Éppen 2014-re lesz kész egy sereg állami beruházás, így sok szép tér, tágas stadion és izgalmas kolbászpark biztosít majd lehetőséget politikusoknak, hogy szalagokat vágjanak át. Nézze meg, hol találkozhat majd kedvenc képviselőivel jövőre, és mennyibe kerülnek ezek a beruházások.
Az állami beruházások különös ritmusa miatt egy egész sor nagyberuházást adnak át úgy, hogy azokat éppen 2014-ben, a választás évében vehessék birtokukba a szavazók. Lehet, hogy az ország gazdasága biceg, az ipar pang, a befektetők menekülnek, de egy dramaturgiai pillanatban jól néz majd ki az ország. Ezért pedig nem lehet sok az a nagyjából 200 milliárd forint, amit erre fordítunk. (Az összegben nincs benne a négyes metró költsége, mert az kormányokon átívelő projektként a teljes hazai politikai elit ajándéka a magyaroknak.)
A választási ajándékcsomag legnagyobb része látványberuházás, amelyek gazdasági hasznot nem hoznak, de szépen csobog rajtuk a szökőkút, és jól mutat a fotón a szalag átvágásnál. A legtöbb ilyen projekt stadion lesz, de újraköveznek sok teret is.
A kultúrát ebben a kormányzati ciklusban nem tartják elég hatékony szavazatszerző erőnek, így itt szegényesebb a választék. A legnagyobb projekt a kormány új felsőoktatási intézménye, a természettudományi múzeumot kitúró közszolgálati egyetem lesz. De ide soroltuk a még homályos funkciójú várkert bazárt, és a bizarr szórakozásért rajongók számára készülő békéscsabai kolbász-élményparkot is.
Válogatásunkban szerepel egy olyan projekt, amelyet csúszás miatt hivatalosan nem a választások évében, hanem azt követően adnak át, de mivel láttunk mi már állami avatást félkész úton, hídon és közintézményben, azért feltüntettük.
Debreceni Nagyerdei stadion
A régi Nagyerdei Stadion helyén húszezer fő befogadására alkalmas aréna épül, jelentette be Kósa Lajos polgármester. Az ötszintes létesítményben kap helyet Debrecen legnagyobb, 1500 fős melegkonyhás rendezvényterme is. A 370 négyzetméteres öltözőblokk négycsapatos tornák megrendezését is lehetővé teszi majd. A stadionprojekttel párhuzamosan a Nagyerdő többi része - a Békás-tó, a Víztorony és az Új Vigadó környéke - is megújul részben ehhez a beruházáshoz, részben egy másik rekonstrukcióhoz kapcsolódva. A projektet kiemelt állami beruházássá nyilvánították.
Költség: 12,5 milliárd forint. Teljes egészében költségvetési forrásból épül.
Üllői úti Fradi pálya:
Az Üllői úti pályát elbontják, és helyére 22 ezer fős focistadiont építenek. Az új Albert Flórián Stadiont a mostaninál hátrébb, az Üllői úti saroktelek Gyáli út felőli részén építenék fel. Egyes híradások szerint csak 2014 őszére készülhet el.
Költség: 12 milliárd forint, teljesen állami forrásból.
Bár nem állami forrásból, hanem a miniszterelnök magánalapítványának pénzéből épül, a beruházást nem hagyhatjuk ki, hiszen meglepő lenne, ha a 2014-es avatáson ne tűnnének fel itt vezető politikusok. Orbán Viktor szülőhelyén, 17 ezres lélekszámú településen a FIFA előírásainak is megfelelő, 3500 fős mini stadion épül. A terveket Makovecz Imre készítette, az az organikus építész, aki a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiát is tervezte. A stadion felszereltségének köszönhetően nemzetközi mérkőzések bonyolítására is alkalmas lesz.
Költség: Nem közpénzből épül, hanem a miniszterelnök magánalapítványa építteti. Költségvetése nem nyilvános. Az Átlátszó.hu szerint 3 milliárd forint körüli összeget fordítanának az építkezésre. A lap szerint az összeget adókedvezmények felhasználásával teremtené elő az alapítvány.
Tüskecsarnok
A 4000 fő befogadására alkalmas csarnokból a kormány egyetemi sportközpontot hozna létre hallgatóknak, amatőröknek és profiknak. A sportcsarnok mellett az eredeti terveknek megfelelően uszodát is létesítenének.
