Index Vakbarát Hírportál

Ötödik nekifutásra tudott csak nyerni a Zsurmó Csongrádban

2012. szeptember 13., csütörtök 12:19

A közgépes konzorcium nyerte el végül azt a milliárdos a közbeszerzést, amely miatt korábban egy építőipari cég fideszes politikusoknál is panaszkodott. A versenytárs szerint az állam többször is úgy írta ki a csongrádi gát felújítására a pályázatot, hogy azzal a Közgépnek kedvezzen.

A Zsurmó Konzorcium nyerte el a csongrádi Tisza-gát felújítására kiírt közbeszerzést, derül ki az Alsó-Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ati-Vizig) csütörtöki közleményéből. A nyertes konzorciumot három vállalat a Közgép Zrt., Kötiviép B Kft. és a Hídépítő Special Kft. alkotta. A közlemény szerint a kiírás feltételeinek csak a győztes konzorcium felelt meg, rajta kívül még a Terrag-Asdag Kft vett részt a tenderen. A győztessel hétfőn meg is kötötték a szerződést.

Elsőként az Index számolt be még július közepén arról, hogy Csongrádon a Tisza-gát 680 méteres szakaszát annak ellenére sem sikerült felújítani, hogy két éve rendelkezésre áll az ehhez szükséges pénz. A beruházás összege 1,5 milliárd forint, amelyet az EU és a magyar állam közösen biztosít. A késlekedés oka az volt, hogy a felújítást koordináló Ati-Vizig négy közbeszerzési eljárással sem tudta kiválasztani a megfelelő beruházót. A tendert azért kellett minél előbb lezárni, mert július végéig kellett volna megkötni a szerződést a kivitelezővel ahhoz, hogy ne vesszen el az uniós támogatás.

A sikertelen közbeszerzések miatt a korábbi tendereken többször is induló KÉSZ cégcsoport vezetői májusban levélben panaszkodtak több fideszes politikusnál. A cég vezetői azt írták, hogy a korábbi tenderek azért hiúsultak meg, mert az Ati-Vizig szabálytalan eljárásokat írt ki azért, hogy a közbeszerzések végeredménye előre kiszámítható legyen.

A KÉSZ a levélben nem nevezte meg, szerinte kinek kedveztek a kiírással, de az ügy leírásából kiderült, hogy a Közgép Zrt.-ről és Kötiviép B Kft.-ről van szó. A két cég különböző konzorciumok részeként mind a négy meghiúsult közbeszerzésen részt vett, a tender kiírója pedig több esetben csak a két cég közös pályázatát fogadta be. Az Ati-Vizig válaszában alaptalannak nevezte azokat a felvetéseket, hogy kedveztek volna bármelyik pályázónak.

A négy közbeszerzési eljárás közül a két utolsó azért hiúsult meg, mert a közbeszerzési eljárások jogvitáinak rendezésére létrehozott a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott a KÉSZ kifogásainak. Az Ati-Vizig május 7-én így kénytelen volt ötödszörre is kiírni a tendert. A kiírásban többek között az olvasható, hogy „a támogatási szerződés többszöri módosítása után a 2012. július végi generál kivitelezői szerződéskötés a végső dátum, amely a támogatás felhasználását lehetővé teszi”. A Közgép a korábban feltett kérdéseinkre nem válaszolt, többek között arra sem, hogy elindultak-e az ötödik tenderen is.

Az Ati-Vizig augusztusban az Indexnek azt írta, hogy a befektető megtalálása adminisztratív okok miatt húzódott el. A projektet azonban be fogják fejezni határidőre, tették hozzá. Arról azonban nem árultak el részleteket, hogy milyen adminisztratív okokról van szó. Az uniós pénzek felhasználását koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) azt írta: gyakran előfordul, hogy egy közbeszerzésnél nem sikerül kiválasztani a nyertes kivitelezőt. „Az, hogy ez négy alkalommal nem sikerül, nem nevezhető átlagosnak”, írta az NFÜ.  Ennek ellenére az NFÜ szerint nem merült fel, hogy felbontsák a vízügyi igazgatósággal kötött szerződést.

A Közgép állami megrendelései miatt az ellenzéki pártok többször is támadták a kormányt. Az ellenzék azt kifogásolta, hogy a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartott Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég egyre több állami és önkormányzati közbeszerzésen nyer. A kormánypárti képviselők az ellenzék felvetéseire azt válaszolták, hogy Közgép az előző kormányzati ciklusban is kapott megrendeléséket, ilyen volt például a Margit híd felújítása, ráadásul a külföldi tulajdonú építőipari cégek továbbra is kapnak megbízásokat.

Rovatok