Ha volt hét euróm, de amíg apu anyuval kiabált, Líviának adtam belőle kettőt, a golyós számoló szerint hány éves a kapitány, melyik a magyar nép legszebb i-mád-sá-ga, és gyantázzanak vagy epiláljanak a nyolcadikos lányok? Ha nem tudja elsőre, gyorstalpalónkon járja végig az általános iskola legtanulságosabb pillanatait, rengeteget megtudhat a kreatív könyveléstől a nőjogokon és vasárnapi misén összekulcsolt kézen át a munkafüzetkötés műhelytitkaiig. Önök döntöttek: a listán korábbi legolvasottabb posztjainkat a Facebook-lájkok szerint állítottuk sorrendbe (a legtöbb nem kísérleti tankönyvből készült, de mindet használják a közoktatásban, a nagy magyar tankönyvhelyzetről itt írtunk részletesen).
Márti és Lívia játék pénzzel játszanak. De akkor miért eurójuk van? És az eredményt miért forintban kérik? A devizahitelesek országában a sok kicsi másodikosnak időben meg kell tanulnia forintosítani:
Oldjuk meg okosba, Klári néni, 5 forinttal lepapírozzuk a szendvicseket, a többire majd visszaigényeljük az áfát:
Posztunkban bónuszfotót is talál az előző oldalról: Balázsnak 9 darab 5 eurósa, Dávidnak 5 darab 10 eurósa van. Hány éves a kapitány, és hogy könyveljünk kreatívan az osztálykiránduláson? (Apáczai, Erre varrjon az ember nyitott mondatot: mi lesz az országgal, ha már másodikban kamu könyvelést tanítanak a matekórán?)
Egyik szeme sírt, a másik nevetett, amikor kiszúrta, azóta is traktálja a barátait a zavaró, zavarba ejtő vagy éppen fölöttébb szórakoztató tankönyvi tévedéssel? Küldje a fotót a könyvet/oldalszámot feltüntetve a tema+tankonyv@mail.index.hu-ra!
Te Pistike, mi ez a nagy kiabálás a másik szobában? Ja, csak a szokásos, anyám még a negyedikes tankönyvet sem éri fel ésszel, de hát mit várjon az ember egy nőtől:
(Apáczai, A te anyád is hülye? Újabb gyöngyszem az Apáczai Kiadó olvasókönyvéből)
Posztunk annak ellenére lett Facebook-sláger, hogy ez az ismert népdal valóban létező, felvidéki tájszólásban gágogó-röfögő verziója:
(Tudja, mit mond a disznó? Hát baromira nem azt, hogy röf-röf!)
Önnek is feltűnt, hogy amíg az ellenzék Paks bővítését ekézi, két pofára zabáljuk a hamburgert, a dekadens Disneylandbe járunk, és ha hazatérünk a plázákból meg a centerekből, valami microsoftos játékkal butítjuk magunkat? Logók, sztárok, slágerek és márkanevek irányítanak minket, s elfeledtük, hogy az élet többet ér, mint bármilyen tárgy.
Tanulság a dolgozó szülőknek a hetedikes irodalomkönyvből?
Már be sem kell járnunk a munkahelyünkre, mert e-mailen, faxon át is dolgozhatunk. Mit gondolsz, hogy hat ez a személyes kapcsolatokra?
(Irodalmi ikerkönyvek 7., Nemzeti Tankönyvkiadó, Egész egyszerűen nem akarom elhinni, hogy ez a szöveg egy hetedikes irodalomtankönyvben szerepel)
Azért ne higgyen el mindent, amit a neten lát: még most is kering a Facebookon az erkölcstani fabula a makacs gyerekről, akit az égiek halálos betegséggel büntettek renitens jelleme miatt, majd amikor élőhalottként ki akart kászálódni a sírból, az anyja még rá is vert a kezére, hogy ejnyebejnye. A kisgyerek erre visszaszállt a sírba, viszont nem lényegtelen megjegyezni, hogy a történet egy Grimm-mesekönyvből és nem egy erkölcstankönyvből lett befotózva.