A projektet a kormány kiemelt jelentőségűvé nyilvánította, mert az ilyen ügyben hozott döntés fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható. Az építkezés 2013 tavaszán kezdődhet, és a tervek szerint 2014 első hónapjaiban fejeződik be, bár felröppentek hírek csúszásról is.
A tető fénybeeresztőinek formája után Tüskecsarnoknak nevezett épület kálváriája 1994 óta tart. A projekt 1998-ban, egy ideiglenesnek vélt leállás után maradt félbe. Már elköltöttek 4-5 milliárd forintot, az azóta eltelt időben pedig még több mint egymilliárdot az őrzésre és az állagmegóvásra.
Költség: 5,9 milliárd forint, egészében költségvetési forrásból
Vásárhelyi stadion felújítása
Lázár János szülőhelyén a választásokig felújítják a stadion lelátóját, új világítási rendszert szerelnek fel, kicserélik a két nagy füves pálya gyepszőnyegét, elektronikus öntözőberendezést és rekortánpályát alakítanak ki. További ütemekben szó van a székház és a raktár rekonstrukciójáról, öltözők, vendégszobák és konferenciaterem kialakításáról is. A csapat jelenleg harmadosztályú, ott is utolsó, de erősítésekkel készül a tavaszra. A legutolsó hazai meccsükre 150 néző ment ki.
Költség: 1 milliárd forint. A fejlesztés 70 százalékos állami támogatottságú: 702 milliót hozhatnak a társasági adó átirányításából jött felajánlások, 301 millió forint lesz az önkormányzati önrész.
Kossuth tér
A választásokig alapjaiban újul meg a Kossuth tér. A téren megszűnik az autóforgalom: jelenleg a 7,5 hektáros terület 43 százaléka közút. Az átépítés után ebből másfél százaléknyi marad, csak a tér déli végében, a közigazgatási minisztérium előtt futó Garibaldi utcán közlekedhetnek majd autók. Áthelyezik a villamossíneket is.
A látogatók elől elzárt, biztonsági terület mérete is jelentősen csökken. Az épület körül kb. 15 méteres körzetben lesz csak egy jelképes kordonnal elzárt terület. Andrássy emlékműve eredeti helyére kerül majd vissza, a jelenleg ott álló József Attila-szobrot pedig áthelyezik a rakparti lépcső felső részére.
Az alsó rakpart mindkét oldala gyalogos felületté válik, és a Garibaldi utcai autós felhajtó megszűnik. Új mélygarázst, térszint alatti látogatóközpontot és parlamenti múzeumot is létrehoznak. A Demokrácia térnek nevezett területet demonstrációkhoz alakítják át: kábeleket fektetnek le, és nyilvános vécét is kialakítanak. A képviselők irodáit a metrómegálló feletti irodaházba költöztetnék. Az épületet teljesen átépítenék, csak a szerkezetét hagynák meg.
Az egyik kivitelező cég visszalépése miatt az utóbbi hetekben felvetődött, hogy a tér mégsem lesz kész a választásokra.
Költség: 20 milliárd forint. A képviselőknek 1 milliárdért vennék meg az irodaházat, amelynek átépítési költségeiről még nem közöltek adatokat.
Baross tér
A 4-es metró Keleti pályaudvari állomásának szerkezetépítése 2011 őszén véget ért, így nagy valószínűséggel 2014-re átadhatják a Baross teret is. A tér és annak közlekedése teljesen megújul (már ha emlékszik még valaki az eredetire). 2x1 sávos lesz a Thököly út, nő a zöldterületek és a gyalogosfelületek területe. A közúti csomópontban a kerékpársávokon vezetik át a kerékpáros forgalmat a főbb irányokban.
Költség: 4,3 milliárd forint, amiből az EU 76,6 százalékot finanszíroz, az állam 12,6 százalékot, a főváros pedig 10,6 százalékot.
Ferenciek tere
A forgalmas csomópont a Belváros új fő utcája projekt újabb ütemében újul meg. A monstre átalakítás után az Erzsébet hídra a Március 15. téren keresztül lehet majd felhajtani, az eddig egyirányú Erzsébet hídi lehajtó kétirányúvá válik, és a környező utcákat a helyi, célirányos forgalomra szabják.
