A kampányszabályozás direkt futni hagyja a bizniszpártokat, ha nem szereznek mandátumot, az ÁSZ hivatalból nem vizsgálja a pénzek felhasználását. A Fidesz már kétszer annyit költhetett a kampányra, mint ami törvényesen megengedett. Az emberek a baloldalt tartják korruptabbnak.
A Transparency International Magyarország (TI), a K-Monitor és az Átlátszó.hu közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy közös projektet indítanak a pártok kampányköltéseinek figyelésére a kepmutatas.hu oldalon. Kiderült, a Fidesz-KDNP a CÖF és a kormány segítségével már most kétszeresen túllépte a törvényben meghatározott egymilliárdos kampányplafont.
Bevezetésként Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója ismertette a jelenlegi kampányfinanszírozás jogi hátterét.
Bodoky Tamás, az Átlatszó.hu főszerkesztője további visszaélésekről beszélt előadásában. Megemlítette, hogy a baloldal-ellenes kampányt folytató CÖF-öt és a CÖKA-t az a Csizmadia László vezeti, aki egyúttal az évi 3 milliárd forint elosztása fölött rendelkező Nemzeti Együttműködési Alap élén is áll. A CÖKA bevételei és kiadásai Bodoky szerint nem átláthatóak és nem nyilvánosak, többszöri kérésükre sem engedtek abba betekintést. A civil szervezetekre vonatkozó szabályozás miatt egyelőre csak a szervezet 2012-es költségvetése nyilvános. Abból az derül ki, akkor 40 milliót kaptak a Fidesz pártalapítványától.
Bodoky a CÖF-CÖKA kampányolása mellett egyéb aggályos jelenségeket is felsorolt.
Mivel ennyire átláthatatlan lett a kampányköltések szabályozása, a három civil szervezet közös projektet indított, hogy megpróbálják összeszámolni a valódi kampányösszegeket.
A kepmutatas.hu-n lévő adatok egyelőre február végiek, eszerint addig
a Fidesz több mint 2 milliárd, a baloldali Kormányváltás 680 millió, a Jobbik 650 millió, az LMP pedig 310 millió forintot költött.
A TI kampányköltéseket számláló programja minden kampányeszközt megvizsgál, a köztéri óriásplakátokat, a médiahirdetéseket, a direkt marketing eszközöket (postai levél, sms, telefon, személyes megkeresés), és a pártrendezvényeket is. De beárazták a pártok által kampánystábra, közvélemény-kutatásokra és promóciós tárgyakra fordított költéseket is.
A kampányelemek azonosítására és a költségek becslésére különböző eszközöket használ a kepmutatas.hu. Az IMEDIA médiafigyelő szolgáltatással figyelik a megyei/regionális lapokat, az MTI-vel követik a kampányeseményeket. A Kantar Media adatai segítségével azonosítják a kereskedelmi hirdetési felületeken megjelenő költéseket, az Ipsos segítségével pedig a pártok országos, közvetlen választói kapcsolattartását. Ezen kívül háttérinterjúkat készítenek és országos önkéntes hálózattal figyelik a kampányeseményeket.
A Fidesz a pártot támogató kormányzati és civil hirdetésekkel már most túllépte a törvényes határokat, az 1 milliádos össz- és a 700 milliós államipénz-plafont. Számításaik szerint a CÖF november és február között 570 millió forintból ekézte a baloldalt, a kormány pedig 540 milliós ajándékot adott a Fidesznek, ennyibe került ugyanis a „Magyarország jobban teljesít” kampány és a rezsicsökkentést népszerűsítő kampány.
De a Fidesz ezek nélkül is már majdnem elérte február végére az egymilliárdos határt a 940 milliós költésükkel.
A TI megbízásából a Psyma közvélemény-kutató cég felmérte, hogy a lakosság miként vélekedik a kampányról. Az eredmény azt mutatja, hogy az emberek mindössze 8 százaléka számít tiszta kampányra. Ilyen arányban mondták az emberek, hogy egy-egy párt korrupt forrásból származó pénzeket is használ a kampányában:
A TI megbízásából az Ipsos közvélemény-kutatást végzett a közvetlen kampánymarketing eszközökről is. A felmérésből egyebek mellett kiderül, hogy a Fidesz-KDNP a felnőtt népesség csaknem negyedét (22 százalékát) kereste meg aktivistái révén személyesen, míg a baloldali szövetség ezen a csatornán a választójogosultak 12 százalékát érte el. Mindkét oldal intenzív kampányt folytat szórólapokon keresztül, az emberek negyedét érik el ezzel az eszközzel.
A TI, a K-Monitor közhasznú egyesület és az Átlátszó.hu oknyomozó portál minimumprogramot dolgozott ki a korrupció ellen (www.ezaminimum.hu).
A program elsősorban a párt- és kampányfinanszírozás, a közbeszerzések, a vagyonnyilatkozatok, az összeférhetetlenség, a nemzeti vagyon kezelése, valamint a jogállamiság témájában fogalmaz meg javaslatokat. Léderer Sándor, a K-Monitor igazgatója szerint
A civil szervezetek többek között új pártfinanszírozási törvényt, nyílt számlát és kettős könyvvitelt a pártok gazdálkodásában, az ÁSZ jogkörének kiterjesztését, a bújtatott (civil, kormányzati) kampányolás elleni fellépést, illetve egyenlőbb esélyeket követelnek a kampányban.
A közbeszerzés és a verseny tisztasága érdekében pedig átláthatóbb adatbázisokat, e-közbeszerzést, az értékhatár alatti beszerzések nagyobb nyilvánosságát, a háromindulós meghívásos eljárás átalakítását, valamint többek között a Gazdasági Versenyhivatal jogköreinek kiszélesítését akarják elérni.