A tankönyvek kiszállításáért felelős Könyvtárellátó Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft. (Kello) kiadta a 444-nek a tavalyi adatokat a tankönyvellátási nehézségekről.
A 444 a Transparency International jogsegélyszolgálatának segítségével perelte be a Kellót, miután a szervezet többszöri megkeresésükre sem adta ki a részletes adatokat.
A Kello végül a törvényes a határidő után, egy héttel a kitűzött tárgyalás előtt elküldte az adatokat. Ezek a következők:
Idén februárig összesen 1080 írásbeli panasz érkezett a tankönyvek késése miatt. 787 az iskoláktól, 283 a szülőktől, 10 alkalommal pedig maga a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tett panaszt a késések miatt.
A Kello hat alkalommal fizetett vissza pénzt szülőknek. Ez főleg átiratkozás és „státuszváltozás” miatt történt, amikor valaki jogosult lett ingyenes tankönyvre, pedig korábban nem volt az.
A tavaly állami kézbe vett tankönyvellátás zavaraival az Index is több cikkben foglalkozott. Míg korábban több cég végezte a terjesztést, tavaly egy, a piacon nem sikeres, 70-100 milliós veszteséget felhalmozó és nem utolsósorban esztergomi fideszes hátterű kis állami cégre, a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-re bízták az egész ország tankönyvellátását.
A köznevelési államtitkárság és a Kello sikertörténetként próbálta tálalni az ügyet. A problémákért nagyrészt az iskolákat okolták.
A Kello igazgatója tavaly szeptemberben azt mondta: 6000 helyre kellett kiszállítani 15 millió tankönyvet összesen 1 millió 300 ezer diáknak, és mindössze az esetek 6 ezrelékében jeleztek reklamációt. A 38 000 hiányzó tankönyv az összes tankönyv kb. 2 ezrelékét jelenti.