Potee nevű olvasónk azután hördült fel, hogy gyereke Munkafüzet a Harmadik daloskönyvemhez című tankönyvében is villantást vélt felfedezni. A kérdést gondosan megfuttattuk, 330 olvasónk asszociált csúszdára, 714-en címerre, 290-en macskára, 1015-en savanyú céklára. Ezzel szemben 13 300-an mondták, hogy ez bizony egy pina:
(Munkafüzet a Harmadik daloskönyvemhez, Apáczai, Nem akarunk mindig rosszra gondolni, de mintha egy pinát rejtettek volna el az egyik iskolai tankönyvbe)
Munkatársunk sírva könyörgött, jöjjön az államtitkár asszony segíteni tanévet kezdeni, miután ebben a fázisban elakadt a könyvkötéssel:
„A könyv 6 milliméterrel szélesebb, mint ami ahhoz kellene, hogy rá tudjuk húzni a borítót – amit valójában egyébként akkor se tudnánk ráhúzni, ha 6 milliméterrel keskenyebb lenne, ugyanis emellett 2-3 milliméterrel magasabb is. A siker útján bizonyára nehéz lett volna megállni, így a jól végzett munkán fellelkesült innovátorok megajándékozták a nemzetet a spirálkötésű, felfelé lapozós írás munkafüzettel is, hiszen Magyarország megújul, mint ezt hirdetik is” – írta végső kétségbeesésében. (kísérleti tankönyv, Sírva könyörgök Czunyiné doktor Hoffmann Bertalan Rózsa doktor Juditnak, jöjjön segíteni tanévet kezdeni)
Jó, ha tudod: a Himnusz a magyar nép legszebb i-mád-sá-ga. A templomban imára kulcsolt kézzel is é-ne-kel-he-ted:
Tipp: amikor a Himnuszt hallod, mindig és min-de-nütt állj vigyázzba, és így add meg a tisz-te-le-tet. (Apáczai, Tombol az ájtatosság az első osztályosok olvasókönyvében)
Megint a könyvkötésbe belezizzent munkatársunkhoz kapcsolunk: „Lehetetlen bármiből könnyebben kitépni egy lapot (akár csak véletlenül is), mint egy spirálfüzetből” – vizionált már korábbi posztjában, erre mit talál az olvasói levelek közt:
Sajnos elsős lányommal mi is belecsúsztunk ebbe a kísérletbe. A spirálos írásfüzet hátlapja már le is vált nálunk, és a a többi gyereknél is hasonló helyzetben van, Mostantól egyesével fognak a lapok leválni a spirálról.
– panaszkodott olvasónk, Orsolya a tanév 25. napján, aki azt is kiszúrta, hogy írásórán a gyerekek szinte többet dolgoznak a fénymásolt gyakorlópapírokra, mint a tankönyvekbe. „Mondjuk én nem csak az írásnál látom ezt, hanem más tárgyaknál is, nekünk már egy vaskos mappánk van, biztos hatékonyabb fénymásolni mindenfélét, mint rendes tankönyvet csinálni” – tette hozzá kollégánk az elbénázott műanyagborítók és tulipános matricák áttetsző tejszínű tengerében. (kísérleti tankönyv, Ismerik az „én szóltam” érzést? Én már igen, de Czunyiné doktor Hoffmann Rózsa Kísérleti Juditnak hiába beszélt az ember, bónuszmatricákkal)
Látványos szépséghiba a lányoknál az arcon, az alkaron és a lábszáron megjelenő erőteljesebb szőrnövekedés, de a nem kívánatos látvány ellen ott van a gyantázás, epilálás:
A képet a Feminizmus csoport posztolta a Facebookra, a 2009-es (közben egyébként megújulva újra megjelent) tankönyvet öt nő írta, úgy tűnik, egyikük sem a természetes szépség híve, inkább a heti tisztasági fürdőre esküsznek. (Mozaik kiadó, Biológia 8, Szőrtelenítésre buzdít a nyolcadikos biológiakönyv)
Mintha a csodás technikai találmányok korában mi is a technika eszközévé, gépekké váltunk volna. Mi sem támasztja jobban alá tézisünket, mint az a feladat, melyben egy száraz tankönyvi fejtegetést kell sms-be sűríteni a 2012-es, hatodikosoknak szánt irodalomkönyvben:
(Kollégáink megoldókulcsával: A hatodikosoknak se könnyű, egyébként Nemzedékek Tudása, Irodalom 6.)