Index Vakbarát Hírportál

Itt húzódik a hóhatár

2013. január 21., hétfő 11:20 | aznap frissítve

Vasárnap került fel a netre egy videó, amin az látszik, hogy egy autó megy egy úton, ami szépen le van takarítva, majd, miután elhalad egy tábla mellett, hirtelen le kell lassítania, mert az utat egyszer csak egy hóréteg fedi be. A videó címe szerint ilyen a határátlépés Ausztria felől.

A felvételt Andau (Mosontarcsa) felől Jánossomorja felé készítették, és egy kommentelő szerint míg Ausztriában „sónedvesek” az utak, és az út mentén méteres hófalak állnak, addig a magyar oldalon „gyalázatosak” az útviszonyok.

Megbénult települések

Pénteken nagy havazás bénította meg az ország nyugati részét. Több tucat település átmenetileg a hó fogságába került, több helyen meg kellett szervezni a kenyérellátást, és fennakadások voltak a kórházakban is. Néhány helyen hókotrók borultak árokba. Az Index percről percre követte az eseményeket.

Vasárnap ónos eső nehezítette meg a közlekedést.

Így küzdöttek a hó ellen

Pécsi Norbert Sándor, a magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője elmondta: „A rendkívül helyzetre való tekintettel Győr-Moson-Sopron megyébe több hómarót és hóekét is átcsoportosítottunk a hatékonyabb munkavégzés érdekében”. A megyében a legtöbb gépet a határállomásokhoz vezető főutak járhatóvá tételére vezényelték át, mivel azt szerették volna elérni, hogy a belépő nagy kamionforgalom biztonsággal mehessen a tervezett útvonalán, elkerülve a nehézgépjárművek keresztbefordulását, megcsúszását, ami újabb torlódásokhoz vezetett volna – mondta. „Egyébként ezen főutak már vasárnap is nedvesek, sónedvesek voltak a folyamatos munkavégzésünknek köszönhetően, nem volt különbség a határ két oldalán” – mondta.

A főutakon elvégzett feladatokat követően tudtak a megye kevésbé forgalmas mellékúthálózatára koncentrálni. A rendkívüli helyzet ellenére szombat estére az összes elzárt települést ki tudták szabadítani a hó fogságából, illetve vasárnapra az összes járhatatlan út is járhatóvá vált – mondta. Arra a kérdésre, hogy milyen szisztéma mentén takarítják fel a főbb- és a mellékutakat, Pécsi Norbert elmondta: „A hóeltakarítási munkákat először a legforgalmasabb fő- és mellékúthálózaton végezzük el, majd az alacsonyabb forgalmú összekötő és bekötő utakon. A havazás elállta után 24 órán belül az összes útszakaszunkon elvégezzük a szükséges munkákat.”

A dunántúli területeken múlt hétfőtől folyamatosan dolgoztak a munkagépek, ezalatt a több száz munkagép (csúcsidőszakban több mint 600 gép dolgozott egyszerre az utakon) 29 ezer munkaórát teljesített. Ezalatt 25 ezer tonna sót, 32 tonna kálcium-klorid oldatot, 353 ezer liter kálcium-klorid oldatot és 4800 tonna érdesítő anyagot juttattak ki az utakra – közölte Pécsi. „A saját gépeinken kívül a bérelt gépeket is az utakra rendeltük, illetve országos átcsoportosításokat is végeztük a saját gépparkunkon belül, vagyis teljes kapacitással dolgoztunk” – mondta.

A videóval kapcsolatban annyit mondott: „van különbség az osztrák és a magyar oldalon található szakaszok útbesorolása között, nálunk például a videón szereplő út alacsonyabb szolgáltatási kategóriába tartozik, de ez nem jelenti azt, hogy ne végeznénk el időben az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelő munkákat.”

Rovatok