Telefonon reagált szerda reggel Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke a TV2 Mokka című műsorának az Index cikkére és videójára, amelyben az látszik, hogy Balogh az alapítvány mentőjével furikáztatja magát a városban, és szabálytalanul, például a villamossíneken hajtva kerüli ki a dugót.
Baloghot a korábbi cikkünk megjelenése előtt többször is megkerestük, de számos kérdésünkre nem kaptunk választ. A cikk és a videó megjelenése után viszont több helyen is nyilatkozott, ezeket az állításait szedtük össze, és néztük meg, mi igaz ezekből. Természetesen az ellentmondások tisztázására Baloghot újra megkerestük, ő azonban nem válaszolt a kérdéseinkre.
Nézzük tehát, korábbi cikkeinkben mit állítottunk, és ezek közül miket igyekezett cáfolni Balogh, és ezekhez képest mi tudható.
Index: "az Index többször is a tanúja volt, hogy Balogh az adományokból vásárolt, személyautós kivitelű betegszállítóval teszi meg a távot budaligeti villája és az alapítvány VIII. kerületi, Rákóczi téri irodája között, egyszer pedig a Teve utcai rendőrpalotához vitte a betegszállító sofőrje"
Balogh: "Az alapítvány 16 éves működése alatt a betegszállító autó magáncélra még egyetlen egy kilométert nem tett meg." "A Gyermekrák Alapítvány elnöke a saját ingatlanján biztosít térítésmentesen garázst a mentőautónak, az autó minden este felkerül a garázsba" – ezért indulnak tehát a villájából reggelente.
Az Index felvételein Balogh teljesen jól látható módon éppen munkába megy a gyermekmentővel, pedig a hatályos rendeletek szerint a mentőt csak betegek szállítására lehetne használni.
Videónkon a mentőautó kétszer sem Balogh udvarából vagy garázsából áll ki, hanem máshonnan érkezik, hogy felvegye az alapítvány elnökét. Ettől persze akár még lehet, hogy egy másik helyen lévő ingatlanjáról gördült ki a mentő mindkét alkalommal.
Az alapítvány egyébként először 2007-ben - két másik autóra - kapott engedély betegszállításra az ÁNTSZ-től, tehát egyébként is csak hat éve szállítanak betegeket.
Index: Balogh nemcsak simán mentővel jár otthonról munkába, de szabálytalanul, a kék villogó használata nélkül, a villamossíneken száguldva kerüli ki a dugót.
Balogh: "Én nem közlekedem a villamos síneken. Az autó sofőrje valószínűleg kapott egy sürgős telefont és ezért ment a síneken".
Ha a sofőr valóban sürgősségi hívást kapott, és egy betegért indult el hirtelen, be kellett volna kapcsolnia a szirénát, mert enélkül szabálytalan a síneken közlekedni. A sofőr azután sem indíthatta el legálisan a megkülönböztető jelzést, hogy videósaink szem elől tévesztették, mert ezt minden alkalommal be kellene jelenteni az Országos Mentőszolgálatnak, de az ő nyilvántartásuk szerint az alapítvány betegszállítója idén egyszer sem jelezte, hogy használná a szirénáját.
Itt megnézheti, miként furikázik a mentőautójával Balogh.
Saját mentőben kerüli ki a dugót a Gyermekrák Alapítvány elnöke
Balogh az Indexnek: Az alapítvány vezető tisztségviselői nem kapnak pénzt az 1 százalékos felajánlásokból.
Balogh a Mokkában: "Nettó 523 ezer forint a tiszteletdíjam."
Balogh valóban ennyi pénzt kap az alapítványtól havonta, de korábban az Indexnek többször is azt állította, sem ő, sem az alapítvány más vezetői nem kapnak fizetést a munkájukért.
Összehasonlításként ennyit keresnek más nagy alapítványok vezetői: Rex Kutyaotthon: bruttó 150 ezer forint Bátor Tábor vezető tisztségviselői: 0 ft, vezető dolgozók: bruttó 391 ezer forint + 38 ezer forint béren kívüli juttatás (átlagosan) Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat: bruttó 250 ezer forint Bővebben a 444 cikkében olvashat a magyarországi alapítványi vezetők keresetéről.
Index: Balogh egy ülőbeteg-szállítóval szállítja a betegeket, 2012-ben összesen 209-et. Az alapítvány honlapján közzétett beszámolók szerint tavaly betegszállításra 6 millió forintot költöttek. Ez betegenként 28 ezer forintot és nagyjából 600 kilométert jelent.
Balogh: A Gyermekrák Alapítvány nem egy, hanem három autóval szállítja a betegeket, amiből kettő 15 évesnél régebbi.
Az alapítvány 2007-ben két aktív és egy tartalék betegszállító mentőautóval kezdte meg a beteg gyerekek szállítását, OEP-finanszírozással. 2009-ben azonban a finanszírozás feltételei megváltoztak, és az alapítványnak a VIII. kerületben lényegében bármilyen beteget szállítania kellett volna. Ezt azonban ők nem vállalták, inkább lemondtak az OEP támogatásról, és onnantól kezdve egy ülőbeteg-szállítóval szállítják a gyerekeket – olvasható az alapítvány 2011-es közhasznúsági jelentésében (7. oldal). Az ÁNTSZ nyilvántartása szerint egyébként az alapítványnak jelenleg négy autóra van határozatlan idejű betegszállítási engedélye.
Ha használ is az alapítvány másik két betegszállítót, azok nem lehetnek 15 évnél idősebbek. Az ÁNTSZ ugyanis csak úgy adhat ki engedélyt a betegszállításra, ha az autó 6 évnél nem idősebb. Ezek szerint 2007-ben, az engedélyek kiadásakor az alapítvány autói maximum 6 évesek lehettek, tehát most maximum 12 évesek. Ha pedig mégis 15 évnél idősebbek lennének – ahogy Balogh a Mokkában állította –, akkor a törvények értelmében nem lehet őket betegszállításra használni.
Megkerestük a rendőrséget is, hogy indítanak-e eljárást a Gyermekrák Alapítvány ellen a közlekedési szabályok megsértése miatt. Az ORFK azt közölte, amíg nem érkezik konkrét feljelentés, addig, csupán sajtóhírek alapján nem áll módjukban eljárást indítani.
Cikkünket az Index Facebook-oldalán kommentelheti.