Néhány hét alatt jutottak a végső kérdésekhez az egyik budapesti általános iskola diákjai az új etika tantárgyban. Az ötödikeseknek szándékos vagy gondatlanságból elkövetett gyilkosságok, halállal végződő konfliktusok egész sorát kellett besorolniuk a bűn nagysága szerint.
Október közepén, alig néhány héttel azután, hogy első etikaórájukon részt vettek, a bűnök osztályozását kapták feladatul az egyik fővárosi általános iskola tanulói.
A vizsgált szituációkat többnyire egyetlen mondatban vázolták fel, a közös az volt bennük, hogy mindegyik halállal végződött. A szöveg ugyan nem tartalmaz véres vagy horrorisztikus jelzőket, de a diákoknak így is tizenkilenc különféle emberölési helyzetet kellett elképzelniük, és megmondaniuk, hogy szerintük kis vagy nagy bűnnek számít-e az elkövető cselekedete.
Az erkölcsi döntéshozatal nehézségeit a következő helyzetek voltak hivatottak szemléltetni a 11 éveseknek:
1. Valaki irigységből megöli az öccsét.
2. Valakit megtámadnak egy sötét utcán, és az illető önvédelemből megöli egyik támadóját.
3. Valakinek megtámadják a testvérét, és az illető öccsének védelmében megöli a támadót.
4. Valakinek megölik a testvérét, és az illető bosszúból megöli a gyilkost.
5. Valaki pénzért (bérgyilkos) megöl egy másik embert.
6. Valaki véletlenül meglöki az ablakában lévő virágcserepet, amely megöl egy gyanútlan járókelőt.
7. A gázművek egyik szerelője rosszul köti be a gázvezetéket, amelynek következtében gázrobbanás történik, s több ember is meghal, illetve megsérül.
8. Valaki mérges gombát árul a piacon, s az egyik gyanútlan vevő meghal gombamérgezésben.
9. Valaki áramot vezet gyümölcsöse kerítésébe, hogy a tolvajok ne tudjanak bemászni a kertbe. A gyümölcsös mellett holtan találnak egy fiatal fiút.
10. Egy katona a csata során karddal leszúr egy ellenséges katonát.
11. Egy harci repülőgép bombáz egy ellenséges falut, ahol többen meghalnak.
12. A hóhér végrehajtja az elítélten a halálos ítéletet.
13. Egy mesterlövész rendőr távcsöves puskájával lelövi az emberrablót, így ki tudják szabadítani az elrabolt hatéves kislányt.
14. Egy autós a rossz látási viszonyok miatt elgázol egy kivilágítatlan kerékpáron ülő részeg biciklistát, aki a helyszínen meghal.
15. Egy autós kórházba viszi beteg kisfiát, és a megengedettnél jóval nagyobb sebességgel közlekedve elgázol egy biciklistát, aki a helyszínen meghal.
16. Egy erősen ittas autós a megengedett sebességnél jóval gyorsabban hajtva elgázol egy szabályosan közlekedő kerékpárost.
17. Egy sebész a műtét során bennfelejt egy gézdarabot a sebben, amely elfertőződik, s néhány nappal a műtét után a beteg meghal.
18. Egy gyógyszerész a sok túlóra miatt nagyon fáradt, s emiatt rossz gyógyszert ad az egyik betegnek, aki ettől meghal.
19. Egy haldokló rákos beteg kéri orvosát, hogy hagyják abba a nagy fájdalmakkal járó kezelést, inkább engedjék meghalni. Az orvos nem tesz semmit annak érdekében, hogy a beteg gyorsabban meghaljon, de nem alkalmaz egy olyan – roppant drága – kezelési módot sem, amivel néhány napra meg lehetne hosszabbítani a beteg életét.
A papíron kiosztott szituációs lista nem a tanár összeállítása. A helyzeteket egy régebben forgalomban lévő tanári kézikönyvből másolták ki.
Az Erkölcs és jog – Társadalomismeret című könyv azonban nem az ötödikesek, hanem a 13-18 éves diákok számára készült. A könyv internetes változata szerint pedig a gyilkossági ügyek megbeszélését számos, kevésbé súlyos kérdéseket feszegető felvezetés és hosszú elméleti alapozás előzi meg.