Szeptembertől 1500 iskola állami fejlesztésű kísérleti tankönyveket használ. A nemzeti oktatási portálon a hozzájuk kapcsolódó digitális oktatási tananyagok, kiegészítő feladatok is elérhetők lesznek, mondta el Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója egy hétfői sajtóbeszélgetésen.
A 4,6 milliárd forintos uniós programban szereplő új tankönyveket 126 iskolában 966 pedagógus próbaképpen egy évig teszteli. A könyveket ezután a beérkező észrevételek alapján átdolgozzák és fejlesztik, majd ezeket más iskolák is használhatják.
A kerettantervekhez igazodva, felmenő rendszerben 50 tankönyv (62 kötet) jelenik meg. Ezekből 1501 iskola 862 ezer példányt rendelt meg. A kipróbálási fázisra 126 iskola és 966 pedagógus jelentkezett.
A megújuló tankönyvek többségét önköltségi áron, kötetenként nagyjából 350-400 forintért teszik elérhetővé.
A tankönyvsorozattal már 1,5 milliárd forint megtakarítást ért el a tankönyvellátás, amiből egymilliárd forint az államnál jelentkezik, félmilliárd pedig a családok pénztárcájában marad, mondta Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár.
Eddig az első és másodikos magyar és matematika, az 5. és 6. évfolyam magyar, matematika, természettudomány, történelem és erkölcstan, valamint a kilencedikes és tizedikes magyar, matematika, történelem kísérleti tankönyvei, és a hozzájuk tartozó feladatgyűjtemények és munkafüzetek készültek el.
A programban részt vevő iskolák tanárai augusztus 20-ig minden szóban forgó tankönyvből megkapják tanári példányukat, és ezek elérhetők lesznek elektronikusan is a portálon, mondta Kaposi József.
Az új generációs tankönyvek átmentet jelentenek a papíralapú világból a digitális világba, mondta a főigazgató, aki külön kiemelte, hogy eddig nem volt ilyen mérvű államilag támogatott tankönyvfejlesztés. A cél, hogy jobb, hatékonyabb, gyerekbarát könyveket hozzanak létre, amelyek sok módszertani újdonságot tartalmaznak, interaktívak, jobban motiválnak a tanulásra, így jelentősen eltérnek a megszokott tankönyvektől.
Kojanitz László, a könyveket fejlesztő OFI szakmai vezetője elmondta, hogy a száraz tananyag helyett inspiráló környezet kialakítása volt a cél. Figyelembe vették a korosztályokra jellemző szövegértési szintet, szókincset és tudást is, és a tanulási motivációt is szerették volna erősíteni.
A tankönyvek felépítése, illetve a digitális tananyagok tanulóközpontúak, egy-egy téma után interaktív feladatok vannak, tehát az anyag leadása után rögtön mérhető a tudás.
Az anyanyelv- és irodalomtankönyvekben a klasszikus szerzők mellett sok kortárs szerző is helyet kapott. Kísérletet tesznek arra is, hogy mozifilmeken keresztül ismertessék és szerettessék meg ezzel a korosztállyal a klasszikus műveket, különböző filmelemzések segítségével.
Németh György tanszékvezető egyetemi tanár, aki a történelemkönyvek megírásában segédkezett, elmondta: a korábban általa olvasott tankönyvek szamárságokkal, hibákkal vannak tele, ezeket a hibákat korrigálták. A kilencedikesek már a Seuso-kincsek történetéről is tanulhatnak.