslat-csomag szerint, amelyet pénteken nyújtott be a parlamentnek Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter.

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közleménye szerint a javaslatcsomag majdnem száz, köztük a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és területi integrációjával összefüggő törvény módosítását tartalmazza. A tervezet részletezi azokat a törvényben rögzített hatásköröket, amelyek a járási hivatalokhoz kerülnek.

Eszerint az új kirendeltségekhez tartozna a jegyző – kivételes esetben a polgármester, illetve a polgármesteri hivatal ügyintézője – hatáskörében lévő feladatok egy része. Ez érintené a gyámügyi igazgatást, egyes, jelenleg a jegyzőnél lévő közlekedésigazgatási feladatokat, a hadigondozást, kereskedelmi-engedélyezési feladatokat, illetve a most még jegyzői hatáskörben ellátott idegenrendészeti feladatokat.

A tervezet szerint továbbra is a jegyzőnél maradnak azok az ügyek, amelyeknél a helyi viszonyok ismerete szükséges, így például a birtokvédelem, a helyi adóvégrehajtás, valamint a hagyatéki eljárás. Ugyancsak a jegyzőnél maradnának az azonnali helyi reagálást igénylő ügyek, például katasztrófahelyeztek, továbbá a hajléktalan ellátás és a távhőszolgáltatással összefüggő feladatok.

A KIM hangsúlyozta: a 2013. január 1-jén létrejövő járási hivatalok kizárólag államigazgatási ügyeket vesznek át, nem önkormányzati feladatokat.

A járási hivatalok szervezetébe kerülnének az okmányirodák is, valamint a szervezet szakigazgatási szerveinek ügyfélszolgálati kirendeltségei, egyebek mellett a földhivatalok és nyugdíjbiztosítók. Mint indokolták, ez biztosítja azt, hogy 2013 végére valóban megvalósuljon minden járás területén az egyablakos ügyintézés. A járási hivatalok integrált ügyfélszolgálatait, vagyis a járási kormányablakokat a jelenleg működő okmányirodák bázisán hoznák létre. Jelezték, hogy a kormányablak-rendszer kialakítása után várhatóan még egy évig működni fognak a fővárosi, illetve megyei kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodái, hogy az átállás ne okozzon fennakadást az ügyintézésben.

A szaktárca arra is kitért, hogy azon polgármesteri hivatali köztisztviselők, akik államigazgatási ügyekkel foglalkoznak, jogutódlással átkerülnek a járási hivatalokba és annak kormánytisztviselői lesznek.

A járások székhelyeit és illetékességi területeit kormányrendelet fogja meghatározni, amelyet még az első félévben elfogadhat a kabinet.

A járások kialakításáról 2011 őszén döntött a kormány. A fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként létrejövő kirendeltségek legfontosabb feladatai a megyei szintnél alacsonyabb szinten intézendő államigazgatási feladatok ellátása lesz.

Rovatok