Költség: 4,1 milliárd forint, EU-s, fővárosi és állami forrásokból.
Debrecen belvárosának térrekonstrukciója
A belváros-fejlesztési projekt második ütemében tovább építik a belvárosi nyugati tehermentesítő kiskörutat, felújítják a városháza épületét és az egyik belvárosi parkot is.
Költség: 2,5 milliárd forint, amiből 2,2 milliárd EU-támogatás
Átadás: 2014 nyara
Békéscsabai kolbászpark
A csabai kolbász imázsára épülő élményparkot hoznak létre Békéscsabán. A központi épület egy 1500 négyzetméteres kolbászudvar-látogatóközpont lesz, ahol a turisták interaktív program keretében részesei lehetnek egy falusi disznóvágásnak és kolbászkészítésnek, fogyaszthatnak és vásárolhatnak a termékekből, és a kolbászkészítés történetét is megismerhetik.
Épül továbbá egy 2800 négyzetméteres fesztiválcsarnok. Felhúznak még egy 2500 négyzetméteres tematikus parkot is, ahol a gyerekeket nyűgözik le a kolbászkészítés fortélyaival, továbbá megismertetik őket a falusi állatokkal.
A beruházás keretében a fesztiválterületen utak és parkolók létesülnek.
Költség: 1,347 milliárd forint, a program európai uniós és hazai támogatás segítségével, önerő nélkül valósul meg.
Átadás: 2014 nyara
Felújítják a budapesti Rudas Gyógyfürdő használaton kívüli, déli épületrészét. Így medencékkel, szaunákkal, masszázshelyiségekkel, napozóterasszal és vendéglátóhellyel bővülne a fürdő. Az állami tulajdonban lévő műemlék ingatlant, ahol korábban palackozóüzem működött, és azt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. vagyonkezelésébe adja. A fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő BGYH az ingatlanrészt a Rudas Gyógyfürdőhöz kapcsolva kívánja hasznosítani.
Költség: 1 milliárd, fele részben a BGYH, fele részben várhatóan állami forrásból
A beruházás 2014 őszére elkészül.
Hódmezővásárhelyi közterület rekonstrukció
Hódmezővásárhelyen felújítják a szintén felújított csarnok körüli városrészt, a Szabadság tér környékét is. Felújítják hat társasház homlokzatát és kicserélik a nyílászárókat, helyreállítják a városrész valamennyi terét, útját és járdáját, a zöldfelületeket, és egy új játszótér is épül.
A közbiztonság javításáért a téren kamerás megfigyelőrendszert építenek ki. Megújul a Szent István Általános Iskola homlokzata, nyílászárói, tetőszerkezete, a piaccsarnok, a Szent István Király plébánia épülete, valamint a Városi Stadion öltözője. Az oktatási intézmény alagsorában pedig közösségi programok megrendezésére alkalmas helyiséget alakítanak ki
Költség: A rekonstrukciós munkák mintegy 900 millió forintos összköltségéből csaknem 700 millió forintot fedez pályázati támogatás. Az iskola felújítás költsége ezen felül 300 millió forint.
4-es metró
A főpolgármester szerint nem a műszaki feltételeken, hanem a jogi kérdések rendezésén múlik, hogy 2014 tavaszán át tudják-e adni a 4-es metrót. Tarlós 2012 decemberében írta alá Petykó Zoltánnal, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökével azt az egységes támogatási szerződést, amely a 4-es metróvonal és a kapcsolódó felszíni beruházások megvalósításához szükséges. Tarlós akkor elmondta: reális esély van arra, hogy 2014 tavaszán átadhatják a 2004-ben kezdett projektet.
2014 márciusában elindulhat a próbaüzem.
Költség: eddig hozzávetőlegesen 450 milliárd forint. Ebből csak 181 milliárd az EU-támogatás.
Magyar-román autópálya - M43 befejezése
Elkészül az M5-ös autópályát a nagylaki határátkelővel összekötő autópálya. A tervek szerint ekkorra ér a határra a Románia felől érkező autópálya is, így ezzel lesz teljes a két országot összekötő autópálya. Azaz Nyugat-Európából Temesvárig, onnan pedig Bukarestig végig sztrádán lehet majd autózni.
A magyar oldalon a Csanádpalota–Nagylak közötti 23,1 kilométeres szakasz hiányzik még. Májusban hirdetik ki a kivitelezői tender nyertesét, júliusban megtörténhet a szerződéskötés, és elkezdődhet az építkezés.
Az M43-as befejező szakaszát 2014 nyarán adják át.
Költség: 65 milliárd, ebből 43 milliárdot az EU fizet.
M86 Szombathely-Vát
A leendő M86-os autóút részét képező 9 kilométeres szakasznak már régen készen kellene lennie, de a Vegyépszer-csőd miatt évekig állt a beruházás. A kétszer kétsávos utat végül egy megismételt közbeszerzés után a Magyar Aszfalt–Közgép-konzorcium építi. A konzorcium tagja a KÖZGÉP Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. 2014 júniusára kell elkészülnie a kétszer kétsávos autóúttal, amiből hat kilométer új nyomvonalon, 3,2 kilométer a 86-os főút mellé épül.
Költség: 7 milliárd 37 millió forint. Ennek 85 százalékát az EU állja.
Hódmezővásárhelyi elkerülő
2014-re megépülhet a 47-es út Hódmezővásárhelyt elkerülő 13 kilométeres.szakasza, ezzel a eltűnik a városon áthaladó ötezres tehergépkocsi-forgalom. A beruházást kiemelt jelentőségűnek minősítették, ezzel lerövidül az engedélyezési eljárás, és az út két évvel korábban készülhet el. Az elkerülő utat úgy építik meg, hogy az négysávosra lesz bővíthető.
Költség: 18 milliárd forint, jórészt EU-támogatásból
Várkert bazár
A Világörökség részét képező, de hányattatott sorsú Duna-parti épületkomplexum 1996 óta a világ száz legveszélyeztetettebb műemlékének egyike. A leromlott állapotú Duna-parti területből interaktív, a nemzetközi trendeknek megfelelően szerveződő kulturális negyedet épít a kormány. Hogy valójában mi lesz a felújított komplexum funkciója, egyelőre homályos. Az elnagyolt tervek szerint a turistákat egyrészt a különböző kertek vonzzák majd: lesz barokk, neobarokk, neoreneszánsz kert, angol tájkert, szimbolikus egyházi és világi kert. Emellett nem részletezett funkciójú kulturális rendezvényterek, képzőművészeti műtermek, szobrászműhelyek, kiállítótermek, szabadtéri színpad is létesülnek, mélygarázzsal, éttermekkel.
Költség: A beruházást nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek nyilvánították. Kezdetben 6,5 milliárdos, újabban 8,5 milliárd forintos beruházásról van szó, amelyet teljesen EU-pénzből fizetnénk.
Az Erzsébet téri Gödör
A Budapest központjában található Gödörben színház és rendezvénytermet alakítanának ki, lesz egy étterem is, háromszáz adagos konyhával. A projekt pikantériája, hogy a Gödör azért keletkezett, mert az első Orbán-kormány nem akart ide nemzeti színházat, leállította a már zajló építkezést, és új helyszínt jelölt ki a Lágymányosi hídnál.
Költség: 1,5 milliárd forint, a remények szerint részben EU-s forrásból
Ludovika Campus
A régi katonai akadémia épületébe és szomszédságában fekvő Orczy-kertbe költözik a kormány által a közelmúltban alapított Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Az építkezés 26 hektáros területet érint, mintegy 200 ezer négyzetméternyi épületet állítanak helyre, vagy húznak fel. Felújítják az Orczy-kert parkját, és egy korszerű sportlétesítményt is építenének. A Ludovika egyik szárnyában működik a Természettudományi Múzeum, amelynek részben ki kell költöznie mostani helyéről. A miniszterelnök szerint ez az egyik legfontosabb uniós forrást felhasználó projekt.
Mivel az állam biztonságához fűződő alapvető érdekeivel lenne ellentétes, hogy nyílt pályázaton keressenek beruházót, a nyilvánosság kizárásával, nem nyílt közbeszerzésen keresnek tervezőt és kivitelezőt.
Költség: 24,5 milliárd forint. Fél éve még úgy volt, hogy kisebb részben uniós, nagyobb részben állami forrásból építik az egyetemet. Ez mára úgy változott, hogy inkább 20 milliárd forint uniós támogatást vennének igénybe hozzá.
Átadás: 2015 szeptember